Nieuwstelex

0

+++ AUDI pakt op de IAA in Frankfurt uit met 2 wereldpremières en diverse beurs debutanten. Op de show onthult het Duitse merk onder andere een conceptstudie voor een elektrisch aangedreven terreinauto. De tweede wereldprimeur is de nieuwe RS 7 Sportback. Audi laat nog niet veel los over deze auto, maar ga er maar van uit dat de RS7 zijn kracht uit dezelfde bron put als de RS6 Avant. Daar zit onder de kap een 4,0 liter V8 TFSI met 600 pk en 800 Nm. In de RS6 Avant is die motor goed voor 3,6 seconden voor de sprint naar 100 km/u. Verwacht soortgelijke cijfers voor de RS7 Sportback. Tijdens de IAA toont Audi op indrukwekkende wijze de vernieuwing van haar modelgamma. Ruim de helft van de 26 auto’s die tijdens de publieksdagen op de stand in hal 3 staan, zijn voor het eerst te zien voor het grote publiek. Voorbeelden zijn de vernieuwde A4 en Q7, de A1 Citycarver, de Q3 Sportback en de S7 Sportback met een dieselmotor die goed is voor 349 pk. De RS familie van Audi wordt binnenkort versterkt door de RS Q8 en RS Q3. +++

+++ Zelfs met 5G blijft het verwerken van de gegevens die nodig zijn om de AUTONOME AUTO te bedienen een hele uitdaging. Eén van de beoogde oplossingen is om de CERN, de Europese Organisatie voor Nucleair Onderzoek, om hulp te vragen. Dat heeft Zenuity, de joint venture tussen Volvo en Autoliv, inmiddels gedaan met de vraag om te helpen bij de verwerking van de enorme hoeveelheid gegevens die gebruikt zullen worden om de autonome auto’s van morgen te kunnen aansturen. CERN is al decennialang het toneel van ultra geavanceerd en zelfs uniek onderzoek door zijn deeltjesversneller (de Large Hadron Collider oftewel LHC). De resultaten van de tests die in de versneller zelf worden uitgevoerd, worden nu door computers ontleed met behulp van diepgaand leren. En het zijn precies deze netwerken van machines die Zenuity graag zou willen testen en uiteindelijk inzetten om haar rij data verwerkt te krijgen. CERN beschikt momenteel over computergestuurde leer technieken die “de autonome voertuigtechnologie kunnen verbeteren”. Doel is de gigantische datavolumes beter te beheren en het geheugenverbruik van de machines te verminderen. Momenteel analyseert CERN ongeveer 1 miljard protonbotsingen per seconde in de versneller; experimenten die om een bliksemsnelle verwerking van de testgegevens vragen. Dat gebeurt onder meer via kunstmatige intelligentie. Hiertoe voeren de chips zeer nauwkeurig algoritmes uit en zijn ze in staat om beslissingen te nemen in slechts een paar milliseconden. En die snelheid is zeer nuttig voor de ontwikkeling van de autonome auto, aangezien die volgens Intel tot 4 GB aan gegevens per dag zal genereren. +++

+++ In BELGIE zijn afgelopen maand 47.936 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat waren er 6.501 (oftewel 12 %) minder dan in augustus 2018. Over de eerste 8 maanden van dit jaar vertoont de Belgische automarkt een daling van 5,8 %. Maar, zo zegt koepelorganisatie Febiac, daar kan je niet veel uit afleiden. In augustus 2018 werd de markt vervormt door de invoering van de WLTP verbruikscyclus en dit jaar is er een soortgelijk effect omdat voertuigen die nog volgens de NEDC cyclus gehomologeerd werden vanaf 1 september definitief niet meer keer ingeschreven kunnen worden. De top van de populairste automerken werd flink door elkaar gehusseld. Niet minder dan 8 fabrikanten (waaronder Renault, Citroën, Nissan, Jeep, Land Rover en Alfa Romeo) zagen hun verkoopvolume met 35 % of meer (tot wel 74 %) teruglopen. In schril contrast daarmee staan dan weer merken die nog wat voorraad wegwerkten. Dacia bijvoorbeeld, dat zich met een stijging van 74,2 % zelfs in de Belgische top 5 wist te manoeuvreren, of Honda, waarvan de afzet weliswaar 117,8 % steeg, maar bij onze zuiderburen nog steeds niet verder komt dan een weinig belangwekkende 21ste plaats. Alternatief aangedreven personenwagens (elektrisch, hybride, LPG of CNG) waren vorig jaar in België goed voor slechts 5,9 % van de nieuwe inschrijvingen in 2018, tegenover 5,4 % in 2017. +++

