In Nederland dreigt een laadpalen tekort

0

De verkopen van elektrische auto’s namen in 2019 een enorme vlucht en ook de komende jaren wordt er een flinke groei van het aantal emissievrije personenwagens verwacht. Autofabrikanten van stekker hybride modellen laten zich ook niet onbetuigd. Het tempo waarin het aantal laadpalen toeneemt is echter te laag en en dus dreigt een snel groeiend tekort. Dat stelt de directeur van leasemaatschappij ALD Automotive.

Vorig jaar was het de Tesla Model 3 die als gevolg van het aflopende bijtellingsvoordeel niet aan te slepen was. Ook Hyundai (Kona Electric) en Kia (e-Niro) konden de vraag naar hun elektrische modellen eigenlijk niet bijbenen. Het is de verwachting zal de populariteit van emissievrije personenwagens in Nederland dit jaar verder zal toenemen. Vooral het bredere aanbod van relatief goedkope en kleine elektrische auto’s zal daarin een grote rol spelen, zo verwacht Jeroen Kruisweg van ALD Automotive. Denk daarbij aan de Honda E, de Mini Electric, de Opel Corsa-e, de Peugeot e-208 en de Volkswagen ID.3. Deze auto’s hebben allemaal een instapprijs onder de 40.000 euro. Het aanbod van betaalbare elektrische auto’s neemt dus in een snel tempo toe. Verder gaat Hyundai haar populaire Kona Electric in haar Europese fabriek bouwen, waardoor er voor Nederland veel meer exemplaren beschikbaar komen.

Kruisweg spreekt zijn zorgen uit over de trage groei van het laadnetwerk in ons land. Dat moet volgens hem in een veel hoger tempo uitgebreid worden: “Met het huidige verkoopniveau van elektrische auto’s moeten er 120 laadpalen per dag geplaatst worden. Dat zijn er nu slechts 23 per dag”. Kruisweg verwacht dat de zogeheten ‘laadpaal stress’, waarvan nu reeds sprake is, daardoor een groter probleem zal worden. De beschikbaarheid van een laadpaal laat in de komende jaren mogelijk vaker te wensen over.

Nederland telt inmiddels ruim 50.000 laadpunten. In Noord Holland en omgeving komen daar in ieder geval 20.000 stuks bij, maar dat is voor eigenaren van een elektrische auto die elders wonen natuurlijk geen oplossing. De laadpaal stress kan er toe leiden dat er (weer) een belemmering ontstaat om een elektrische auto aan te schaffen. Voor Kruisweg is dat reden om de noodklok te luiden. Hij geeft aan “grote zorgen” te hebben over de laad infrastructuur in ons land.

 

Dalende populariteit diesels

De snel stijgende populariteit van elektrische auto’s in Nederland gaat hand in hand met een gestaag dalende populariteit van dieselmodellen. Nergens anders in Europa zakken de verkopen van oliegestookte personenwagens zo sterk. Oorzaken zijn de zorgen over onder andere de roettaks en stikstof. Diverse autofabrikanten hebben de moed opgegeven dat het ooit nog goed gaat komen met de verkoop van dieselmodellen en hebben de verkoop van dergelijke personenwagens helemaal gestaakt.

Nederland loopt dus voorop bij het inruilen van de dieselauto. In 2019 werden er slechts 32.836 stuks op kenteken gezet, oftewel 42,4 procent minder dan het jaar daarvoor. In 2019 werden er op Europees niveau 13,9 procent minder dieselauto’s verkocht. Benzinemodellen profiteren in Nederland niet van de afkeer van oliegestookte personenwagens. Autoconsumenten kijken in ons land in toenemende mate naar zogeheten ‘alternatief aangedreven’ uitvoeringen. Het gaat daarbij vooral om volledig elektrische auto’s. Vorig jaar werden er daar 62.056 stuks van op kenteken gezet, hetgeen 158,6 procent meer was dan in 2018. Dit betekent dat er in 2019 voor het eerst in de geschiedenis meer elektrische auto’s werden verkocht dan diesels.

Stekker hybride modellen zaten vorig jaar ook flink in de lift, al gaat het absoluut gezien om kleine aantallen: In 2019 werden slechts 4.901 auto’s van het zogeheten PHEV type verkocht. De hoeveelheid stekkerloze hybride personenwagens groeide met een kwart naar 28.840. Het aantal modellen dat LPG of CNG lust, is verwaarloosbaar. In 2019 waren het er maar 805; ruim de helft minder dan het jaar daarvoor.

De verschuiving bij de aandrijfvorm van personenwagens in Nederland doet zich ook in de rest van Europa voor. In 2018 waren auto’s die enkel op fossiele brandstoffen rijden goed voor 94 procent van de verkopen. Vorig jaar was dat gedaald naar 91 procent. Als deze trend zich voortzet, is de auto met een verbrandingsmotor over 30 jaar niet meer te koop. Al willen sommige landen daar niet (zo lang) op wachten.

Reageren is niet mogelijk.