Mercedes-Benz GLA wordt volwassen

0

Mercedes zal eind dit jaar de nieuwe GLA voorstellen. De tweede generatie van de kleine SUV met ster zal meer ruimte en comfort bieden. Hier lees je alle details!

Dat Mercedes-Benz zich ’s werelds grootste premium automerk mag noemen, is niet in de laatste plaats te danken aan de GLA. Daar hebben Audi noch BMW een direct antwoord op. De Q2 speelt een klasse lager, terwijl de X1 een slag groter is. De nog duurdere X2 is ook geen directe concurrent van de GLA en dat geldt ook voor de nieuwe Q3 Sportback.

Tot en met vorig was er sprake van gestaag stijgende verkopen. Dat is knap voor een auto die eigenlijk helemaal niet zo goed is: de GLA is krap en hard geveerd. Hij weet zelden een vergelijkingstest te winnen. Toch vervult hij een belangrijke verkoop rol in het gamma aan compacte modellen van Mercedes, die samen vorig jaar meer dan 600.000 klanten trokken.

Inmiddels hebben wij kennis kunnen maken met de tweede generatie A klasse, B klasse en CLA. Ook de GLA mag wegens gebleken verkoopsucces door naar de volgende ronde. Net als bij de 3 andere compacte modellen van Mercedes zullen er in het kader van de generatie wisseling tal van verbeteringen worden doorgevoerd.

Dat Mercedes de nieuwe GLA naar een hoger plan weet te tillen, is mede te danken aan een hoogwaardiger platform. Dat maakt een betere ruimtebenutting mogelijk, waardoor de krappe interieurruimte achterin en de kleine kofferbak straks tot het verleden behoren. En dat ondanks nauwelijks gewijzigde carrosserie afmetingen: met 4,40 meter lengte blijft de GLA relatief compact. Optisch blijft de GLA zeer herkenbaar, maar net als de jongste A klasse en CLA wordt het design wel minder druk. Dat is te danken aan gladde flanken en scherper gesneden koplampen. Daardoor oogt de nieuwe GLA ook meer volwassen, zonder aan karakter te verliezen.

De zogeheten MFA2 bodemplaat zorgt ook voor meer comfort; de tweede generatie A klasse maakte op dit punt ook al een grote sprong voorwaarts. Dat is te danken aan een soepelere afstelling van de vering zonder dat de rij dynamiek daar onder lijdt. Verwacht geen vliegend tapijt, maar het stoterige weggedrag laat de nieuwe GLA achter zich.

Bij zijn introductie zal de tweede generatie GLA leverbaar worden met diverse benzine en dieselmotoren. Die zijn respectievelijk 109 pk (GLA 160) tot 421 pk (AMG 45) en 116 pk (GLA 180d) tot 190 pk (GLA 220d) sterk. Daarnaast zal er gekozen kunnen worden voor een stekker hybride versie, GLA 250e genaamd. De stekker hybride versie van de nieuwe GLA beschikt over de 163 pk sterke 1,3 liter turbo benzine 4 cilinder van de A 200 als basisunit. Die is gekoppeld aan een 102 pk sterke elektromotor. Zijn stroom wordt geleverd door een 15 kWh accupakket. Daarmee kan de GLA 250e meer dan 55 kilometer volledig elektrisch rijden.

Bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie GLA werd er al rekening gehouden met de plaatsing van het accupakket. Daarvoor werd ruimte gereserveerd onder de achterbank. De overige elektrische componenten bevinden zich onder de kofferbak bodem. Daardoor is de bagageruimte van de GLA 250e even groot als die van de reguliere uitvoeringen. Het enige offer dat gebracht moet worden, is genoegen nemen met een iets kleinere brandstoftank.

Ook de AMG divisie heeft plannen voor een eigen stekker hybride variant van de GLA. Die krijgt naast de 421 pk sterke 2,0 liter motor van de ’45’ een elektrische collega die goed is voor 230 pk. Samen moet dit een ongelooflijke 639 pk opleveren. Het meergewicht van deze versie zal ondanks het accupakket gering zijn omdat de mechanische aandrijfverbinding met de achterwielen vervalt: die neemt de elektromotor voor zijn rekening.

Reageren is niet mogelijk.