+++ Afgelopen maand werden er 6.004 nieuwe BESTELAUTO’S afgeleverd in Nederland, tegenover 5.493 stuks in augustus 2018; een toename van 9,3 %. Daarmee zijn in de eerste 8 maanden van dit jaar in totaal 55.869 nieuwe exemplaren geregistreerd. Dat waren in 2018 in dezelfde periode 55.194 stuks. Het betekent een toename van 1,2 %. Anders dan in juni en juli werd in augustus het 2018 niveau nu wél (royaal) gehaald. Per saldo jojoën de verkopen van bestelauto’s dit jaar steeds rondom de maandcijfers van vorig jaar. Marktleider Volkswagen deed goede zaken in augustus, maar staat op jaarbasis nog steeds op een volumeverlies van 2,7 % (11.343 registraties). Het marktaandeel zakt daardoor van 21,1 % naar 20,3 %. De nummer 2, Mercedes-Benz, had daarentegen een matige augustusmaand maar boekt op jaarbasis vooralsnog een kloeke verkoopwinst van 5,9 %. Het marktaandeel van het merk met het sterlogo staat nu op 14,9 % (2018: 14,2 %) dankzij 8.306 verkopen. Ford bezet de derde podiumplaats. Dit merk stoomt steeds verder op en staat inmiddels op een marktaandeel van 13,8 % met 7.711 verkopen. De rest van de top 5 bestaat uit Renault (6.439 registraties en 11,5 % marktaandeel) en Peugeot (5.630 en 10,1 %). Ook bij de meest verkochte modellen is Volkswagen de nummer één met de Transporter. De Caddy volgt daarna. +++

+++ Ooit was BLACKBERRY dé grote naam op het gebied van zakelijke mobiele telefonie. Inmiddels hebben de Canadezen de automarkt ontdekt. BlackBerry gaat namelijk samenwerken met Jaguar Land Rover. De bekende telefoontjes met een toetsenbord waren in 2013, op het hoogtepunt van BlackBerry, niet aan te slepen. Wereldwijd hadden 85 miljoen, vooral zakelijke, gebruikers een exemplaar. Maar toen Apple en Samsung met geavanceerde knoploze telefoons kwamen, was het snel gedaan met BlackBerry. Het Canadese bedrijf maakt anno 2019 nog steeds telefoons, maar zoekt ook naar kansen in nieuwe markten. Zo is er BlackBerry een partnerschap met Jaguar Land Rover aangegaan. In eerste instantie was de krachtenbundeling bedoeld voor de ontwikkeling van een nieuw infomediasysteem, maar nu blijkt dat het technologiebedrijf de Britten ook helpt aan kunstmatige intelligentie en zelf lerende technologie. BlackBerry moet onder meer de internetveiligheid van de intelligente systemen en software die Jaguar Land Rover in haar modellen gebruikt, bewaken. De Canadezen zijn op dat gebied een expert, want haar telefoons stonden altijd al bekend om de veilige communicatie. +++

