Schaamteloos luxueus: test vernieuwde BMW 7-serie

0

Waarom de korte test?

BMW deed begin dit jaar veel stof opwaaien door haar zesde generatie 7-serie een wel heel ingrijpende facelift te geven. Niet alleen de omvang van de cosmetische update was ongekend voor een premium merk, ook van het resultaat moesten velen even slikken. Maar goed, auto’s moet je niet (alleen) op hun uiterlijk beoordelen. Daarom is het de hoogste tijd voor een test. Maakt de vernieuwde 7-serie de met zijn ingrijpende facelift gewekte, hoge verwachtingen waar?

Wat voor auto is het?

In januari besteedde Autointernationaal.nl ook een opinieartikel aan de omstreden facelift van de BMW 7-serie. De strekking daarvan was dat de intensieve ingreep in het uiterlijk van de statige sedan begrijpelijk én wenselijk is. Vóór de facelift had de 7-serie namelijk een nogal anoniem uiterlijk. Zowel ten opzichte van zijn eigen familieleden (3- en 5-serie) als de bijzonder succesvolle Mercedes-Benz S klasse. In de verkoopstatistieken voelde de BMW bovendien de markante Porsche Panamera in zijn nek hijgen. Er moest dus wat gebeuren om de 7-serie weer in het vizier te krijgen bij de bankier of zakenman. Vriend en vijand zullen het er over eens zijn dat dit is gelukt.

Bij de vernieuwde 7-serie valt vooral de enorme grille met de inmiddels beruchte, waanzinnig grote nieren op. Dat maakt de BMW excentrieker; iets wat de voorheen nogal anonieme sedan goed kon gebruiken. De 7-serie is daardoor meer een statussymbool geworden en minder een discreet vervoermiddel waarin men zich van A naar B kan verplaatsen. Met name voor de Chinese cliëntèle, die goed is voor 41 procent van de verkopen van deze BMW, is dat belangrijk. Zij worden nu dus op hun wenken bediend met een 5 centimeter hoger en in totaal 50 procent groter luchtrooster, waarvan het optische effect wordt versterkt door de fijnere koplampen (standaard van het LED type, maar optioneel met lasertechniek). De motorkap en achterklep werden aan de flink forsere grille aangepast, waardoor de 7-serie al met al nu een steviger en meer uitgesproken voorkomen heeft gekregen. En net zoals bij de X7 is ook het BMW logo groter geworden.

Elders heeft BMW ook meer chroom toegepast, zoals aan de zijkant, maar dat lijkt geen onderwerp van discussie te zijn. Integendeel: de (voortaan verticale) luchtafvoer elementen in de flanken zijn afgewerkt met dit glimmende materiaal. Het chroom loopt via de dorpels door naar achteren, waarmee de lengte van de wielbasis (bij de testauto 3,21 meter) wordt benadrukt en waardoor de 7-serie zondermeer aan elegantie heeft gewonnen. Kers op de taart is de nieuwe Bernina grijze carrosseriekleur die weer eens wat anders is dan het voorspelbare antracietgrijs of diamantzwart.

Achter zijn nieuwe, uitpuilende grille huist in de geteste 750Li xDrive uitvoering een opgewaardeerde V8 motor die vorig jaar debuteerde in de M850i. Het 4,4 liter blok is goed voor liefst 530 pk, waarmee hij 80 pk krachtiger is dan de prefacelift 750i. In het kader van de facelift werd ook de stekkerhybride aandrijflijn naar een hoger plan getild. Daarbij werd de 4 cilinder 2,0 liter basismotor vervangen door een 6 cilinder 3,0 liter exemplaar, met als gevolg 30 pk extra. Dat rechtvaardigt natuurlijk ook een typeaanduiding met meer prestige: de stekkerhybride 7-serie luistert voortaan naar de naam ‘745e’ en niet langer naar ‘740e’. Het motorengamma omvat verder de M760Li xDrive, die een monster van een 6,6 liter V12 onder de kap heeft. Als gevolg van extra uitlaatgas nabehandelingstechniek is hij echter 25 pk kwijtgeraakt. Gelukkig kon de 12 cilinder wat missen, want er is altijd nog 585 pk (en 850 Nm) over, maar dat wel met een CO2-uitstoot van 282 gram/km. Het gamma omvat ook 6 cilinder 3,0 liter versies, namelijk de 40i met 340 pk en de diesels 730d (265 pk), de 740d (320 pk) plus 750d (400 pk). Voor al deze motoren is er maar één versnellingsbak: de befaamde Steptronic automaat met 8 verhoudingen.

