Exclusief: meerijden in de nieuwe Mercedes-Benz GLA

0

Waarom de korte test?

Mercedes-Benz zal op 11 december de tweede generatie GLA voorstellen. Een select aantal autojournalisten mocht nu al meerijden in een prototype. In het tweede kwartaal van 2020 arriveert de nieuwe GLA bij de Mercedes-Benz dealers in de showroom.

 

Wat voor auto is het?

Van de huidige GLA wordt gezegd wordt regelmatig gezegd dat het model eigenlijk meer een hoge hatchback is, met als gevolg dat hij door SUV fans niet erg serieus wordt genomen. Dat wil Mercedes-Benz niet nog een keer laten gebeuren, ondanks dat er zich voor de huidige generatie al meer dan 1 miljoen kopers gemeld hebben. Daarom krijgt de nieuwe GLA duidelijk andere carrosserie proporties waarbij met name de hogere bouw opvalt. Kortom, de tweede generatie wordt dus meer B klasse en GLB en minder A klasse.

De wielbasis van de volgende editie van de GLA blijft gelijk aan die van de A en B klasse 2.729 mm), en ook qua carrosserielengte (4.407 mm) is er geen noemenswaardig verschil. Maar hij wordt 15 centimeter hoger dan de hatchback. Ook wordt de nieuwe GLA ongeveer 3 centimeter hoger dan de B klasse. Door de gewijzigde carrosserie proporties kan Mercedes-Benz een hogere zitpositie creëren en daar is het veel SUV fans om te doen. De nieuwe GLA gaat vooral concurreren met zijn landgenoten Audi Q3 Sportback en BMW X2.

Mercedes-Benz laat weten dat de nieuwe GLA de basis vormt voor de in 2021 te lanceren EQ A, de eerste compacte volledig elektrische auto van het Duitse merk die moet gaan concurreren met onder andere de BMW i3 en de Volkswagen ID.3. Die krijgt een actieradius van bijna 500 kilometer. Er is ook een stekker hybride versie gepland in de vorm van de GLA 250e EQ Power. Die combineert een 1,3 liter benzine 4 cilinder met een kleine elektromotor. Het systeemvermogen bedraagt 218 pk. Dankzij een 15,6 kWh lithium/ion batterij (die onder de achterbank is gemonteerd) is een emissievrije actieradius van ruim 60 kilometer mogelijk.

Daarnaast zal de nieuwe editie ook geleverd worden met alle bekende 4 cilinder benzine en diesel motoren van de Mercedes-Benz A en B klasse, al kan het zijn dat de ‘160’ basisversie wat later volgt. Het vermogen varieert van 116 pk tot 228 pk. De AMG divisie gaat de GLA ook onder handen nemen en dat resulteert in 35, 45 en 45 S varianten met respectievelijk 306 pk, 387 pk en 421 pk vermogen. Afhankelijk van de motorisering is een handgeschakelde 6-bak, een 7-traps automaat van Getrag of een transmissie met 8 versnellingen en een dubbele koppeling van eigen makelij standaard.

De nieuwe GLA zal door Mercedes-Benz volgestouwd worden met rij assistentiesystemen. De cross-over annex SUV zal onder meer in staat zijn een waarschuwing te geven als er mensen bij een zebrapad staan. Ook zal de nieuwe GLA worden voorzien van Active Brake Assist zodat hij zelf remt in een noodsituatie. Een rijbaan assistent, cruise controle en vermoeidheid herkenning zijn ook van de partij. Voorwielaandrijving is standaard, maar uiteraard behoort 4Matic vierwielaandrijving ook tot de mogelijkheden. Net als de A klasse, A klasse Limousine, B klasse, CLA, CLA Shooting Brake en GLB staat de nieuwe GLA op het zogeheten MFA II platform.

Is het wat?

De nieuwe GLA, die in het tweede kwartaal van 2020 bij de dealers arriveert, kon in prototype vorm worden getest op het terreinparcours van de Mercedes-Benz fabriek in Rastatt. De hogere bouw en de langere wielbasis zorgen voor meer interieurruimte (achterpassagiers hebben daardoor niet alleen meer bewegingsvrijheid voor hun benen, maar zullen ook minder snel met hun kruin tegen het dak zitten), extra variabiliteit en een iets grotere kofferbak. De achterbank is afkomstig van de GLB en kent diverse verstel configuraties.

Het dashboard van de nieuwe GLA is een combinatie van elementen uit de A klasse en de GLB. Dit betekent dat de koper kan rekenen op makkelijk afleesbare heldere digitale displays, een touchscreen voor het infomediasysteem en interieur sfeerverlichting in 64 kleuren. De nieuwe GLA maakt daardoor een zeer hoogwaardige indruk. De Mercedes-Benz kan sleutelloos worden gestart.

Op het test traject wilde Mercedes-Benz demonstreren dat de terreincapaciteiten van de nieuwe GLA niet onderdoen voor die van een échte SUV. De optionele 4Matic vierwielaandrijving is zó geprogrammeerd dat elk wiel, zowel vóór als achter, individueel van vermogen kan worden voorzien. Daarmee wordt de kans op tractieverlies op een gladde ondergrond gereduceerd. Zoals op de foto’s te zien is, kan de GLA daardoor klimmen als de beste berggeit. Ondanks de terreinkwaliteiten heeft Mercedes-Benz geen plannen voor een stoer aangeklede All-Terrain versie. Wel kunnen wij een AMG Line uitvoering verwachten met verkleinde grondspeling.

80%
80%
Awesome

Hoeveel sterren?

De kennismaking met het prototype van de nieuwe GLA is niet representatief voor het rij plezier en het comfort dat de productieversie op de openbare weg zal bieden. Maar duidelijk is wel dat de hogere bouw voor meer interieurruimte zorgt en dat is een welkome ontwikkeling. De nieuwe GLA is inderdaad 'minder hoge hatchback' en meer 'SUV', zonder dat het vlotte design geweld aangedaan wordt. Dankzij het brede scala aan aandrijfopties zal iedereen aan zijn trekken kunnen komen. Qua hightech interieurambiance maakt de GLA een inhaalslag waardoor hij weer in de pas loopt bij de andere compacte modellen van Mercedes-Benz.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (6)
    7.8

Reageren is niet mogelijk.