+++ De Amerikaanse overheid is een kartelonderzoek gestart naar een 4-tal automakers die mogelijk tegen de regels in een akkoord sloten met de staat CALIFORNIE over emissietesten. BMW, Ford, Honda en Volkswagen zouden daarmee antitrustwetten hebben overtreden. De 4 autofabrikanten sloten in juli een overeenkomst met het California Environmental Protection Agency (CARB) over emissienormen, waarmee zij een aanzienlijke vermindering van de uitstoot van broeikasgassen konden garanderen. De overeenkomst staat haaks op de plannen van de regering Trump die de geplande aanscherping van brandstof en emissie voorschriften voor auto’s op federaal niveau wil terugdraaien. De 4 automakers zouden door de onderlinge overeenkomst ook de standaard van de emissietesten bepalen. Al langer is bekend dat Californië, de staat met de grootste automarkt, en de regering Trump in de clinch liggen over uitstootregels. De Amerikaanse president zou ook werken aan een plan om de bevoegdheid van deze staat in te trekken als het gaat om het bepalen van de eigen uitstootnormen. President Donald Trump laat zich dus niet zomaar omzeilen. Hij draaide de door zijn voorganger, Barack Obama, ingestelde wetgeving terug en iedereen in de VS moest weer aan de benzine slurpende V8, want die zou keus niet zo vervuilend zijn. Ook bracht de ingreep bovendien meer centen op voor de Amerikaanse overheid. De staat Californië stak echter een stokje voor de plannen van Trump. Het besloot niet mee te doen en ging met de 4 autofabrikanten om tafel om een eigen akkoord te sluiten. Daarin werd afgesproken dat auto’s in Californië wel degelijk zuiniger en milieuvriendelijker moesten worden. Maar Trump houdt er niet van als er niet naar zijn ‘geniale’ plannen geluisterd wordt. Hij houdt er ook niet van als er achter zijn rug om andere afspraken gemaakt worden. Daarom laat hij nu het akkoord torpederen. De manier waarop Californië wordt aangepakt, is evenwel ietwat slinks. Niet het akkoord van de staat en de autofabrikanten wordt teruggedraaid. Nee, het recht op het instellen van eigen wetgeving aangaande het milieu en broeikasgassen wordt ingetrokken. Tenminste, bronnen vertellen dat de EPA (Environmental Protection Agency) en de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) bezig zijn met een plan hiervoor. Deze actie komt overigens niet uit de lucht vallen, want er werd al langer gedreigd met stappen tegen Californië. EPA administrator Scott Pruitt vertelde dat een staat geen normen mag bepalen voor de rest van het land. Daarom werd het akkoord ook diepgaand onderzocht. Met de stap wil de Amerikaanse nationale overheid Californië de macht ontnemen om eigen uitstooteisen voor auto’s in te stellen. Volgens Pruitt is het goed voor de Verenigde Staten om één wetgeving te hebben voor het hele land. Maar goed, hij heeft ook in het openbaar gezegd dat hij niet gelooft dat CO2 bijdraagt aan de opwarming van de aarde. Onlangs maakte Trump zich ook al kwaad om het in zijn ogen afwijkende gedrag van de 4 autofabrikanten. Hij zei toen dat Henry Ford zeer teleurgesteld zou zijn geweest als hij zou zien hoe zwak zijn nakomelingen nu geworden zijn omdat die liever duurdere en onveiligere auto’s bouwen (dit in verband met hun keuze om het ontwikkelingsbudget te steken in verlaging van de uitstootwaarden), dan dat ze het gevecht met Californië aangaan. Ford stelt evenwel dat aandacht voor het milieu niet ten koste gaat van de prijzen en de veiligheid van auto’s. De fabrikant stelt alledrie de zaken belangrijk te vinden. En daar passen de plannen van Californië beter bij dan die van de president. +++

