Volkswagen topman Diess kijkt toe bij ID.3 en ziet dat het goed is

0

Volkswagen zegt exact op schema te liggen met de ombouw van de fabriek in Zwickau naar de grootste Europese productiefaciliteit voor elektrische auto’s. Er zijn inmiddels al meer dan 200 preproductie exemplaren van de ID.3 gebouwd. De serieproductie start eind dit jaar. Vanaf eind 2020 moet de fabriek in Zwickau circa 1.500 elektrische auto’s per dag bouwen.

Herbert Diess, de CEO van de Volkswagen Groep, is er vast van overtuigd dat Duitsland een voortrekkersrol op zich moet nemen als het gaat om elektrische mobiliteit. “Dat is de reden waarom wij van onze fabriek in Zwickau de grootste en meest efficiënte fabriek voor elektrische auto’s van Europa maken. De locatie kan een voorbeeldfunctie vervullen voor de noodzakelijke transformatie in onze branche”. Diess is bereid om zijn nek daarvoor ver uit te steken. Hij heeft miljarden euro’s vrijgemaakt om de transitie naar elektrische mobiliteit vorm te geven. De lat ligt daarbij hoog. Vanaf eind 2020 moet de fabriek in Zwickau dus circa 1.500 elektrische auto’s per dag bouwen. Samen met de dochtermerken moet de jaaroutput op 500.000 exemplaren uitkomen. Diess gokt er op dat de autoconsument al die auto’s grif zal afnemen. Maar in landen waar de laadinfrastructuur onder de maat is, zal dat lastig zijn.


Zwickau is ’s werelds eerste grote conventionele autofabriek die compleet transformeert naar een productiefaciliteit van elektrische auto’s. Voorheen werd hier de Golf gemaakt. Dat deze conventionele middenklasser nu plaats moet maken voor de ID.3 is meer dan symbolisch. De productiecapaciteit van de fabriek in Zwickau wordt op termijn 330.000 exemplaren per jaar. Die zal ook worden gebruikt voor andere modellen op basis voor het MEB platform van de ID.3, voor de Seat el-Born (kort door de bocht een herlabelde Volkswagen) en de productieversie van de Audi Q4 e-Tron conceptstudie.


Thomas Ulbrich, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen en verantwoordelijk voor elektrische mobiliteit (op de tweede foto schuin rechtsachter bij Diess), onderstreept de grote uitdaging die Volkswagen in Zwickau is aangegaan. “Deze transformatie is een enorme opgave. We hebben met succes de eerste fase bereikt. Ongeveer de helft van de 1.500 nieuwe robots voor carrosseriebouw is bijvoorbeeld al in bedrijf. De spuitafdeling wordt momenteel uitgebreid en we gaan deze zomer beginnen met de ombouw van de eindmontagelijn”.

De foto’s bij dit nieuwsbericht lijken niet superspannend, maar spreken toch boekdelen. Enerzijds vanwege de vorsende gezichtsuitdrukking van Diess. Anderzijds omdat wij hiermee een eerste blik kunnen werpen op het definitieve interieur van de ID.3. De buitenkant van de elektrische hoge hatchback mag dan geen opvallend hoogwaardige indruk maken, de cabine doet dat gelukkig wel. We zien hoofdsteunen van premiumdikte en zelfs een stukje hout. Maar ja, dat moet ook wel voor een auto die de BMW i3 slapeloze nachten moet gaan bezorgen …

Reageren is niet mogelijk.