Voor V8 vrienden: test Porsche Cayenne GTS

0

De GTS modellen van Porsche zijn over het algemeen iets voor fijnproevers op de automarkt. Ze zijn krachtiger en iets meer prestatiegericht dan de S versies, maar komen iets discreter over dan de Turbo uitvoeringen. Hetzelfde geldt voor de nieuwe GTS variant van de Cayenne en Cayenne Coupé. Die combineert veel spierkracht met een fraai verzorgde verpakking.

Waar fans van zoveel mogelijk cilinders bijzonder blij mee zijn is het feit dat men in Zuffenhausen voor de nieuwe GTS is teruggekeerd van 6 naar 8 cilinders. Er is enige tijd sprake geweest van een ‘downsizing’ trend in autoland, maar daar komen autofabrikanten nu van terug. Enerzijds omdat kleinere motoren met een hoog specifiek vermogen niet altijd meer rij plezier (of een lager verbruik) betekenen. Anderzijds omdat het voor autofabrikanten makkelijker is om aan de strengere emissie-eisen te voldoen met een grote cilinderinhoud. Die biedt meer reserve voor een beetje ‘knijpwerk’.

De dubbel geblazen 4,0 liter V8 ontwikkelt 460 pk en levert al bij 1.800 toeren zijn maximum koppel van 620 Nm. Het is duidelijk dat daar iets mee gedaan kan worden, zeker in combinatie met de gewillige en fijn schakelende 8-traps automaat. In theorie zijn 4,5 seconden voldoende voor de sprint naar 100 km/u; voorwaarde is dan wel dat jij de Cayenne GTS met het Sport Chrono pakket bestelt. Ook indrukwekkend is de topsnelheid van 270 km/u. Dat is 8 km/u meer dan de oude GTS uitvoering voor elkaar kreeg. Maar die cijfers zeggen niet alles. Wat de aandrijflijn in de praktijk doet met de meer dan 2 ton van de Cayenne GTS is een heel bijzondere ervaring. Georkestreerd door het geluid van het volledig nieuw ontwikkelde sportuitlaat systeem katapulteert de 5 meter lange SUV zichzelf naar voren, alsof hij de traagheid tijdelijk kan uitschakelen. De maximaal toegestane topsnelheid in Nederland wordt in een oogwenk bereikt … en daarna gaat de Porsche onvermoeibaar door. Zelfs op het gebied van topsnelheid lijkt de GTS meer op een topsporter en niet op een multifunctionele, hoogpotige gezinswagen. Van een mogelijk turbogat is geen sprake. Dat is ook te danken aan de automatische transmissie die de V8 in een oogwenk op snelheid brengt. Over het algemeen hangt het apparaat super direct aan het gas en krabt het zijn hoeven met de minste beweging van de rechtervoet.

Het verbruik stabiliseert zich als je op de snelwegen de flitspalen respecteert op ongeveer 14 liter per 100 kilometer. Voor een SUV met V8 motor is dat helemaal niet slecht. De relatief gunstige waarde heeft de Cayenne GTS ook te danken aan de adaptieve cilinderuitschakeling. Porsche geeft zelf overigens een gemiddeld verbruik voor haar sportieve SUV op van 11,2 tot 11,4 liter per 100 kilometer, maar dat is gemeten volgens de minder betekenisvolle NEDC cyclus. Duidelijk is dat de pompbediende deze Porsche niet snel zal vergeten. Wat dit betreft scoorde de vorige generatie Cayenne GTS met een gemiddeld verbruik van minder dan 10 liter per 100 kilometer beter. Maar een auto met een V8 motor heeft nou eenmaal ook V8 dorst. Cilinderuitschakeling verandert daar niet zoveel aan. De vraag is natuurlijk of 8 cilinders echt nodig zijn. Porsche heeft daar zelf geen waardeoordeel over, maar constateert wel dat er in de markt behoefte aan is. En dus biedt zij de Cayenne GTS opnieuw aan met een V8 motor. De vorige generatie moest het na de facelift in 2015 doen met 6 cilinders. Ook niet perse verkeerd, maar het in Zuffenhausen gevestigde bedrijf dacht dat een V8 beter bij haar statuur zou passen. Waarvan acte. De 0,4 liter grotere longinhoud is dan mooi meegenomen. In vergelijking met de oude V8 motor moet er overigens 0,8 liter worden ingeleverd, maar dat compenseert Porsche met de montage van 2 turbo’s.

Om de GTS uitvoering tot een goed uitgebalanceerd product te maken, hebben de Porsche ingenieurs ook hard aan het chassis gewerkt. De carrosserie op de standaard stalen veerophanging met de sportieve demper regeling Porsche Active Suspension Management (PASM) hangt 20 millimeter dichter boven het asfalt. In Zuffenhausen spreekt men van een “nadrukkelijk dynamische onderstel afstelling”. Voor de rest is Torque Vectoring Plus aanwezig en kolossale 21 inch RS Spyder design wielen. Die doen de rest voor goed gecontroleerd bochtenplezier.

