Prijs vergelijking Volvo XC40 P8 AWD Recharge

0

Volvo presenteert de XC40 P8 AWD Recharge: de eerste volledig elektrische personenwagen van het Zweedse automerk. De SUV staat aan de basis van een nieuw emissievrij modellengamma. Die krijgen, samen met de bestaande stekker hybride versies, allemaal het label Recharge.

XC40 klanten kunnen zichzelf vanaf nu de (belangrijke) vraag stellen: wil ik deze nieuwe Volvo mét of zónder stekker? Door een bestaand model te elektrificeren, volgt het Zweedse automerk het voorbeeld van Hyundai en PSA, dat voor de Kona respectievelijk de Peugeot 208 een soortgelijke keuze biedt. Al gaat Volvo nog een stap verder door ook een tussenoplossing te bieden in de vorm van een stekker hybride (Twin Engine) uitvoering van de XC40. Bij de Peugeot 208 is het zwart of wit. En bij de Hyundai Kona kan er als ‘compromis’ geopteerd worden voor een stekkerloze hybride versie. Het aanbod van de XC40 lijkt nog het meest op dat van de Golf (tot september vorig jaar). Dat model kon toen besteld worden in conventioneel aangedreven uitvoering, als stekker hybride en in een volledig elektrische versie.

Dat de XC40 de primeur heeft bij te introductie van het Recharge gamma is niet verwonderlijk. Deze SUV is immers meermaals onderscheiden en zal, hoewel hij nog niet eens op de helft van zijn verkoopcarrière zit, de geschiedenis in gaan als een bijzonder succesvolle model. De XC40 is dus momenteel het visitekaartje van Volvo, meer nog dan de veel duurdere XC90 of de nieuwere S60. De laatste is vanwege zijn sedanvorm geen allemansvriend. De XC40 is dat wel: van SUV modellen lust men namelijk wereldwijd wel pap.

De introductie van de P8 AWD Recharge uitvoering wordt gecombineerd met de implementatie van een gloednieuw infomediasysteem met Google’s besturingssysteem Android. Dit is volledig geïntegreerd in Volvo On Call, het digitale serviceplatform van het Zweedse automerk met een mobiele applicatie, Wi-Fi en internetservices. Bestuurders van een stekker hybride Volvo kunnen hiermee zien hoeveel tijd zij elektrisch rijden (oftewel de benzinemotor niet gebruiken).

In de komende 5 jaar introduceert Volvo elk jaar een nieuw, volledig elektrisch model. In 2025 moet de helft van alle verkopen van het Zweedse personenwagenmerk door een volledig emissievrije auto gegenereerd worden. De andere helft is weggelegd voor de (stekker) hybride uitvoeringen. Anders gezegd: alle modellen zonder assisterende elektromotor zullen dan uit het levering programma verdwenen zijn. Recharge is de overkoepelende naam van de oplaadbare auto’s van Volvo (volledig elektrisch of stekker hybride).

Bezoekers die vanaf begin 2020 de Volvo website bezoeken, krijgen eerst de vraag te zien of zij een Recharge model willen of niet. Om elektrisch rijden verder aan te moedigen, biedt Volvo elk stekker hybride model aan met een jaar gratis elektriciteit. Dit gebeurt met een terugbetaling achteraf over de gemiddelde elektriciteitskosten in dat jaar. De XC40 P8 AWD Recharge is begin 2020 te bestellen. De instapprijs bedraagt 59.900 euro. Voor dit bedrag wordt de XC40 P8 AWD Recharge geleverd in het uitrusting niveau R-Design, De levering start in de zomer van 2020.

VolvoMercedes-BenzPolestarTesla
XC40 EQ B2Model 3
P8 Recharge AWD400 4MaticLaunch Edition AWDLong Range AWD
59.900 euro± 63.000 euro59.800 euro59.998 euro

De XC40 P8 AWD Recharge heeft een actieradius van meer dan 400 kilometer (WLTP norm) op één acculading en een systeemvermogen van 408 pk. De afgerond 2,2 ton zware Volvo kan daarmee in 4,9 seconden naar 100 km/u accelereren. De topsnelheid is begrensd op 180 km/u. Met een snelle lader is de batterij in 40 minuten tot 80 procent opgeladen. De XC40 P8 AWD Recharge kan maximaal 150 kW aan. Hij mag een aanhanger van maximaal 1.500 kilo trekken. De techniek is identiek aan die van de Polestar 2 die als Launch Edition vrijwel even duur is: 59.800 euro versus 59.900 euro voor de XC40 P8 AWD Recharge. Beiden zijn op hetzelfde type onderstel gebaseerd. De merknaam Polestar heeft misschien meer status (het nieuwe label moet zich eerst nog bewijzen), maar daar staat tegenover dat de carrosserievorm van de Volvo (hoger en daardoor praktischer) wellicht meer autoconsumenten zal aanspreken.

Om aan de verwachte vraag te kunnen voldoen, verdrievoudigt Volvo de productiecapaciteit van zijn geëlektrificeerde modellen en biedt het vanaf volgend jaar zogeheten Designer’s Choice uitvoeringen met korte levertijden. Het Zweedse automerk verwacht dat volgend jaar 20 procent van alle verkopen een stekker hybride is. In Nederland ligt dit aandeel al hoger. Elk Volvo model is, als de stekker hybride versies worden meegerekend, nu al leverbaar als Recharge: van de compacte XC40 en de populaire V60 tot het absolute topmodel, de XC90. Volvo is de enige autofabrikant die een stekker hybride versie van elk model levert.

Reageren is niet mogelijk.