Irrationeel maar onweerstaanbaar: test Porsche Cayenne Coupé Turbo

0

Het besluit om het SUV segment te betreden heeft Porsche de afgelopen 2 decennia geen windeieren gelegd. Bedrijfseconomisch is de fabrikant van sportieve auto’s uit Zuffenhausen daar heel veel mee opgeschoten, zonder dat dit ten koste is gegaan van het merkimago. Immers, de Cayenne is al generaties lang de best rijdende SUV in zijn klasse en ook de Macan heeft veel fans. Toch zit een derde model er niet direct in. Zowel een type dat kleiner (lees: burgerlijker) is dan de Macan of groter (lees: zwaarder) dan de Cayenne zou het merkimago wél kunnen beschadigen. Als alternatief betreedt Porsche nu de niche van SUV modellen met een lagere, schuiner aflopende daklijn met een antwoord op de Audi Q8, BMW X6 en Mercedes-Benz GLE Coupé (en misschien ook wel de Lamborghini Urus). Dat gebeurt met de Cayenne Coupé.

De verschillen met de gewone Cayenne zijn in een notendop: een schuiner geplaatste voorruit, een 20 mm lagere dakzijn, een vaste dakspoiler, een actieve kofferklep spoiler, 2 individuele zetels achterin in plaats van een achterbank, verplaatsing van de nummerplaat achter van de kofferklep naar de bumper (de Coupé versie zou daardoor optisch extra laag ogen) en een 18 millimeter grotere spoorbreedte achter. Je bent (misschien) geneigd te denken dat het saldo van deze wijzigingen een lager gewicht is, maar het tegendeel is waar: de Coupé versie is 22,4 kilo zwaarder dan de gewone Cayenne.

Om te voorkomen dat de pers tijdens de test in Oostenrijk zou concluderen dat de sportiever ogende carrosserievariant een inferieur prestatieniveau heeft, heeft Porsche besloten om alleen de Turbo uitvoering beschikbaar te stellen die uitgerust is met het Lightweight Sports Pack. Het belangrijkste kenmerk daarvan is het vervangen van het glazen panoramadak door een koolstofvezel exemplaar. Daarnaast heeft Porsche ook isolatiemateriaal verwijderd en zijn er zowel een sportuitlaat als speciale aluminium 22 inch ‘GT Design’ velgen gemonteerd. Onder de streep scheelt dit afgerond 40 kilo, hetgeen royaal voldoende is om het in de vorige alinea genoemde meergewicht te compenseren.

In één moeite door heeft Porsche de testauto ook volgehangen met allerlei andere opties, zoals Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) dat functioneert als een actieve stabilisatorstang, het Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) achterdifferentieel en achterwielsturing. De PASM dempers zijn wel standaard en als Turbo beschikt de Cayenne ook over 3-kamer luchtvering. Kaal kost de Coupé in geblazen V8 vorm 207.000 euro, maar uitgevoerd zoals de testauto moet je rekenen op circa 230.000 euro. Afijn, als je het eerste bedrag kan betalen, dan zullen die opties ook geen reden zijn om de koop op af te laten springen.

Voor die 230.000 euro krijg je dan ook écht een auto die helemaal af is. Om te beginnen kan je met deze SUV in 3,9 seconden naar 100 km/u sprinten. De topsnelheid is bijna van 911 niveau: die bedraagt namelijk liefst 286 km/u. Dat de Coupé versie 0,2 tel rapper accelereert dan de gewone Cayenne Turbo merk je in de praktijk eigenlijk niet. Het vierwielaandrijving systeem zorgt er voor dat onder normale rij omstandigheden alleen de achterwielen worden aangedreven. Detecteert de computer tractieverlies, dan zal er ook vermogen (550 pk) en koppel (770 Nm) naar de collega’s vóór worden gestuurd. De maximale trekkracht is tussen de 2.000 en 4.500 toeren beschikbaar oftewel precies waar jij het nodig hebt om iedereen van de weg te kunnen blazen. De rappe automaat heeft de gave om precies te weten welke versnelling jij nodig hebt en helpt om gehakt te maken van de rechte stukken tussen bochten. Zet je de aandrijflijn vol aan het werk, dan zal de Porsche echter veel meer verbruiken dan de opgegeven 11,4 liter per 100 km. Een waarde van 20 liter (oftewel 1:5) is dan een stuk reëler.

