Klassiek en dus vertrouwd: test vernieuwde Mitsubishi ASX

0

Waarom de korte test?

Mitsubishi heeft de ASX voor de vierde keer in 9 jaar tijd een facelift gegeven. Normaliter is het al lang tijd voor een opvolger, maar er was tot 2 jaar geleden geen geld om daar de ontwikkeling van op te starten. Dankzij de alliantievorming met Nissan en Renault komt die er alsnog, maar pas in 2022. Mitsubishi zal de ASX dan herpositioneren in het B segment zodat er meer afstand ontstaat tot de Eclipse Cross. Tot die tijd moeten wij het doen met deze update. De Europese showroomintroductie van de vernieuwde Mitsubishi ASX vindt in september plaats.

Wat voor auto is het?

De belangrijkste ingrediënten van de facelift zijn een krachtigere benzinemotor en omarming van het nieuwe Dynamic Shield design van de L200 pick-up. De voorkant heeft daarmee een meer intimiderende uitstraling gekregen met scherpe lijnen en vouwen. Ook past Mitsubishi veel meer chroom toe. Daarnaast zijn er nieuwe bumpers, andere spatborden en een hertekende motorkap. De richtingaanwijzers vóór en de mistlampen zitten in lichtunits met een ijsklontjes vormgeving die doet denken aan de Kia Sportage.

De voorkant zal voor sommigen te druk en te glimmend zijn, maar dat kan van pas komen op de linkerbaan. De vernieuwde ASX heeft dezelfde kwieke, geknepen blik als de Eclipse Cross. De wijzigingen aan de voorkant doen je haast geloven dat wij hier te maken hebben met een compleet nieuw model. Helaas gaat die illusie aan de achterkant een beetje de mist in. Daar zitten weliswaar nieuwe lichtunits (grotendeels met LED techniek) en een andere bumper inclusief bodem beschermplaat, maar hier blijft zijn voorganger duidelijk herkenbaar.

Onder de (langere) motorkap zit voortaan een 2,0 liter blok. In Azië is de liefde voor atmosferische krachtbronnen nog niet helemaal bekoeld en de ASX doet het ook zonder turbo. Dit betekent dat de specificaties voor een 2,0 liter unit (150 pk en 195 Nm) relatief bescheiden zijn. Maar hij meer vermogen en koppel dan de oude 1.6, namelijk 117 pk en 154 Nm. Dat past natuurlijk goed bij het stoerdere design van de Mitsubishi. Ook is het maximum trekgewicht toegenomen tot 1.300 kg.

Met de update moet de ASX er weer 3 jaar tegenaan kunnen. Dat is geen ijdele hoop, want deze Mitsubishi blijft heel behoorlijk verkopen. De teller staat in Europa nu op 330.000 exemplaren. In de eerste 5 maanden van dit jaar ging hij zelfs vaker over de toonbank dan de veel nieuwere Eclipse Cross. De ASX was met meer dan 30.000 orders in 2018 het tweede best verkopende model van Mitsubishi in Europa. Wereldwijd is hij momenteel het derde meest gewilde product met het diamantlogo.

Is het wat?

Het is nog niet bekend wat de vernieuwde ASX gaat kosten in Nederland, maar vermoedelijk zal Mitsubishi proberen om het instaptarief onder de 28 mille te houden. Prijstechnisch valt de SUV daarmee in het B segment; ook omdat een CVT voortaan standaard is (ter vergelijking: de Peugeot 2008 kost in 110 pk uitvoering met automaat minimaal 28.050 euro). Qua ruimteaanbod krijg je in ieder geval veel waar voor je geld want achterin is er genoeg been en hoofd ruimte voor volwassenen. Niet echt verrassend, want met 4,37 meter is hij even lang als de Nissan Qashqai. De handig egaal vormgegeven kofferbak heeft een capaciteit van 406 liter en je kan ook nog eens een echte vlakke laadvloer creëren. Op basis van deze praktische eigenschap zou je niet zeggen dat de ASX inmiddels aardig op leeftijd is.

In het kader van de facelift werd de verouderde binnenruimte herzien door het materiaalgebruik naar een hoger plan te tillen. Mitsubishi deed dit met nieuwe stofjes en glanzend zwart plastic. Een deel van het dashboard werd ook opnieuw getekend, maar het blijft een auto van 9 jaar oud. Dat merk je aan het aanraakscherm in de middenconsole, dat naar hedendaagse normen een beetje laag zit. Goede ergonomie is echter tijdloos, en in dit opzicht blijft de ASX een degelijke voldoende scoren.

Het scherm van het infomediasysteem werd 1 inch groter (voortaan 8,0 inch), maar belangrijker is dat de software erachter werd vernieuwd. De topversies beschikken voortaan over een navigatiesysteem van TomTom in (met actuele verkeersinformatie) en er is zelfs een app dat jou op de hoogte houdt van bijvoorbeeld het rij bereik van de Mitsubishi. Android Auto is er helaas niet, maar iPhone bezitters kunnen profiteren van Carplay want dat kent het systeem wel. De bediening is eenvoudig. Het scherm is goed afleesbaar en dankzij de simpele menustructuur heb jij zo jouw weg gevonden. Onder de knoppen van de klimaatregeling zitten 2 USB poorten.