Het is altijd verbazingwekkend hoe snel, moeiteloos en precies de zware Cayenne rond krappe bochten kan worden gedraaid. Als het gaat om remmen, kunnen GTS klanten kiezen uit grijs gietijzer, stopkracht met een wolfraam afwerking of keramische remmen. Optioneel is er natuurlijk (ook) nog de 3-kamer luchtvering met 10 millimeter extra verlaging van de carrosserie, de achterasbesturing en de elektromechanische rol stabilisatie. De inzittenden worden goed geïnformeerd over de wegdekkwaliteit, zelfs in de Comfort modus. Mensen met een teer gestel zullen dan geneigd zijn om de Cayenne GTS met luchtvering te bestellen, maar ik vond die optie de SUV niet perse comfortabeler maken. Maar de beloning zit hem in een fascinerend weelderige wegligging en super precieze bochtenlijnen. Let wel: wij hebben het hier over een 2,2 ton zware kolos.

Om er zeker van te zijn dat iedereen kan horen dat er onder de grote SUV een ‘volwaardige’ motor zit, heeft Porsche de GTS een nieuw afgestemd uitlaatsysteem gegeven, dat niet asociaal veel geluid produceert, maar met een beheerst volume wel voor veel akoestisch genot zorgt. Mochten jouw oren toch wat meer in de watten gelegd willen worden, dan heeft Porsche speciaal voor de Cayenne Coupé, samen met een lichtgewicht pakket, ook een speciaal, hoogfrequent afgestemd sportuitlaat systeem met 2 centrale uitlaatpijpen beschikbaar. Porsche blijft optisch trouw aan haar GTS traditie met de Cayenne en versiert de SUV met subtiele, donkere accenten: de luchtinlaten aan de voorkant, de zijruit strips, de uitlaatpijpen, het Porsche logo en de wielen zijn allemaal zwart. Het meest opvallende kenmerk van GTS zijn de typische, verduisterde LED koplampen. De ontwerpers voorzagen de lichtband tussen de achterlichten zelfs van een zwarte sluier.

Binnen verwent de Cayenne GTS met Alcantara bekleding voor het plafond, de middenbaan van de stoelen, de armleuningen van de middenconsole en de deurpanelen. Voor de rest is er fijn leder en donker geborsteld aluminium. Voorin worden standaard sportstoelen met 8-voudige verstelling gemonteerd die volgens Porsche “door de extra verhoging van de zijwanden een optimale grip tijdens dynamisch bochtenwerk” bieden, wat overigens absoluut waar is. De GTS logo’s geven de voor de rest bekende cockpit met gedeeltelijk digitale instrumentarium en een groot infomedia aanraakscherm een speciale touch zorgen er voor dat de inzittenden niet vergeten in welk Cayenne model zij zitten.

Op het gebied van veiligheid, assistentiesystemen en internetnetwerken bevindt de nieuwe GTS uitvoering zich op hetzelfde hoge niveau als de andere Cayenne modellen. De pret begint bij 178.900 euro voor de standaard carrosserie en bij 183.800 euro voor de Coupé versie. Ga met de optielijst aan de slag, en je hoeft weinig moeite te doen om nog eens 60.000 euro aan die tarieven toe te voegen.

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De levering van de nieuwe leden van de Cayenne familie start nog deze zomer. Porsche hoopt met de GTS uitvoering niet alleen autoconsumenten bij de concurrentie weg te lokken, maar ook om bestaande 6 cilinder klanten te motiveren om dieper in de buidel te tasten voor deze V8 variant.

Om dan waar voor hun extra geld te krijgen, dienen die kopers hun Cayenne GTS wel regelmatig uit te laten op de snelweg zonder tempolimieten of andere trajecten waar de Porsche stevig op zijn staart kan worden getrapt. Ben jij van plan om qua snelheidsrestricties keurig binnen de lijntjes te kleuren, dan kan je vanuit prestatieoogpunt net zo goed de standaard versie of de S uitvoering bestellen. In Nederland rijden wij allemaal aan de leiband, maar dat neemt niet weg dat de Cayenne GTS merkbaar meer grip en dynamiek biedt dan de mindere goden uit het gamma.

Dit betekent dat hij zijn meerprijs toch waard kan zijn. Er zijn namelijk maar weinig auto's die voor dit geld en formaat meer rij plezier, praktisch gebruiksgemak en akoestisch genot bieden. Profiteer daarom van deze 8 cilinder Porsche zolang het nog kan. Want hoe vermakelijk hij ook is, zijn dagen zijn wel geteld.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (10)
    5

Reageren is niet mogelijk.