Tesla topman Elon Musk twittert beurskoers omlaag

0

Tesla heeft in het eerste kwartaal van 2020 een nettowinst gerealiseerd van 16 miljoen dollar (14,7 miljoen euro). In dezelfde periode van 2019 werd er nog een verlies geleden van 702 miljoen dollar.

Het is het derde kwartaal op rij dat Tesla winst realiseert. Een verrassend positief resultaat aangezien veel automakers onder de coronacrisis lijden. Bovendien is het eerste kwartaal doorgaans zwak. De omzet steeg met 32 procent naar 5,9 miljard dollar. De winstgevendheid verbeterde vooral nadat de Gigafactory van Tesla in Sjanghai in bedrijf kon worden genomen. Dat zorgde er onder meer voor dat auto’s voor de Chinese markt nu goedkoper zijn om te maken en dus met een grotere winstmarge verkocht kunnen worden.

De brutowinst kwam uit op 1,2 miljard dollar. Dat betekende een stijging op jaarbasis van 118 procent. Onder de streep resteerde een bedrag van 16 miljoen dollar. Hierbij moet wel worden aangetekend dat Tesla in het eerste kwartaal niet alleen inkomsten uit de verkoop van auto’s genereerde, maar ook bijna 390 miljoen dollar verdiende aan ’emissiepunten transacties’ met andere autofabrikanten. Die mogen tegen betaling een groot aantal CO2 vrije personenwagens van Tesla bij hun eigen afzet optellen en komen daarmee onder uitstoot boetes uit. Het bekendste voorbeeld is Fiat Chrysler Automobiles, dat in 2018 een deal over de ’emissiepunten’ sloot met het bedrijf van Musk. Alleen voor Toyota is er uitstoot technisch geen aanleiding om zaken te doen met Tesla.

De cashpositie van Tesla verslechterde wel aanzienlijk. Er vloeide 895 miljoen dollar weg, voornamelijk omdat de inkoop van materialen de verkoop van auto’s ruimschoots oversteeg. Dat kwam vooral doordat de corona crisis ervoor zorgde dat er minder auto’s afgeleverd konden worden. In vergelijking met hetzelfde kwartaal van vorig jaar steeg het aantal afgeleverde auto’s weliswaar met 40 procent, tot bijna 88.500 exemplaren, maar ten opzichte van het laatste kwartaal van 2019 werden juist van veel minder personenwagens de sleutels overhandigd.

De gemiddelde prijs van een geleverde Tesla viel in het eerste kwartaal van dit jaar lager uit dan in 2019. Dit is volgens Tesla logisch te verklaren aangezien momenteel vooral de beter betaalbare Model 3 en Model Y van de band rolden. De marge op de auto’s was volgens Tesla ruim 25 procent en de totale marge van het bedrijf bedroeg bijna 21 procent. Volgens Musk is dat in beide gevallen het hoogste niveau in 18 maanden. In het afgelopen kwartaal kwam de productie van de Model Y op gang. De cross-over op basis van de Model 3 is meteen winstgevend, aldus Tesla. Dat komt vooral doordat zo’n 75 procent van de onderdelen identiek zijn. Bovendien worden beide Tesla modellen op dezelfde assemblagelijn gebouwd. De oudere Model S en Model X raken echter steeds verder uit de gratie bij de autoconsument.

Tesla geeft geen outlook voor heel 2020 omdat de markt te onzeker is als gevolg van de corona pandemie. Na het tweede kwartaal komt het bedrijf mogelijk wel met een prognose. In een vraaggesprek met analisten noemde topman Elon Musk (48) maatregelen om verspreiding van het virus tegen te gaan, zoals het verplicht binnen blijven in de staat Californië, fascistisch. “Het is fascistisch om te zeggen dat mensen hun huis niet mogen verlaten en dat zij gearresteerd worden als zij dat wel doen. Dit is niet democratisch. Geef mensen verdomme hun vrijheid terug! Free America Now”, zo twitterde Musk de excentrieke baas van Tesla.

De corona maatregelen van de overheid beïnvloeden de prestaties van Tesla negatief. Zo heeft de autofabrikant onder meer last van de door de Amerikaanse overheid verplichte sluiting van een grote fabriek in de staat Californië. Sinds 23 maart staat de lopende band daar stil. De verwachting is dat de productiestop zeker nog tot 31 mei geldt. Er is dus een reële kans dat de verliezen die hierdoor worden geleden in het nu lopende kwartaal Tesla in de rode cijfers zullen duwen.

Tijdens een telefonische toelichting op de cijfers noemde Musk de lockdown waardoor de fabriek dicht moet blijven een “serieus risico” voor het bedrijf. Begin maart noemde de CEO van Tesla de paniek om het virus nog “dom”, maar later doneerde hij wel gratis beademing apparaten aan ziekenhuizen. Hoe snel de productie en de toeleveringsketens weer op gang komen, durft Musk niet te voorspellen. Hij zei wel dat Tesla binnen 3 maanden de locatie van een nieuwe Amerikaanse fabriek zal onthullen.

