In detail: de Donkervoort D8 GTO JD-70

0

Joop Donkervoort is de eigenzinnige landgenoot achter het gelijknamige niche sportwagen merk. Het recept van de auto’s uit de fabriek in Lelystad was vooral bij de start van het bedrijf in 1978 vergelijkbaar met dat van de Lotus Seven. Donkervoort leidt zijn bedrijfje dus al meer dan 40 jaar en werd zelf onlangs 70. Dat viert hij door een speciale versie van de D8 GTO uit te brengen: de JD-70.

De letters in de naam van het feestmodel zijn (natuurlijk) de initialen van Joop Donkervoort. Het getal geeft de oplage aan van de speciale sportwagen én is het aantal levensjaren van de bedrijfoprichter: 70 (stuks). De prijs is al net zo onconventioneel: 163,636,36 euro exclusief belastingen. Een grappig getal waar de ‘6’ en de ‘3’ centraal staan, al weet Autointernationaal.nl niet precies waarom.

Donkervoort claimt dat het verjaardagsmodel een opgewaardeerde versie van de bekende 2,5 liter 5 cilinder Audi Sport motor onder de kap heeft. Het blok is in de krachtigste versies van de D8 GTO reeds goed voor 380 pk en 500 Nm. Hoeveel daar nu nog wat bijkomt, wordt niet bekendgemaakt, maar reken op minimaal 415 pk (het vermogen van de RS versie). Met een gewicht van minder dan 700 kilo zal ook de JD-70 uitvoering in elk geval flitsend snel zijn. De sprint naar 100 km/u neemt niet meer dan 2,7 seconden in beslag. Verder belooft Donkervoort een topsnelheid van meer dan 280 km/u.

Door de ingenieuze lichtgewicht Ex-Core koolstofvezeltechnologie, waarvoor het bedrijf zelfs een innovatiesubsidie van de Europese Unie ontving, is de D8 GTO-40 met 678 kilo niet alleen één van de lichtste sportwagens op de markt, maar ook superstijf en voldoet hij met een minimum aan elektronische hulpmiddelen volledig aan de veiligheidseisen. Bovendien is hij schoon genoeg om ruimschoots te voldoen aan de Euro 6d-Temp emissieregels.

Het feestmodel, dat geschikt is voor zowel de openbare weg als het circuit, is nu al te reserveren of te bestellen, maar de leveringen zijn pas voor 2020 en 2021 gepland. Als Joop Donkervoort 71 respectievelijk 72 wordt. Dan zullen ook de exacte motorspecificaties van de JD-70 bekend worden gemaakt. Net als alle andere sportwagens van Donkervoort zal ook deze gelimiteerde editie, die naar verwachting snel vergeven is, de deur openzetten naar een grote variatie aan Owner Events zoals circuitdagen, rijvaardigheidstrainingen, tours en reizen. Daarmee kan men figuurlijk toetreden tot de Donkervoort familie.

In 1978 bouwde Joop Donkervoort (in de schuur achter zijn huis) zoals gezegd zijn eerste auto: de S7. Dat idee voor die auto ontstond na de aankoop van een kit car, gebaseerd op het concept van Colin Chapman. Maar die auto mocht de Nederlandse weg niet op. En dus moest Joop Donkervoort het chassis van de kit car aanpassen om de auto straat legaal te maken. Hij besluit dat op een rigoureuze manier te doen: door een nieuw sportwagenmerk oprichten. De D8 GTO, momenteel het enige leverbare model, debuteerde in 2012. 5 jaar eerder had Donkervoort de D8 GT geïntroduceerd: de allereerste coupé van het merk. De fabriek staat in Lelystad langs de rijksweg A6. Een tweede vestiging werd in 2014 geopend in de Classic Remise in Düsseldorf.

Reageren is niet mogelijk.