Volkswagen houdt e-Golf langer in productie

0

Hoewel de nieuwe generatie Golf al in de showroom staat, moet de elektrische versie van de vorige editie het nog tot eind dit jaar uitzingen. Opmerkelijk, want bij de presentatie van de ID.3 werd door Volkswagen gezegd dat de e-Golf dit voorjaar uit productie zou gaan.

Volkswagen zal de e-Golf nog zeker tot en met de eerste week van november door blijven bouwen. Dit betekent dat de laatste leveringen aan klanten eind december plaats zullen vinden. Dat Volkswagen de beschikbaarheid van ‘gouwe ouwe’ e-Golf met (ruim) een half jaar verlengd, komt door de aanhoudende populariteit van dit model. En dat de verkoopcijfers ondanks de komst van een nieuwe generatie Golf niet zijn ingestort, kan niet los worden gezien van de productieproblemen bij de ID.3 . Rond deze tijd had de pers moeten kunnen rijden met de opvolger van de e-Golf, maar dat is vanwege software problemen bij de elektrische hatchback nog steeds niet mogelijk. Dus het is wachten op de (positieve) recensies, die autoconsumenten er toe zouden kunnen bewegen om de e-Golf maar te laten voor wat die is en om een order voor de ID.3 te plaatsen.

Er zullen door de software problemen bij de ID.3 dit jaar veel minder exemplaren van deze elektrische hatchback geleverd kunnen worden dan gepland. Daardoor zal de gemiddelde CO2-uitstoot van alle door Volkswagen verkochte auto’s in Europa minder hard dalen dan noodzakelijk is om emissieboetes vanuit Brussel te voorkomen. Het Duitse autoconcern probeert nu de schade te beperken door een half jaar langer exemplaren van de e-Golf op kenteken te zetten. Wellicht komt de gemiddelde CO2-uitstoot van Volkswagen dan laag genoeg uit om te ontsnappen aan de Europese CO2-boetes.

De autoconsument lijkt het allemaal wel prima te vinden. Doordat alle ontwikkelingskosten van de e-Golf al lang en breed door Volkswagen zijn terugverdiend, kan het model tegen een bodemprijs worden aangeboden: sinds eind vorig jaar kan er mee worden weggereden voor 34.055 en dat is met name gelet op de bouwkwaliteit van de auto een aantrekkelijke prijs. Modernere concurrenten hebben weliswaar een veel groter rij bereik (die bij de e-Golf slechts 231 kilometer volgens de WLTP norm bedraagt), maar die bieden niet de ‘vertrouwdheid’ van de Volkswagen. Van de e-Golf zijn inmiddels al meer dan 100.000 exemplaren geproduceerd.

Reageren is niet mogelijk.