Tesla belooft lagere prijzen

0

Het opladen van een elektrische auto aan een laadpaal is niet heel goedkoop. Gelukkig kan het goedkoper door de inzet van accu’s. Tesla komt binnenkort met de technologie voor haar Superchargers. Andere partijen zullen volgen.

Bij de aanschaf van een elektrische auto speelt geld een grote rol. Het is namelijk bewezen dat mensen de auto op stroom voornamelijk kopen of leasen omdat dit hun minder in de portemonnee raakt dan een auto met een benzine of diesel motor. Het echte kantelpunt wordt halverwege volgend jaar verwacht. Vanaf dan is de elektrische auto (op de langere termijn) echt goedkoper. Maar voor die tijd kan het zomaar zijn dat het opladen van een dergelijke vierwieler minder in de papieren gaat lopen. Dit dankzij de inzet van ouderwetse loodbatterijen.

Verschillende partijen in de Verenigde Staten, waaronder de overheid, Tesla en het Consortium for Battery Innovation (CBI), hebben een even simpele als doeltreffende manier gevonden om laadstations efficiënter te laten werken. Op stations kunnen geavanceerde loodbatterijen geplaatst worden die zich opladen op momenten dat stroom goedkoop is. Deze opgeslagen stroom kan vervolgens gebruikt worden wanneer het druk bij het station is, of op momenten dat de afname van stroom duur is. Het voordeel van de loodbatterijen is dat ze relatief simpel werken en geen smerige giftige goedjes kunnen lekken. Het is namelijk een volledig droge technologie.

Bijkomend voordeel voor de exploitant van het laadstation is dat het hem flink wat duiten kan schelen. In de Verenigde Staten wordt de besparing geschat op ongeveer $3.000 per maand. Dit zou dan doorberekend kunnen worden naar de klant. Iets wat Tesla voornemens is om te doen, want volgens topman Elon Musk komt de technologie beschikbaar voor de Superchargers. Een planning wordt door het automerk helaas nog niet gegeven.

Te weinig batterijen

Over batterijen en Tesla gesproken: er spelen productieproblemen. Tesla gaf eerder al aan dat er accutekorten zouden ontstaan en die zijn er nu. Het bedrijf kan niet genoeg batterijen maken om de beloofde Semi truck eind dit jaar in productie te kunnen nemen. De introductiedatum is daarom met 1 jaar opgeschoven naar eind 2020. Hoewel dit voor particuliere autoconsumenten geen impact heeft, zal het bedrijfsleven (die de vrachtwagens al besteld hebben) allerminst geamuseerd zijn.

Natuurlijk belooft Musk er alles aan te doen om de accuproductie capaciteit zo snel mogelijk uit te breiden. Daarvoor zijn de gesprekken met partner Panasonic al gestart. Tesla zal deze zomer wel haar pick-up model presenteren.

Europese fabriek betekent goedkopere auto’s

Musk laat ook weten hij de elektrische auto’s in Europa goedkoper aan kan bieden zodra de Europese fabriek een feit is. Momenteel is er alleen in de Verenigde Staten een zogeheten Gigafactory. In Sjanghai gaat een dergelijke fabriek eind dit jaar open. Ook op ons continent moet er een Gigafactory komen. En in China is de havenstad overigens slechts het begin. Musk heeft ambities om meer fabrieken te gaan bouwen in het Aziatische land, gezien de omvang van de automarkt aldaar.

Het is nog steeds niet bekend waar precies de Europese fabriek gerealiseerd gaat worden. Er zijn diverse kandidaat landen. Ook Nederlandse gemeenten hebben grond aangeboden voor de Gigafactory. Of Musk daar op in zal gaan, is nog maar de vraag. In het verleden heeft hij laten weten Duitsland als voorkeur te hebben voor de nieuwe fabriek. Tesla heeft in Nederland wel een assemblagefaciliteit (zie foto).

Zodra Tesla in Europa voor de regionale markt auto’s kan bouwen, heeft het bedrijf niet langer te maken met invoertarieven en zullen de logistieke kosten afnemen. Nu alle auto’s uit de Verenigde Staten komen, is alleen de verkoop tegen relatief hoge prijzen lucratief. Een Europese fabriek betekent dus niet alleen meer werkgelegenheid in onze regio, maar ook een prijsverlaging voor de klanten. Op de Chinese markt heeft Musk een vergelijkbare visie.

Reageren is niet mogelijk.