+++ Over de gehele levenscyclus van een auto zou CNG het minste impact hebben op de klimaatverandering. Dat blijkt uit een studie van de Duitse automobilistenclub ADAC. De elektrische auto zou milieutechnisch enkel interessant zijn als die consequent wordt opgeladen met hernieuwbare energie. In Duitsland is dat lastig, want kolen maakt een belangrijk deel uit van de energiemix. Dit betekent dat een elektrische personenwagen bij onze oosterburen nooit kan concurreren met een CNG model qua broeikasgasemissies. De studie relativeert ook de verkettering van de dieselmotor. De opstellers van het rapport hebben berekend dat door de steenkool die wordt gebruikt bij de energieproductie in Duitsland, een elektrische auto moet 219.000 km rijden voor hij groener is dan een vergelijkbaar exemplaar met een dieselmotor. Om écht groener te zijn, moet een elektrische personenwagen energie gebruiken die door kerncentrales wordt opgewekt (zoals in Frankrijk) of door 100 % hernieuwbare bronnen. In het laatste geval haalt hij een diesel al na 40.500 km in. Toch is niet diesel, maar CNG de beste milieuoplossing vanuit het perspectief van de huidige Duitse energiemix. De studie toont aan dat de elektrische auto zijn achterstand nu pas na 225.000 km inhaalt. Indien er sprake is van volledig groene stroom, wordt CNG al na 48.000 km ingehaald. Maar die laatste situatie is voorlopig louter theoretisch. Aardgas zou dus de beste oplossing zijn voor het komende decennium, maar het wordt nauwelijks gepromoot door de overheden en de politieke wereld. Bovendien lijken weinig autofabrikanten er in geïnteresseerd te zijn, terwijl deze brandstof wel bijdraagt aan een lagere CO2-uitstoot. Positieve uitzondering is de (Duitse) Volkswagen Groep. Die is zeer actief met CNG modellen. De studie keek ook naar benzine en waterstof. Benzine is tot 127.500 km interessanter dan elektrisch rijden qua milieueffect. Indien er sprake is van 100 % groene energie ligt het omslagpunt bij 37.500 km. Waterstof scoort grofweg hetzelfde als een elektrische personenwagen: het hangt sterk af van hoe de productie van deze energiebron plaatsvindt. De studie van de ADAC toont nog maar weer eens aan dat de zogenaamde ecologische voetafdruk van een auto in zijn geheel moet worden bekeken en dat het enorm afhangt van externe factoren. En dat de politieke keuzes vóór elektrisch vervoer contraproductief zijn zolang er geen sprake is van volledig groene stroom. +++

+++ In FRANKRIJK zijn in augustus 14,1 % minder auto’s verkocht dan in dezelfde maand een jaar eerder. Oorzaak is de per 1 september vorig jaar ingevoerde strengere WLTP emissie regels. Over de eerste 8 maanden van dit jaar is er sprake van een verkoopschade van 3 %. Een opmerkelijke daler is Dacia dat tot nu toe een succesnummer was, maar in augustus 29 % minder auto’s verkocht dan in 2018. Dat zorgde er voor dat de Renault Groep als geheel op een min van 31 % uitkwam. Verder houdt de treurnis bij alliantiepartner Nissan onverminderd aan, want dat merk verkocht in augustus 65 % minder auto’s. Daarmee komt de daling op jaarbasis uit op 40 %. Bij de PSA Groep bleef de afzetdaling afgelopen maand beperkt tot ruim 4,9 %. Peugeot wist juist 5 % meer auto’s te verkopen, Opel kwam 1 % lager uit, terwijl Citroën 9 % moest inleveren. DS was dankzij de 3 Crossback een grote uitschieter, want dat wist 30 % meer klanten te trekken dan een jaar geleden. PSA staat op jaarbasis op een winst van 1,1 % tegenover een verlies van 7,9 % bij de Renault Groep. De grootste buitenlandse fabrikant op de Franse markt, de Volkswagen Groep, verloor 14 % in augustus. Op jaarbasis is er evenwel sprake van een groei van 2,3 %, waardoor de Duitsers een marktaandeel van 13 % konden bereiken. Toyota heeft inmiddels bijna 5 % van de Franse markt in handen dankzij een groei van haar registraties op jaarbasis van 6,5 %. De Japanners profiteren van het enthousiasme bij de consument voor haar hybride aandrijving. Dat wordt als een prima alternatief gezien voor de uit de gratie geraakte dieselmotor. Bij Fiat Chrysler Automobiles stortte het aantal registraties met meer dan 20 % in. Dat komt ook door de slechte prestaties van Jeep. De Italiaans/Amerikaanse groep moet het nu doen met slechts 4,1 % marktaandeel in Frankrijk. Lachende gezichten daarentegen voor de Zuid Koreaanse combinatie Hyundai – Kia, waar het verkoopvolume sinds het begin van het jaar met 4,1 % is gegroeid. Het merkenduo bezit nu 3,8 % van de Franse markt, vóór Ford (3,6 %), Daimler (3,5 %) en BMW (3,5 %). +++

