Luxepositie: BMW stopt met V12 motor

0

De dagen van de V12 motor van BMW zijn geteld. Na de huidige generatie 7-serie is het gedaan met de 12 cilinder. De mededeling, afkomstig van Markus Flasch, de baas van de M-divisie, is opvallend omdat BMW in april iedereen nog blij had gemaakt met het nieuws dat de V12 voorlopig in het gamma zou blijven.

Dat bericht was toen afkomstig van de chef aandrijflijnen, Michael Bayer. Maar volgens Flasch heeft de Beierse autofabrikant zich bedacht: “Wij houden de 12 cilinder in het aanbod voor de rest van de huidige generatie 7-serie, oftewel tenminste tot 2023”. Maar daarna valt het doek alsnog. Het wordt, omgerekend naar het aantal verkochte auto’s met de 6,6 liter onder de kap, te duur om de V12 aan de toekomstige emissie-eisen te laten voldoen. Dit betekent dat de BMW M760Li geen vervolg zal krijgen.

BMW zal met pijn in het hart afscheid nemen van haar 12 cilinder motor, want in China is het topmodel van de 7-serie ongekend populair: “Sinds de onthulling van de vernieuwde editie draaien wij op de maximale productiecapaciteit voor deze motorvariant. Ook klanten in het Midden-Oosten zijn grote fans”, zo liet Christian Metzger, onlangs weten. Maar van deze selecte marktgebieden kan de V12 schoorsteen blijkbaar niet roken, althans niet op basis van de verkoopprognoses voor na 2023.

Dat de 12 cilinder motor een uitstootprobleem heeft, werd al eerder duidelijk toen partikelfilters en aangepaste software er voor zorgden dat het vermogen van de 6,6 liter van 610 pk naar 585 pk daalde. Het overgebleven aantal paardenkrachten is slechts 55 pk meer dan de 4,4 liter V8 versie van de 7-serie. Met 585 pk is de M760Li ook minder potent dan de BMW M5 en de nog officieel te presenteren M8 Gran Coupé. Dat kan natuurlijk niet bij een topmodel.

Mercedes-Benz (en AMG) hebben de V12 al eerder gedag gezegd. Hun 12 cilinder motor is nog even leverbaar in de S klasse, maar daarna is het over en uit. De S65 AMG Final Edition mag de deur van de V12 afdeling achter zich sluiten. Audi ziet ook geen brood meer in de W12 uitvoering van de A8, al zal zij op termijn deze krachtbron wel aanbieden in de opgewaardeerd Horch versie. De prestigieuze dochter van BMW, Rolls-Royce, gaat haar eigen motoren maken. Dat zullen wél 12 cilinders zijn. De reden: in het prijssegment waar dit merk opereert gelden heel andere normen en waarden. De opvolger van de Ghost wordt de eerste Rolls-Royce die de nieuwe dubbel geblazen V12 onder de kap krijgt.

Op zich kan BMW de verkopen van de M760Li straks goed missen. Over de hele linie verkocht het autoconcern met 210.563 auto’s in mei namelijk 3,2 procent meer vierwielers dan een jaar eerder. Dat is geheel te danken aan het merk BMW dat bijna 5 procent wist te plussen. Bij de (deels)elektrische modellen kwam de groei dubbel zo hoog uit. Ondanks dat de i3 al aardig op leeftijd begint te raken, werden van deze BMW 40 procent meer exemplaren verkocht. Daardoor kon de autofabrikant in mei een belangrijke mijlpaal bereiken in de vorm van het afleveren van de 400.000ste (deels)elektrische auto. Afgelopen maand werd er zowel in Duitsland als in China goede zaken gedaan. Op deze markten werden bijna een derde meer auto’s verkocht dan in mei 2018. In heel Europa kwamen de verkopen echter ruim 5 procent lager uit als gevolg van de slechte resultaten op de Britse markt.

Bij Mini ging het dan ook minder goed want dat verkocht niet meer dan 28.255 auto’s, oftewel ruim 5 procent minder dan in mei 2018. Dat is te wijten aan de Brexit, zo laat de Nederlandse verkoopdirecteur Pieter Nota (foto) weten. Net als veel andere Britse autoproducenten ging Mini in aanloop naar de aanvankelijk geplande vertrekdatum van 29 maart uit de Europese Unie over tot een tijdelijke fabriekssluiting. Inmiddels is de Brexit uitgesteld tot 31 oktober, maar het effect was dat in mei er minder snel “ja” verkocht kon worden aan klanten.

Ook in de Verenigde Staten werd op concernniveau een lichte teruggang van 3 procent genoteerd. Daar was Mini eveneens debet aan. Amerikaanse autoconsumenten keren zich meer dan ooit af van kleine auto’s. Smart is op sterven na dood in de Verenigde Staten en de verkopen van de Fiat 500 smelten als sneeuw onder de zon weg. Maar per saldo zat het merk BMW dus in de hoek waar in mei de klappen vielen. Nota is dan ook tevreden: “Wij zien duidelijk de impact van het uitrollen van modellen. In mei groeiden wij opnieuw sterker dan Mercedes-Benz en Audi, waardoor wij marktaandeel in het premiumsegment hebben gewonnen. Wij zijn vooral blij met de belangstelling voor de nieuwe X modellen”.

Over de X modellen gesproken: de X7 wordt in Nederland met gemiddeld 35 à 45 mille aan opties verkocht. Juist met die additionele toeters en bellen wordt het grote geld verdiend. Overigens wordt de opvallend grote SUV van BMW in een ingetogen kleur besteld in Nederland: allemaal zwart. Tot nu toe is slechts één exemplaar in wit geleverd.

Comments are closed.