Volkswagen topdirectie aangeklaagd

0

De Duitse Volkswagen topman Herbert Diess wordt samen met zijn voorganger Martin Winterkorn en bestuursvoorzitter Hans Dieter Pötsch aangeklaagd wegens marktmanipulatie tijdens het dieselschandaal.

Volgens de Duitse aanklagers in Braunschweig hebben zij investeerders en beleggers bewust niet volledig en opzettelijk te laat geïnformeerd over de financiële impact van het sjoemel software schandaal. Diess werd in 2018 aangesteld als CEO van Volkswagen. Hij werkte voor hij in 2014 overstapte naar Volkswagen bij rivaal BMW, waar hij onder meer bekend stond als een grote fan van elektrische auto’s.

Tegen Winterkorn werd eerder al een klacht ingediend. Het is voor Volkswagen een enorme aderlating dat ook de huidige zittende bazen moeten voorkomen. De advocaten van Diess laten weten dat hij zijn positie van CEO niet opgeeft. Hij wil zichzelf in functie verdedigen. Vorig jaar werd Diess (foto) door een vakblad nog uitgeroepen tot beste manager.

Het dieselschandaal barstte los in september 2015 toen in de Verenigde Staten bleek dat Volkswagen alleen aan de strenge emissienormen kon voldoen dankzij speciaal geïnstalleerde software in haar personenwagens. Het gerecht in Braunschweig heeft nu voldoende aanwijzingen dat de top van Volkswagen op de hoogte was van die praktijken. De directie zou ook nagelaten hebben om de financiële impact te communiceren naar de buitenwereld; in de eerste plaats de financiële markten.

Diess laat via zijn advocaten weten dat hij zichzelf met alle legale middelen wil verdedigen tegen de beschuldigingen. De topman kwam pas in juli 2015 bij de Volkswagen Groep in dienst en hij kon op dat moment onmogelijk inschatten dat het dieselschandaal financiële gevolgen zou hebben die relevant zijn voor de financiële markten, zo luidt de officiële reactie.

Enkele dagen na het uitlekken van dat schandaal nam toenmalig topman Martin Winterkorn al ontslag. Op de beurs van Frankfurt had de sjoemel diesel affaire toen een grote impact. Want in de dagen na het uitbreken van het schandaal verloor het aandeel Volkswagen 37 procent aan waarde.

 

Nieuwe verdenkingen

Volkswagen kwam eerder deze maand ook al negatief in het nieuws omdat het ook gesjoemeld zou hebben met software in de relatief nieuwe Euro6 dieselmotoren. In Wolfsburg ontkent men echter de aantijgingen. De beschuldigingen kwamen precies op het moment dat de IAA in Frankfurt werd geopend. Volkswagen wilde in eerste instantie niet reageren, maar kwam later alsnog met een verklaring.

De aanklacht is gebaseerd op vertrouwelijke, interne documenten van Volkswagen. De nieuwere Euro 6 dieselmotor, EA 288 genaamd, is de opvolger van de EA 189 unit waar destijds de hele dieselaffaire om draaide. Het EA 288 blok zit in honderdduizenden diesels die Volkswagen sinds 2012 heeft geleverd. Onder andere de Golf, Tiguan en Passat zijn er mee uitgerust.

Sinds het sjoemel diesel schandaal in 2015 staat de Duitse autofabrikant onder strikt toezicht. Om erop toe te zien dat het concern zich ook houdt aan alle regels werd in 2017 een speciale ‘compliance manager’ aangesteld: Larry Thompson. Die liet vorige maand nog weten dat Volkswagen “veel geleerd heeft van het dieselschandaal”. Toen meldde de autofabrikant medewerkers te hebben ontslagen vanwege overtreding van gedragsregels en zei het bedrijf er alles aan te doen om een nieuwe sjoemel affaire te voorkomen.

 

Batterijcellen productie

In een poging haar blazoen op te poetsen, heeft Volkswagen van de week bekendgemaakt een proef voor de productie van batterijcellen op te zullen zetten. Die zal plaatsvinden in haar zogeheten Center of Excellence in Salzgitter. Vooralsnog gaat het om kleinschalige productie van batterijcellen. Over 4 jaar moeten aldaar meer dan 300 man werkzaam zijn met het testen en de fabricage.

Tegelijkertijd dienen er op dezelfde locatie over 4 jaar ook 700 mensen in de batterijcel fabriek te werken die de Volkswagen Groep samen met het Zweedse Northvolt gaat bouwen. Met de proef wil de autofabrikant ervaring opdoen en knowhow vergaren met de productie van batterijcellen in Duitsland zelf. De Volkswagen Groep gaat de komende tijd meer dan 1 miljard euro investeren in deze activiteit. Daarvan is, zoals eerder al werd aangekondigd, 900 miljoen bestemd voor de fabriek die met Northvolt gebouwd zal worden. De eerste steen daarvoor zal volgend jaar worden gelegd.

De activiteiten op het gebied van batterijcel productie worden ondergebracht bij het verzelfstandigde bedrijfsonderdeel Volkswagen Group Components. Inkoopdirecteur Stefan Sommer zegt hier over: “Het bij elkaar brengen in Salzgitter van de ontwikkeling, het testen en de productie van batterijcellen markeert een volgende mijlpaal voor ons grote elektrische offensief. Door de knowhow op één locatie te bundelen, zorgen wij er voor dat wij onze activiteiten op het gebied van batterijcellen vooruit stuwen. Dat is belangrijk omdat het hier gaat om een sleutelcomponent bij elektrificatie”.

Volkswagen hoopt volgend jaar op dezelfde locatie ook een proef te beginnen met het recyclen van autobatterijen.

Reageren is niet mogelijk.