Het lagere zwaartepunt zorgt niet voor een significant beter weggedrag, althans niet bespeurbaar op de openbare weg (misschien wel op het circuit). Maar er zijn weinig andere 2,3 ton zware SUV modellen die zulke lichtvoetige rijeigenschappen hebben. Zelfs half zo grote auto’s zullen jaloers zijn. De besturing is messcherp, direct en gelukkig niet te licht. Overhellen doet de Cayenne Coupé Turbo vrijwel niet en dankzij de vierwiel besturing is zijn wendbaarheid verbluffend. De Porsche lacht de fysieke zwaartekracht wet keihard in zijn gezicht uit. Hij heeft enorme controlereserves. Trap hard op het gaspedaal en de vierwiel aandrijving doet gewoon zijn ding, in plaats van dat de sensoren van het tractiecontrole systeem doorbranden. Omdat de Cayenne in essentie een achterwiel aangedreven auto is, is zelf een vleugje overstuur mogelijk. Echt, deze Porsche voelt aan als een overmaatse Golf R en dat is beslist een compliment. Je zit natuurlijk hoger, maar daardoor kan je ook verder vooruit kijken en daardoor beter anticiperen. Kanttekening is natuurlijk wel dat deze lovende woorden niet los gezien kunnen worden van alle opties waarmee de geteste Cayenne Coupé Turbo was volgehangen.

Tegelijkertijd valt met comfortniveau voor een dergelijke ultrasportieve SUV met dikke 22 inch wielen alleszins mee. Ook is de V8 motor in de Porsche ondanks het verwijderen van isolatiemateriaal minder nadrukkelijk aanwezig dan in de Lamborghini. Het geluid blijft keurig op de achtergrond, al zijn er beslist stillere SUV modellen. Schakel de Sport Plus modus uit en de Cayenne Coupé Turbo wordt getransformeerd tot een discrete, maar ongelooflijk snelle Grand Tourer. Windgeruis is amper bespeurbaar en alleen op putdeksels maakt de vering bijgeluiden.

Binnenin moet je goed kijken om de verschillen met de gewone Cayenne te kunnen zien. Indien je blik gericht is op het dashboard, dan tref je daar hetzelfde 12 inch scherm aan voor het infomediasysteem. Afwerking en materiaalgebruik zijn wederom eerste klas. Maar kijk achterom of in de binnenspiegel, en dan merk je dat er wel degelijk verschillen zijn. Zoals de 2 individuele zetels die van elkaar gescheiden zijn door een opbergvak en een set bekerhouders. De zitting is 30 millimeter lager geplaatst om achterpassagiers ondanks de lagere daklijn toch voldoende hoofdruimte te bieden. De kofferbak van de Coupé versie is 145 liter kleiner dan bij de gewone Cayenne, maar er blijft altijd nog een royale 600 liter over. Omklappen van de achterzetels levert een stouwcapaciteit van 1.510 liter op; een verschil van 168 liter. Dit maakt de Coupé versie natuurlijk wel minder praktisch. Ook het slechtere uitzicht kan onhandig zijn. Maar ja, een Porsche koop je natuurlijk vanwege heel andere kwaliteiten.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

In Coupé vorm is de Cayenne duurder dan de gewone carrosserievariant, maar minder ruim en onpraktischer. Qua prestaties en weggedrag is er geen merkbaar verschil. Maar ja, dit soort auto's koop je natuurlijk niet met je verstand. En de Cayenne Coupé Turbo is dankzij zijn messcherpe rijeigenschappen de perfecte mix van een SUV en een GT. Zeker in het oranje van de testauto is het een enorme aandachtstrekker. Verder is deze Porsche exclusief, stijlvol, snel, verfijnd, luxueus en beslist premium. Vanuit die optiek, snijdt de aanschaf van deze extra dure uitvoering zeker hout. Sterker nog: dat maakt de Cayenne Coupé Turbo eigenlijk onweerstaanbaar.

  • 8
  • User Ratings (11 Votes)
    3.8

Comments are closed.