Volvo verkoopt meer, maar verdient minder

0

Volvo heeft in de eerste helft van dit jaar een recordverkoop behaald. De Zweedse dochter van het Chinese Zhejiang Geely concern bracht bijna 340.826 auto’s aan de man; een stijging van 7,3 procent in vergelijking met dezelfde periode in 2018.

Volgens Volvo zat de verkoop in China, Europa en de Verenigde Staten in de lift, waarbij vooral de afzetmarkt in het Aziatische land zich gunstig ontwikkelde. Met name voor de SUV modellen XC60, XC40 en XC90 was er veel belangstelling, evenals voor de V60. Opvallend is dat Volvo de nieuwe S60 niet noemt. Betekent dit dat de belangstelling voor deze in de Verenigde Staten gebouwde (sport)sedan) tegenvalt?

De XC60 was, wederom, het populairste model van het Zweedse automerk. Tot en met juni werden er 97.203 exemplaren van verkocht. In diezelfde periode vorig jaar eindigde de orderteller op 88.789 stuks. Op plek 2 eindigde de XC40 met 61.864 verkochte exemplaren, gevolgd door de XC90 die 47.818 keer over de toonbank ging.

In juni zakten de verkopen overigens met 2 procent in. Volvo wijt dit aan de met 21,7 procent teruggelopen vraag in Europa. In Zweden daalden de verkopen afgelopen maand zelfs met 41,7 procent. In de eerste zes maanden van dit jaar is in Europa desondanks een verkoopgroei van 2,4 procent waar te nemen naar in totaal 174.999 stuks.

In China eindigde de verkoopteller in dezelfde periode op 67.741 auto’s (+10,2 procent) en ook in de Verenigde Staten namen de verkopen toe tot 50.120 stuks (+5,2 procent). In Nederland verkocht Volvo aflopen maand iets minder auto’s, maar omdat de terugval minder groot was dan de markt als geheel, kon het marktaandeel toch worden uitgebreid. Op jaarbasis (januari t/m juni) wist het Zweedse automerk in ons land bijna 10 procent te plussen. Dat is met name te danken aan de XC40.

 

Winstdaling

Volvo heeft in de eerste helft van dit jaar 550 miljoen euro winst gemaakt. Dat is 30 procent minder dan in dezelfde periode van 2018. De marge kelderde daarmee van 6,4 naar 4,2 procent en zal naar verwachting in de tweede jaarhelft verder dalen naar 3,9 procent. De Zweedse autobouwer wil daarom volgend jaar voor 200 miljoen euro in de kosten gaan snijden. Met name tijdelijke consultancy krachten zullen de wacht aan worden gezegd.

Topman Håkan Samuelsson is wel tevreden met de (bescheiden) groei van de omzet naar 12,35 miljard euro en de recordverkopen in de eerste jaarhelft. “Wij hebben prioriteit gegeven aan groei en het winnen van marktaandeel, profiterend van het groeiende belangstelling voor ons merk door de volledige nieuwe serie modellen”. Tegelijk waarschuwt hij dat de automarkt er verder niet best voorstaat gezien de stagnerende vraag in de meeste landen. “Toenemende prijsdruk en heffingen hebben onze operationele winst doen dalen. De kostenbesparingen die we eerder dit jaar hebben aangekondigd, zullen pas in het tweede semester effect sorteren”. Samuelsson verwacht dat in 2020 de winst zich door de bezuinigingsmaatregelen zal kunnen herstellen.

 

Terugroepactie

Een extra financiële tegenvaller waarmee Volvo geconfronteerd wordt is een terugroepactie. Wereldwijd moeten ruim 500.000 auto’s gecontroleerd worden door de dealer. Een kunststof motoronderdeel kan smelten, wat in het ergste geval kan leiden tot brand. In ons land moeten 37.000 auto’s terug naar de garage. Het is ook al een paar keer misgegaan, maar tot ongelukken of letsel heeft dit niet geleid. Volvo spreekt van een preventieve terugroepactie.

Het gaat om Volvo modellen met 4 cilinder dieselmotor die vanaf 2014 de fabriek hebben verlaten; onder meer van de types V40, V60, V70, S80, XC60 en XC90. De eigenaren krijgen binnenkort schriftelijk informatie over de risico’s en de te nemen maatregelen. Mochten zij voor die tijd iets vreemds merken, een ongewone geur ruiken of vermogensverlies voelen, dan moeten ze zich direct bij hun garage melden. De Nederlandse importeur van Volvo zegt zich te kunnen voorstellen dat klanten zich zorgen maken, maar meldt dat dit in principe niet nodig is.

 

V40 uit productie

Volvo trekt de stekker uit de productie van de populaire V40. Deze maand rolt het laatste exemplaar van de band. De V40 werd sinds 14 mei 2012 gebouwd. In de afgelopen 7 jaar zijn er 667.530 exemplaren van de compacte Volvo geproduceerd in de Belgische Gent fabriek. “De V40 zorgde voor ongekende productievolumes en stabiliteit gedurende heel wat jaren”, zo blikt de Volvo directie terug.

De pensionering van de V40 zorgt niet voor een dip in de productie. Tegen het einde van dit jaar wil de fabriek in Gent namelijk de output van de XC40 verdubbeld hebben. Inmiddels kan deze SUV in stekker hybride uitvoering besteld worden en eind dit jaar gaat de volledige elektrische versie in productie. Ook naar de V60, die eveneens in Gent wordt gebouwd, blijft zoals gezegd de vraag groot.

Volvo heeft geen directe opvolger gepland voor de V40. Een dergelijk model stond wel op de tekentafel, maar dat ontwerp is over de schutting met Polestar gekieperd. Die zal de auto, een liftback met een hoog Skoda Octavia gehalte, in volledig elektrische vorm gaan verkopen. Volvo durft het niet meer aan om in het C segment van de V40 een nieuw ‘laag’ model te introduceren. Samuelsson denkt dat er sprake is van een duurzame verschuiving naar hoge auto’s. Mogelijk komt Volvo medio 2022 met een coupéachtige, compacte SUV op basis van de XC40. Ook een verlengde 7-persoons uitvoering is denkbaar, als concurrent voor de nieuwe Mercedes-Benz GLB.

 

Reageren is niet mogelijk.