Volkswagen annuleert productieplannen ID.Buggy

0

Anders dan gepland ziet Volkswagen af van productievertaling van de conceptstudie ID.Buggy naar een productie-exemplaar.

Reden is het faillissement van e.Go. Dit in Aken gevestigde Duitse bedrijf had de elektrische buggy moeten gaan bouwen, maar in diens fabriekshal gingen onlangs de lichten uit. Volkswagen is naar eigen zeggen niet in staat om auto’s in kleine serie te produceren. Het bedrijf is ingericht op grote volumes. Vandaar dat de hulp van e.Go was ingeroepen. Voor Volkswagen is dit een tegenvaller omdat zij met de ID.Buggy wilde laten zien dat elektrische auto’s (op basis van het MEB platform waarin miljarden euro’s is geïnvesteerd) wel degelijk emotie kunnen hebben. Nu dient die communicatieve taak door de ID.Buzz (oftewel de e-Bulli, de elektrische opvolger van het iconische Volkswagen busje) uitgevoerd te worden.

Anders dan topman Herbert Diess had gepland, komt er ook geen elektrische opvolger van de Passat. Een dergelijke auto was in conceptvorm al klaar: de ID.Vizzion. Diess had de elektrische opvolger van de Passat in 2023 in productie willen nemen, maar Duitse dealers zijn dwars voor dat voornemen gaan liggen: zij vrezen dat het model te duur wordt. In Nederland kost de simpelste Passat 41 mille; een prijs waarvoor je niet eens een royaal aangeklede ID.3 krijgt. De productieversie van de ID.Vizzion zou dus meer vermoedelijk 50 à 55 mille gaan kosten en dat zou het verlies van veel zakelijke klanten betekenen, zo vrezen Duitse dealers. Zij haalden ook een streep door het plan van Diess om de benzineversies van de Up te schrappen. Die zijn namelijk contraproductief voor de uitstoot doelstellingen, maar de dealers stellen dat een model dat afgerond 5 mille goedkoper is dan de Polo essentieel is om klanten naar de showroom te lokken.

Volkswagen blijft de verbrandingsmotor voorlopig dus trouw, ook omdat er bovenverwachting veel vraag is naar de V8 TDI uitvoering van de ‘klimaat killer’ Touareg. Het Duitse concern zei eerder in 2026 het laatste platform voor benzine- en dieselauto’s in ontwikkeling te zullen nemen. Dit betekende dat vanaf 2030 er geen nieuwe auto’s meer met een verbrandingsmotor meer verkocht zouden worden. Voorlopig gaat het Touareg boek dus nog niet gesloten worden, ook omdat de huidige generatie van de grote, zware SUV tot 2027 doorgebouwd gaat worden. Op de Touareg zit een winstmarge van 25.000 euro en een flink deel daarvan blijft aan de strijkstok van de dealers hangen.

De koerswijziging van Volkswagen is ook een gevolg van het feit dat sinds deze week niet langer Herbert Diess achter het stuur zit bij het merk, maar Ralf Brandstätter (foto). Die is minder lyrisch over elektrische aandrijving en slaat een andere toon aan: “Wij hebben altijd gezegd dat wij ook op lange termijn verschillende soorten aandrijving tegelijk in ons programma zullen hebben. Iedere klant moet bij Volkswagen terecht kunnen voor de technologie die het best bij zijn mobiliteitsbehoefte past. Daartoe behoren ook de conventioneel aangedreven voertuigen waarvan wij de emissies continu verbeteren, ook door de reductie van de CO2-uitstoot met behulp van hybride techniek”.

 

Reageren is niet mogelijk.