+++ HYUNDAI is druk in de weer met de ontwikkeling van een nieuwe generatie Tucson. De vierde editie van de SUV zal volgend jaar het dan 5 jaar oude model aflossen. Het Koreaanse merk houdt er van om het gas er op te houden bij de generatiewisselingen. Het design van de nieuwe editie wordt een stuk opvallender. Hyundai heeft hiervoor gekozen na het mondiale succes van de extraverte Kona. Met name de grille zal een stuk minder ingetogen zijn dan bij het huidige model. Net als de Kona krijgt de Tucson frontverlichting die verdeeld is over meerdere etages. Verder groeit de vierde generatie een halve klasse ten opzichte van het huidige model. Reden is dat Hyundai het basisontwerp wil kunnen gebruiken voor een pick-up. Verder is een versie met 7 zitplaatsen à la de Peugeot 5008 denkbaar. Het Europese debuut van de nieuwe Tucson is gepland voor oktober volgend jaar, als in Parijs de autosalon wordt gehouden. Het motorengamma zal voor het eerst ook stekker hybride versies gaan omvatten. +++

+++ KIA verbiedt in Spanje voorlopig de verkoop van elektrische auto’s om de uitstoot kunstmatig hoog te houden De dealers zijn opgedragen tot 1 november geen nieuwe emissievrije of stekker hybride auto’s op kenteken te zetten. Door de verkoop van deze (deels) elektrische voertuigen uit te stellen, poogt Kia zijn gemiddelde CO2-uitstoot volgend jaar te drukken. Op die manier hoopt de Spaanse tak van de Zuid Koreaanse autofabrikant hoge boetes uit Brussel te vermijden, dat eist dat de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s volgend jaar onder de 95 gram per kilometer uitkomt. Autofabrikanten hebben grote moeite deze norm te halen: de gemiddelde uitstoot van CO2 is de laatste jaren juist gestegen. Die toename komt doordat klanten vanwege schandalen nauwelijks meer diesels kopen (die minder kooldioxide uitstoten dan vergelijkbare benzinewagens), juist meer grote en zware SUV modellen aanschaffen en doordat er strengere regels zijn voor het meten van CO2. Voor elke gram die een fabrikant boven de norm uitstoot, geldt straks een boete van 95 euro per verkocht voertuig. De bedragen kunnen oplopen tot vele honderden miljoenen euro’s per merk. Vorig jaar stootten auto’s in Europa gemiddeld 120 gram per kilometer uit, oftewel dus 25 gram boven de norm. Op 1 augustus stuurde Javier Casado, verkoopdirecteur van Kia Spanje, zijn dealers daarom een brief. Daarin kondigt hij een voorlopig verbod af op de verkoop van volledig elektrische en stekker hybride modellen aan. Deze types voertuigen mogen pas weer na 1 november op kenteken worden gezet, waardoor ze meetellen voor de cijfers van volgend jaar en zo de totale uitstoot kunstmatig op een lager peil doen uitkomen. Deze handelswijze is niet verboden, maar wel opmerkelijk, omdat Spaanse klanten onnodig lang moeten wachten op hun (deels) elektrische Kia. De importeur gebruikt als smoes dat de lange levertijden worden veroorzaakt door een tekort aan accu’s. Milieuorganisaties als Transport & Environment zeggen al langer dat sommige fabrikanten de groei van het aantal elektrische auto’s kunstmatig laag houden om zo de CO2-uitstoot volgend jaar flink te kunnen terugdringen. “Deze brief bevestigt wat wij al jaren zeggen”, aldus een woordvoerder. Ook in Nederland moeten klanten geduld hebben voor een elektrische auto van Kia. De levertijd loopt op tot meer dan 1 jaar. Of hier vergelijkbare maatregelen zijn genomen, is niet bekend. +++

Reageren is niet mogelijk.