Is het wat?

Nog voor je ingestapt bent, kom je er achter dat de beste plek aan boord misschien niet achter het stuur is, maar rechts achterin. Daar heb je een zee van ruimte, althans voor je benen. De hoofdruimte houdt evenwel niet over. Dat zou je opmerkelijk kunnen vinden voor een limousine, maar aan de andere kant: 41 procent van de productie gaat naar China en ik moet de eerste lokale inwoner van dit land nog tegenkomen die met zijn hoofd klem komt te zitten tegen het dak. En of jij nou links of rechts achterin zit, in beide gevallen krijg jij een groot aanraakscherm zodat jij de controle over het multimediasysteem kan overnemen. Voor de betreffende instructies kan jij overigens ook gebruik maken van het losse tablet op de armsteun middenin de achterbank.

Maar zoals het van een BMW betaamt, is zelf rijden met deze 750Li xDrive allesbehalve een straf. De van de M5 afgeleide, uiterst potente 8 cilinder motor sleurt de 7-serie ondanks zijn 1.965 kilo in 4,0 seconden naar 100 km/u, wat gepaard gaat met een allesbehalve onaangenaam geluid. Bij lage toerentallen is dat mooi rond en vol en vervolgens wordt de klank steeds sportiever. De V8 is voortaan uitgerust met een partikelfilter zodat hij voldoet aan de Euro 6d Temp emissienorm. Maar goed, er wordt altijd nog 217 gram aan CO2 uitgestoten. Wie daar ’s nachts slecht van slaapt, kan beter voor de 745e opteren. Die heeft een emissiewaarde van 48 gram en kan 58 kilometer volledig elektrisch oftewel uitstootloos rijden. De jongste versie van de 8-traps automaat van ZF doet zijn werk in alle rust en is tegelijkertijd goed bij de les wanneer dat van hem verlangd wordt. Je hebt dus nooit gebrek aan trekkracht.

Het eerder genoemde, best wel prettige gegrom van de V8 is blijkbaar het enige geluid dat tot het interieur mag doordringen, want voor de rest is de isolatie indrukwekkend. BMW heeft de hoeveelheid geluidsdemping materiaal niet alleen rond de achterste wielkasten vergroot, maar ook in de rugleuning van de achterbank en zelfs rond de houders van de veiligheidsgordels (die trillingen doorgeven). Bovendien zijn de ruiten nu overal even dik als de voorruit (5,1 millimeter). Op de geteste 750(L)i en de M760Li geldt dat ook voor de achterruit (een optie voor de rest van de motorvarianten). In dezelfde jacht op parasitaire geluiden onderdrukken nieuwe elektromotoren voor de zijramen de wrijving beter en in de dieselversies rekenen andere motorsteunen kordater af met de trillingen die ontstaan bij het wegrijden en het optrekken.

De vernieuwde 7-serie kon worden getest op een bijzonder bochtig parcours in Portugal. Dat is ideaal om een GTI tegen het licht te houden, maar ook de lange 750Li stond daar zijn mannetje met een relatief levendig weggedrag. De BMW gaf daar blijk van een zekere dynamiek, ondanks zijn carrosserielengte van 5,20 meter. Hulpmiddelen die de 7-serie in dergelijke situaties in stelling kan brengen zijn de vierwiel sturing en de actieve stabilisatiecontrole. Ook de adaptieve snelheidsregelaar (met stop & go functie en automatische tempoaanpassing dankzij verkeersbordherkenning) werkt verbluffend mooi samen met het navigatiesysteem en zorgt vóór scherpe bochten voor vertraging, om vervolgens weer de ingestelde snelheid op te pakken. Het is niet dat je deze BMW dus kan kwalificeren als een snaarstrakke rasatleet, maar in bochten voelt hij wel aan als een auto die een paar honderd kilo minder weegt.