Musk is bang dat de corona maatregelen van de overheid “heel wat schade zal toebrengen en niet alleen aan Tesla. Wij zullen de storm wel overleven, maar veel kleine bedrijven niet”. Met de bewering dat Amerikanen gearresteerd worden als zij hun huis verlaten, vliegt Musk uit de bocht. De topman overdrijft namelijk enorm. Net als bij ons moeten inwoners van het gebied rond San Francisco zo veel mogelijk thuisblijven. Van arrestatie als zij toch naar buiten gaan, is evenwel geen sprake. Gouverneur Gavin Newsom reageerde meteen via Twitter op de uitlatingen van Musk: “Omdat de mensen binnenblijven en afstand houden, is de curve afgevlakt. Maar wij zijn er nog niet. Wij moeten de corona pandemie ernstig blijven nemen en het heropstarten van de samenleving overlaten aan de wetenschap en medici”, aldus Newsom.

Musk heeft met een ander bericht op Twitter de beurskoers van Tesla flink omlaag gestuurd. Nadat de miljardair de zin “aandelenprijs Tesla is naar mijn mening te hoog” de wereld in had gestuurd, kelderde de waarde van het bedrijf met 13 procent op Wall Street. Het aandeel stond op 141 miljard dollar, maar na de Tweet was dat 121,1 miljard. Het bericht maakte deel uit van een reeks opvallende ontboezemingen. Zo verklaarde de extreem rijke Musk in een eerdere tweet al zijn fysieke bezittingen, waaronder zijn huizen, te verkopen. Dergelijke roerende goederen houden hem alleen maar tegen. Musk wil zijn leven gaan wijden aan de aarde en aan Mars. Mogelijk komt dat doordat hij binnenkort vader wordt.

Het soms bizarre gedrag van Musk op Twitter leverde hem eerder al een miljoenenboete op van de Amerikaanse beurswaakhond SEC. Volgens de toezichthouder zette de CEO beleggers in 2018 op het verkeerde been door te beweren dat Tesla van de beurs werd gehaald en dat de financiering daarvoor rond was. Na een schikking moest Musk ook zijn positie als voorzitter van Tesla neerleggen. De nieuwe tweet kan wederom een pijnpunt worden. De SEC verbood Musk namelijk om zonder toestemming van een jurist over koersgevoelige onderwerpen met betrekking tot Tesla te twitteren.

De in Zuid-Afrika geboren Musk, bedenker van PayPal en tijdelijk ‘behager’ van Amber Heard, is een leider zoals wij die eigenlijk niet kennen in de autowereld. We hebben managers met enorme ego’s gehad als Ferdinand Piëch, Sergio Marchionne en Carlos Ghosn, maar de Tesla topman slaat alles. Zeker als Musk woedend is. Hoewel er nu dus sprake is van een flinke koersdaling, legt het twitter gedrag van de topman Tesla (die 33,4 miljoen volgers heeft) geen windeieren. Er wordt een enorme publiciteit mee gegenereerd waar grote autofabrikanten met hun dure media campagnes niet aan kunnen tippen. De ‘strategie’ van Musk lijkt op die van de Amerikaanse president met zijn oranje geverfde haar, die ook graag mag losgaan op Twitter en weinig consequent is in zijn uitingen. Maar het levert wel meer publiciteit op dan Joe Biden vanuit zijn kelder weet te genereren. Als je nou maar veel meningen verkondigt op Twitter, dan is er vroeg of laat altijd wel iemand die zegt “hé, hij heeft gelijk”. Musk noch Trump, de Amerikaanse equivalenten van Louis van Gaal, worden absoluut niet geremd door enige zelfreflectie. Beide haantjes beloven gouden bergen en in veel kwesties moet daar nog steeds op gewacht worden. Een overeenkomst is ook dat zowel Musk als Trump zichzelf regelmatig in de nesten werken met hun ontboezemingen.

Overigens gaat niet alles even lekker bij Tesla. De marktintroductie van de Semi, een volledig elektrische vrachtwagen die in 2017 werd voorgesteld, is uitgesteld naar 2021. Over de nieuwe Roadster zwijgt Tesla in alle talen. De bouwkwaliteit van de eerste exemplaren van de Model Y is zorgelijk. Daarnaast zal het tweede kwartaal van dit jaar zoals gezegd zeker slechter worden dan het eerste. Tesla heeft haar fabriek in Fremont moeten sluiten vanwege het corona virus en de autoproducent ontsloeg duizenden tijdelijke medewerkers. De salarissen van vast personeel is naar beneden bijgesteld. Vanuit deze optiek kan men zich inderdaad afvragen of de aandelenkoers van Tesla inderdaad niet veel te hoog is.

Musk heeft er weinig begrip voor als personeel dat gezondheidsklachten zich ziek melden. Hij betitelt het thuisblijven denigrerend als “schuilen in je woning”. De betreffende maatregel van de overheid werkt bij de Tesla topman dus als een rode lap op een stier: “Het verlengen van de ‘blijf thuis’ regel, of zoals ik het zou willen noemen: het gedwongen gevangen houden van mensen in hun huizen, gaat tegen alle grondwettelijke rechten in, en is naar mijn mening op een verschrikkelijke en verkeerde manier in strijd met de menselijke vrijheid, is niet de reden waarom mensen naar Amerika zijn gekomen. What the fuck”. De oprichter van Tesla toont zich al tijden een corona ontkenner. Maar voor een geniale belhamel die een beursgenoteerd bedrijf tot nu toe winstgevend door de corona crisis weet te leiden, maakt dat niet uit.

 

Reageren is niet mogelijk.