Volkswagen ID.2X wordt een stoere prijsbreker

0

Vorige maand heb je op deze website kunnen lezen dat Volkswagen in de eerste helft van dit jaar meer winst heeft geboekt dankzij de populariteit van haar SUV modellen. Dat succes smaakt naar meer, ook nu er gestaag overgestapt gaat worden op elektrisch aangedreven modellen.

Er staat voor Volkswagen veel op het spel. Al maanden bezet het Duitse automerk in eigen land de bovenste plaatsen in de modellen top 10 met de Golf, de Tiguan, de Polo en de T-Roc. Die posities dienen verdedigt te worden. Tegelijkertijd wil Volkswagen haar marktaandeel in het SUV segment nog verder opvoeren. Momenteel genereert het merk mondiaal ruim 20 procent van haar verkopen met dergelijke auto’s, terwijl vandaag de dag 36,4 procent van de wereldwijd verkochte auto’s een SUV is.

De ambitie om dieper te penetreren in het SUV betekent dat er hierbij ook een rol is weggelegd voor de toekomstige elektrische modellen van Volkswagen. De ID.3 doet in dit opzicht nog niet mee. Dat is gewoon een hatchback met een door het accupakket in de wagenbodem afgedwongen hogere carrosserie. Er valt niet veel stoers aan te ontdekken. Dat wordt anders als Volkswagen de zogeheten ID.X modellen introduceert. Die zien er wel uit alsof zij prima in staat zijn om de verstedelijkte jungle te veroveren.

De ID.4X bijt de spits af. Die zal, zoals de typeaanduiding al aangeeft, boven de ID.3 worden gepositioneerd en krijgt een mondiale verkooprol. Een lekker dik aangeklede versie met groot accupakket zal al snel 60.000 euro gaan kosten. Vanuit deze optiek past de hier afgebeelde ID.2X veel beter bij de Europese portemonnee. Die moet in 2022 in productie gaan, als Volkswagen dermate veel elektrische auto’s bouwt dat de kostenbesparingen die met de hiermee samenhangende schaalvoordelen gerealiseerd kunnen worden, rechtstreeks doorgegeven kunnen worden aan de consument.

In de wandelgangen wordt een Nederlandse prijs van 20.000 euro genoemd. Dat zou de definitieve doorbraak van de elektrische auto in Nederland betekenen, want de consument krijgt voor dit bedrag een volwaardige gezinswagen: ongeveer even lang als de Polo maar dankzij de efficiëntere ruimtebenutting die bij elektrische auto’s mogelijk is even ruim als een Golf. Op papier heeft die alles in zich om uit te groeien tot de nieuwe Nederlandse lieveling op autogebied. Na de Kever was dat lange tijd de Kadett / Astra, maar daarna nam de Golf en vervolgens de Polo het stokje over. In 2022 is het de beurt aan de ID.X: opnieuw een Volkswagen, maar dit keer volledig elektrisch en van het SUV soort!

Reageren is niet mogelijk.