Maar het liefst demonstreert de grote BMW natuurlijk zijn ware potentieel als snelwegridder. Aldaar is hij extreem stabiel en meer soeverein dan ooit als er ingehaald moet worden. In comfort modus is de 7-serie met standaard luchtvering dan bovendien echt heel comfortabel. Je zweeft als het ware boven het asfalt. Ben je op zoek naar scherpte, dan is inschakeling van de sport modus voldoende om de stabilisatoren aan te laten spannen, de dempers een straffere karakteristiek te geven en om de vierwiel sturing het over een andere boeg te laten gooien. Enige smet op het blazoen is de rijbaanassistent die de 7-serie net iets minder mooi in het midden van de rijbaan weet te houden dan het soortgelijke systeem van de Mercedes-Benz S-klasse. BMW weet evenwel weer punten terug te pakken met de achteruit rij assistent. Die is in staat om de laatste 50 meter die je vooruit hebt gereden minutieus in omgekeerde richting af te leggen. Dat kan een geschenk uit de hemel zijn indien jij jezelf bijvoorbeeld op een doodlopend, door plantenbakken afgebakend woonerf in een lastig parket hebt gebracht.

Andere uitrusting technologie aan boord van de vernieuwde 7-serie is een met internet verbonden systeem dat jou in staat stelt om met jouw auto te praten, waarbij de openingszin dat niet “kom jij hier vaker?” is, maar “hey BMW”. Daarmee breek je het ijs en kan je vervolgens vragen: “kan jij mij naar dit adres brengen?”. Nieuw is ook het meer ergonomisch verantwoorde stuurwiel met een andere indeling van de bedieningsknoppen, een andere plek waar jij jouw telefoon draadloos kan opladen (voortaan net achter de selectiehendel voor de automaat).

Verder kan het 5-sterren interieur van de 7-serie worden voorzien van een meer exclusief Nappaleer met nieuwe stiknaden, nieuwe sfeerverlichting met LED lampen en nieuwe houten decoratiestukken. Onder de streep moet dit het welzijn van de inzittenden verbeteren, zo is de gedachte van BMW. Niet echt een verbetering is het digitale instrumentarium dat nogal druk is en daardoor qua overzichtelijkheid te wensen overlaat.

Dit doet je terugverlangen naar de grote, duidelijke klokken van de prefacelift editie. Vol lof ben ik over de jongste versie van het multimediasysteem. Deze versie monteert BMW ook in de X5, X7 en 8-serie, is snel en beschikt over een prettig eenvoudige menustructuur.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De prijzen van de vernieuwde 7-serie variëren van 115.049 euro voor een 730d met normale wielbasis en achterwielaandrijving tot 249.356 euro voor de M760Li xDrive. De geteste 750Li met vierwielaandrijving zit daar met een prijs van 167.554 euro redelijk mooi tussenin. De test leerde dat BMW de 7-serie zo'n beetje op elk terrein heeft weten te verbeteren. Daarmee is de lat nog wat hoger gelegd in het segment van de prestigieuze limousines. Weet hij hiermee de Mercedes S klasse te onttronen? Dat is te kort door de bocht, maar feit is dat zijn vernieuwde V8 motor zeer opwindend is. Ook de dynamische rijeigenschappen verdienen lof. Verder heeft BMW duidelijk progressie geboekt bij het verbeteren van het geluidscomfort.

De vernieuwde 7-serie volgt de laatste technologische ontwikkelingen op de voet. Dat blijkt niet alleen uit de uitrusting (standaard of optioneel), maar ook uit de verbeterde en meer verfijnde stekkerhybride uitvoering. BMW fans met een dikke portemonnee zullen evenwel niet automatisch meer voor de 7-serie kiezen nu het gamma is uitgebreid met de X7 en de 8-serie binnenkort leverbaar wordt als 4-deurs Gran Coupé. Misschien is zijn facelift dus wel niet zozeer bedoeld om de concurrentiepositie ten opzichte van de S klasse en Panamera te verbeteren, maar om te voorkomen dat de 7-serie over het hoofd gezien wordt in de BMW showrooms.

  • 8
  • User Ratings (14 Votes)
    3.9

Comments are closed.