Volvo heeft het leveringsgamma van de V60 herzien. Zowel aan de onderkant als aan de bovenzijde is het aanbod van de Zweedse stationwagon uitgebreid, en wel met respectievelijk de T4 en de T8 Polestar Engineered. Middenin de prijslijst maakt de T6 plaats voor de stekkerhybride T6 Twin Engine.
De 2,0 liter T4 krachtbron kennen wij reeds van de XC40, S60, S90 en V90 en is goed voor 190 pk. In al deze modellen is hij standaard gekoppeld aan een 8-traps automaat en dat is hij de V60 niet anders. De T4 is de nieuwe instapmotor van het gamma en hij komt onder de 250 pk sterke T5 in de prijslijst te staan. De tarieven beginnen bij 42.695 euro. Voor dit bedrag krijg je de naamloze basisuitvoering. De andere beschikbare uitrustingniveaus zijn de Momentum (44.495 euro), Momentum Pro (45.995 euro), Inscription (48.995 euro) en R-Design (49.995 euro).
Volvo | Audi | Kia |
V60 | A4 Avant Design | Optima SW |
T4 Comfort Pack | 35 TFSI S-tronic | 1.6 T-GDI GT-Line |
43.895 euro | 43.610 euro | 43.895 euro |
De T5 is er alleen in de 3 hoogste uitrustingniveaus, waarbij de tarieven beginnen bij 49.495 euro. De V60 T4 is dus 3.500 euro goedkoper, maar biedt desondanks heel behoorlijke prestaties want je zit in 7,2 seconden op 100 km/u. Als gemiddelde verbruik geeft Volvo 6,6 à 6,9 liter per 100 km op.
Volvo | Mazda | Peugeot |
V60 | 6 SportBreak | 508 SW |
T5 Momentum Pro | SA-G 194 Signature | PureTech 180 GT-line |
49.495 euro | 49.890 euro | 49.890 euro |
Een tweede aanpassing in het leveringsgamma van de V60 is zoals gezegd de komst van de T6 Twin Engine variant. Die neemt de plaats in van de gewone T6. Het vermogen stijgt daardoor dankzij de elektrische assistentie van 310 pk naar 340 pk. Daarvan is 253 pk afkomstig van de 2,0 liter turbobenzinemotor die de voorwielen aandrijft. De elektrische collega is 87 pk sterk en neemt de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening. De T6 Twin Engine heeft dus vierwielaandrijving, net zoals de T6 dat al had, maar biedt dit zonder cardanas verbinding. Het accupakket van de nieuwe stekkerhybride uitvoering is 11,6 kWh groot en de elektrische actieradius bedraagt 55 kilometer. Net als bij de T5 kan er gekozen worden uit de uitrustingniveaus Momentum Pro (52.995 euro), Inscription (55.995 euro) en R-Design (56.995 euro).
Volvo | BMW | Mercedes-Benz |
V60 | 3-serie Touring | C-klasse Estate |
T6 TE Momentum Pro | 20iA xDrive Executive | 200 Avantgarde+ |
52.995 euro | 52.096 euro | 52.434 euro |
Voor wie de 390 pk sterke T8 Twin Engine (leverbaar als Momentum Pro (55.995 euro), Inscription (58.995 euro) en R-Design (59.995 euro) ) te gewoontjes vindt, is er nu de T8 Polestar Engineered uitvoering. Die heeft een even krachtige elektromotor (namelijk het standaardexemplaar van 87 pk), maar het vermogen van de 2,0 liter turbobenzine krachtbron is opgevoerd van 303 pk naar 318 pk. In beide gevallen is het accupakket 11,6 kWh groot. Dit betekent dat de elektrische actieradius identiek is aan die van de T6 Twin Engine. Door het hogere gecombineerde vermogen (405 pk in plaats van 390 pk) sprint de Polestar Engineered uitvoering in 4,6 seconden naar 100 km/h. Daarmee is hij 0,3 tel sneller dan de gewone T8. Het nieuwe topmodel heeft een specifieke uitrusting en kost 67.995 euro.
Volvo | Audi | Mercedes-Benz |
V60 | A4 Avant Design | C-klasse Estate |
T8 TE Inscription | 45 TFSI Quattro | 200 4Matic Premium |
58.995 euro | 59.530 euro | 59.300 euro |
Volvo | BMW | Volvo |
V60 | 3-serie Touring | V90 |
T8 TE Polestar Engineered | 40iA xDrive | T8 TE Momentum |
67.995 euro | 68.706 euro | 68.865 euro |
Het dieselgamma van de V60 is ook gewijzigd. Zo is de 150 pk sterke D3 niet meer leverbaar in een naamloze basisuitvoering. Het subgamma begint nu bij de Momentum die 500 euro duurder is geworden en voortaan 46.995 euro kost. Voor meer luxe kan je terecht bij de Momentum Pro uitvoering, die 48.495 euro kost.
Volvo | BMW | Mercedes-Benz |
V60 | 3-serie Touring | C-klasse Estate |
D3 Momentum | 16d | 180d |
46.995 euro | 47.155 euro | 47.391 euro |
Wil je dezelfde uitrusting in combinatie met de 190 pk sterke D4 dieselmotor, dan krijg je direct een 8-traps automaat in plaats van een handbak met 6 versnellingen. De prijs bedraagt 51.495 euro. De V60 D4 is er ook als Inscription en R-Design. Daarvoor vraagt Volvo respectievelijk 54.995 euro en 55.995 euro.
Volvo | BMW | Mercedes-Benz |
V60 | 3-serie Touring | C-klasse Estate |
D4 R-Design | 20dA High Executive | 220d Avantgarde+ |
55.995 euro | 56.715 euro | 55.929 euro |
Bij de vierwiel aangedreven V60 Cross Country maakt de Intro Edition met de D4 dieselmotor (59.995 euro) plaats voor een reguliere naamloze basisuitvoering waaraan Volvo een prijskaartje van 56.495 euro hangt. Er is ook een Cross Country Pro. Die kost als D4 59.495 euro. Beide uitrustingniveaus zijn er voortaan ook als 250 pk sterke T5. Anders dan bij de gewone V60 is vierwielaandrijving ook hier standaard. Zij kosten respectievelijk 54.495 euro en 57.495 euro.
Volvo | Subaru | Volvo |
V60 Cross Country | Outback | XC40 |
T5 | 2.5i Premium | T5 Momentum Pro |
54.495 euro | 51.195 euro | 56.975 euro |
.