Muziek luister je via de uitstekende geluidsinstallatie van Rockford Fosgate met een heldere sound. In de kofferbak is een grote subwoofer gemonteerd. De lage bastonen dreunen flink door in het interieur als je het volume wat verder opendraait. Maar je hoort geen kraakje, wat betekent dat de Mitsubishi over een goede bouwkwaliteit beschikt. Gestaalde perfectie, weet je nog? Zowel voorin als achterin zit je op degelijke stoelen, is er zoals gezegd voldoende ruimte, je wordt getrakteerd op een uitstekende rij houding en de overzichtelijkheid van de carrosserie is beter dan bij menig andere SUV. Je voelt je direct thuis in de ASX. Dat begint in het hightech tijdperk een zeldzame eigenschap te worden. Behalve met bekende veiligheidssystemen zoals Forward Collision Mitigation (FCM), Lane Departure Warning (LDW) en Hill Start Assist wordt de vernieuwde ASX ook leverbaar met Miss-acceleration Mitigation System (RMS) dat functioneert tot en snelheid van 10 km/u en een aanrijding met een obstakel vóór de auto helpt voorkomen.

SUV modellen, zeker de exemplaren in het B segment à la de Renault Captur, vallen met name in de smaak bij wat oudere autoconsumenten. Dat komt door de relatief hoge zitpositie waardoor in/uitstappen relatief makkelijk is. Deze doelgroep zal het dan ook een prima ontwikkeling vinden dat een CVT automaat voortaan standaard is. Deze transmissie bezorgt de ASX een rappe acceleratie. Keerzijde van de medaille is dat, als je hem op zijn staart trapt, de motor het uitbrult. Dat gejank is inherent aan een CVT. Voor de rest doet de transmissie zijn werk op een fijne manier. Er zijn 6 voorgeprogrammeerde, virtuele versnellingen. Daardoor blijft de motor minder ‘in de toeren hangen’ dan gebruikelijk bij een CVT. De automaat is ook handmatig te bedienen via de schakelflippers aan het stuurwiel. Ondanks de traploze overbrenging voelt de CVT dan net als een 6-traps automaat. Eenmaal op tempo keert de rust aan boord terug en bij 130 km/u blijkt de motor nog over genoeg reserve te beschikken. Laat je de inhaalexercities buiten beschouwing, dan is de ASX zelfs stil, want de 2,0 liter is beschaafd als hij niet opgejaagd wordt.

Andere pluspunten zijn het grote formaat van zowel de buitenspiegels, het touch screen en de (draai)knoppen. Dat komt het bedieninggemak ten goede. De menustructuur van het infomedia systeem oogt evenwel ouderwets. Daarnaast heeft de veiligheidsuitrusting weinig om het lijf en heeft de atmosferische 2,0 liter motor meer dorst dan bijvoorbeeld de moderne 1,3 liter turbo-unit van de Nissan Qashqai. Daar staat tegenover dat de ASX in de praktijk een beschaafde opbouw van de koppelcurve etaleert. De Mitsubishi is geen sprinter (de acceleratie naar 100 km/u neemt 11,7 seconden in beslag), maar vlotte hernemingen zijn wel mogelijk. Je moet alleen het gehuil van de CVT op de koop toe nemen.

Grootste ‘probleem’ zijn echter de weinig inspirerende rijeigenschappen van de Mitsubishi ASX. De besturing is licht en gevoelloos, het onderstel raakt de kluts kwijt bij grote oneffenheden en hoe je het ook wendt of keert, een CVT automaat blijft toch behelpen: als je de motor niet op toeren houdt, doet die onnatuurlijk soms wat loom aan. Verder is het jammer dat het interieur op de middenconsole na nagenoeg ongewijzigd is gebleven. Daardoor oogt de cockpit net zo somber als voorheen. Bijna alles is donkergrijs of zwart. Gelukkig is het veercomfort goed dankzij een geavanceerd onderstel met achter een multi-link ophanging. Ja, hij rijdt minder strak dan bijvoorbeeld de Mazda CX-3, maar de Mitsubishi verpakt zijn rijervaring in een wollen handschoen, een fijne demping en wielgeleiding (dank u, achteras) die een zachtjesaan uitstervend niveau van comfort oplevert.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

De prijzen van de vernieuwde ASX zijn zoals gezegd nog niet bekend (de CO2-uitstoot moet eerst door een keuringsinstantie geverifieerd worden), maar als het de Nederlandse importeur lukt om de basisprijs onder de 28.000 euro te houden, dan krijg je voor dit bedrag een voldoende ruime SUV met standaard automaat. Voor hetzelfde geld heb je weliswaar ook de simpelste Qashqai, maar dan moet je zelf schakelen. In vergelijking met de huidige ASX, waarmee voor 23.990 euro kan worden weggereden, is er weliswaar sprake van een forse prijsverhoging, maar die beschikt niet over een automaat en heeft een kleinere motor.

De test van de ASX bewijst dat als de basis goed is, die eigenschap na 9 jaar niet volledig verdwijnt. Met name op het gebied van veercomfort laat de Mitsubishi nieuwere ontwerpen duidelijk achter zich. Dat levert een niche op waar deze ASX zich nog enkele jaren kan nestelen, als alternatief voor consumenten die willen dat hun auto in de eerste plaats een cocon van welbehagen is, die structureel comfort op prijs stellen en die een betrouwbaar product prefereren (de Japanse SUV staat structureel hoog in alle klanttevredenheid lijstjes). En dat allemaal in een hedendaagse jasje. Aan de voorzijde lijkt deze Mitsubishi immers een compleet nieuw model te zijn.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (12)
    6.1

Reageren is niet mogelijk.