Tijdens een preview evenement van 30 juni t/m 11 juli maakt de nieuwe Volkswagen ID.3 zijn opwachting in Nederland. De elektrisch aangedreven hatchback is in die periode op een locatie in het midden van het land te zien voor diegenen die een exemplaar gereserveerd hebben en andere geïnteresseerden. Zij kunnen zich voor het preview evenement aanmelden via de Volkswagen dealer.
Het ID.3 preview evenement is in eerste instantie bedoeld voor mensen die een 1ST introductie-uitvoering hebben gereserveerd of op de wachtlijst staan. Maar ook andere geïnteresseerden zijn van harte welkom. Zij kunnen een afspraak op een datum naar keuze plannen door contact op te nemen met de Volkswagen dealer.
De verkoop van de ID.3 1ST , die in een beperkte oplage voor Nederland beschikbaar is, start eind juli. Deze speciale uitvoering is uitgerust met zaken als speciale badges, LED koplampen & achterlichten, te verwarmen voorstoelen, Lane Assist, adaptieve cruise controle en een 100 kW snellaadfunctie. De auto die tijdens het preview evenement van buiten en van binnen is te bewonderen, is een reguliere uitvoering en is uitgevoerd in de kleur Moonstone Grey. Die is tevens beschikbaar voor de ID.3 1ST. De verkoop van de reguliere uitvoeringen start later dit jaar.
De ID.3 biedt keuze uit een reeks zeer gestroomlijnde lichtmetalen velgen in diverse maatvoeringen. Tijdens het preview evenementen kunnen bezoekers de verschillende wieldesigns onder de auto zien en vergelijken. Met het preview evenement van 30 juni t/m 11 juli loopt Volkswagen vooruit op de Nederlandse marktintroductie van de ID.3 in september.
Volkswagen produceert laatste auto met verbrandingsmotor in Zwickau
De laatste auto met verbrandingsmotor is deze week van de productielijn in de Volkswagen fabriek in het Duitse Zwickau gerold. Daarmee komt aldaar een einde aan het tijdperk ‘verbrandingsmotoren’. Vanaf nu vormt de fabriek de geboortegrond van alleen nog volledig elektrische auto’s. Dat kunnen Volkswagens zijn, maar ook modellen van de dochtermerken Audi en SEAT.
Zwickau is de eerste fabriek van Volkswagen die wordt ingericht voor de bouw van uitsluitend elektrische personenwagens. De maximum productiecapaciteit is gepland op 330.000 auto’s per jaar. Uiteindelijk zullen er 6 verschillende modellen in Zwickau van de band rollen. De transformatie van de fabriek kost 1,2 miljard euro. De laatste benzine auto die in Zwickau van de band rolde, was de Golf R in Variant uitvoering (zie foto).
Afgelopen november is de serieproductie van de Volkswagen ID.3 1ST in Zwickau van start gegaan en deze zomer volgt de ID.4. Inmiddels is de conversie van de fabriek in volle gang. Naast de ID.4 zal ook een elektrische cross-over van Audi in Zwickau worden gebouwd, de productieversie van de Q4 e-Tron conceptstudie. Seat laat aldaar de El-Born bouwen. Die verschilt net zoveel van de ID.3 als de Mii van de Up.
Naast de vestiging in Zwickau heeft Volkswagen nog 2 fabrieken in de Duitse deelstaat Saksen. In Chemnitz produceert het concern technische onderdelen. In de Glazen Fabriek in Dresden zal tot eind dit jaar de huidige e-Golf worden gebouwd, maar in 2021 maakt die plaats voor de ID.3. In Zwickau worden ook de carrosserieën van de SUV modellen van Lamborghini en Bentley geproduceerd. Sinds 1990, toen de fabriek in handen van Volkswagen kwam, zijn aldaar 6.049.207 auto’s gebouwd, uiteenlopend van de Polo, Golf en Golf Variant tot de Passat Limousine en Passat Variant.
Volkswagen-medewerkers starten praktijktest met ID.3
De ID.3 is de afgelopen maanden vooral negatief in de publiciteit gekomen vanwege software problemen. Om de buitenwereld gerust te stellen, gaat
een select aantal medewerkers van Volkswagen de elektrische hatchback gedurende enkele weken testen op dagelijkse bruikbaarheid voordat de levering begin september officieel start.
In totaal zijn voor dit doel 150 exemplaren van de ID.3 in Zwickau gebouwd. De medewerkers van Volkswagen gaan de auto’s testen onder praktijk omstandigheden om geanonimiseerde gegevens over het gebruik en het rijgedrag van de nieuweling te vergaren. “Deze data zijn in aanloop naar de Europese marktintroductie van de ID.3 zeer waardevol omdat zij mogelijkheden bieden voor verdere optimalisatie”, aldus Thomas Ulbrich, bestuurslid van Volkswagen voor elektrische mobiliteit. “Aanvullend komt de persoonlijke feedback van onze medewerkers”.
Volkswagen zet naar eigen zeggen met de ID.3 nieuwe maatstaven. Het is de eerste auto ter wereld die CO2-neutraal wordt geproduceerd en geleverd. De aanschaf- en gebruikskosten liggen bij de ID.3 op hetzelfde niveau als die van een vergelijkbaar model Golf met een verbrandingsmotor. De testauto’s beschikken nog niet over de definitieve software en zullen tijdens de proeffase regelmatig worden geüpdatet.
De Volkswagen Groep wil de komende jaren wereldwijd marktleider worden op het gebied van elektrische mobiliteit en investeert tot 2024 daarom 33 miljard euro in de diverse merken van het autoconcern, waarvan alleen al 11 miljard euro is bestemd voor het hoofdlabel. Volkswagen verwacht rond 2025 circa 1,5 miljoen elektrische auto’s met het eigen logo te hebben geproduceerd. De lange termijn doelstelling (richting 2050) is de realisatie van een volledig CO2-neutraal modellengamma.