Maserati trekt de stoute schoenen aan

0

Om uit de verkoopmoeilijkheden te komen, heeft Maserati onlangs Davide Grasso, oud topman van schoenenfabrikant Converse, in dienst genomen. Zijn taak is om het businessmodel van het automerk zodanig veranderen dat de verkopen weer vaart krijgen.

Er is sprake van een verrassende transfer want Fiat Chrysler Automobiles, het Italiaans / Amerikaanse moederbedrijf van Maserati heeft iemand in dienst genomen die totaal geen ervaring heeft in de autobranche. Grasso verdiende zijn sporen bij een schoenenmerk dat nu eigendom is van Nike. Zoiets staat niet verkeerd op een CV. Nu mag Grasso een sprintje gaan trekken als operationeel directeur van Maserati. Hij begint met een forse achterstand, in de zin dat de verkoop in de afgelopen 3 jaar gehalveerd is.

Maar Grasso (foto) staat bekend als een getalenteerde marketingexpert. Hij heeft dezelfde functie ook bekleed bij Nike. Harald Wester, de huidige operationeel directeur van Maserati, is weggepromoveerd tot uitvoerend directeur bij de afdelingen aandrijflijnen en engineering. Aangezien het merk al lang zijn eigen motoren niet meer ontwikkelt, stelt dat niet zo veel voor. Nou ja, hij mag de nieuwe 8-traps automaat met geïntegreerde elektromotor die Fiat Chrysler Automobiles gaat inkopen bij ZF (hybride aandrijving dus) geschikt gaan maken voor de modellen van Maserati.

Grasso heeft een ambitieuze doelstellingen gekregen: er wordt van hem verwacht dat hij de verkopen van het merk in de periode tot 2022 verdrievoudigt, om zo 100.000 eenheden op jaarbasis te kunnen halen. Ter vergelijking: de verkopen zijn vorig jaar gedaald tot 36.000 auto’s tegenover iets meer dan 50.000 eenheden in 2017.

De hoogste baas van Fiat Chrysler Automobiles, Mike Manley, is er voorstander van om elk merk van het Italiaans / Amerikaanse autoconcern zelfstandig te houden. Hij heeft de samenvoeging met Alfa Romeo, die plaatsvond onder zijn voorganger Sergio Marchionne, teruggedraaid. Vriend en vijand zullen beamen dat de beoogde krachtenbundeling van dit merk met Maserati er eentje uit de categorie ‘de lamme helpt de blinde’ was. Ook Alfa Romeo heeft namelijk grote verkoopmoeilijkheden.

Het valt evenwel nog te bezien of Grasso het verschil kan maken. Want om de verkopen weer bergop te krijgen, is er meer nodig dan alleen marketing. Nieuwe en betere modellen dan wat er nu in het gamma zit, bijvoorbeeld. Ook een minder ambitieuze prijsstelling zou helpen. Maserati krijgt in ieder geval geen SUV onder de Levante (op basis van de Alfa Romeo Giulia en Stelvio). Jammer, want dat had verkooptechnisch een slok op een borrel kunnen schelen. Er wordt wel gewerkt aan een productievertaling van de conceptstudie Alfieri met (stekker) hybride aandrijflijn, maar het lanceren van een sportwagen is niet echt de manier om te groeien naar 100.000 verkopen op jaarbasis.

Reageren is niet mogelijk.