Volkswagen opgepast: Kia start productie nieuw aanvalswapen

0

Kia is in haar fabriek in het Zuid-Koreaanse Hwasung gestart met de productie van de nieuwe Sorento voor de Europese markt. De eerste exemplaren die van de band rollen zijn voorzien van een hybride aandrijflijn. De productie van de tweede geëlektrificeerde Sorento, de PHEV uitvoering, start later dit jaar. De nieuwe generatie is leverbaar vanaf het derde kwartaal. Kia maakt binnenkort de Nederlandse specificaties en prijzen bekend.

De Sorento is een belangrijk model voor Kia. Sinds zijn lancering in 2002 is de SUV al meer dan 3 miljoen keer verkocht. De nieuwste generatie is de meest geavanceerde Kia van dit moment. Hij verzet volgens de fabrikant de bakens op het gebied van slimme en efficiënte technologie. Hiermee wordt de in de inleiding genoemde hybride technologie bedoeld. Die bestaat uit een sterke 1.6 T-GDI benzine unit, een lithium/ion polymeeraccu en een elektromotor. Onder de streep levert dit een systeemvermogen van 230 pk op. Het maximum koppel bedraagt 350 Nm. Een 6-traps automaat maakt ook onderdeel uit van de aandrijflijn.

De nieuwe Sorento staat op het geheel nieuwe SUV platform dat Kia samen met Hyundai heeft ontwikkeld. Daardoor biedt hij niet alleen meer ruimte voor passagiers en bagage, maar ook voor de geëlektrificeerde aandrijflijnen. Zo zijn de batterijen voor de hybride techniek geplaatst onder de passagiersstoel met als resultaat een grote hoeveelheid bagageruimte tot liefst 910 liter (5-persoons uitvoering). In 7-zits configuratie is de bagagecapaciteit 32 procent groter dan voorheen. De nieuwe Sorento is ook genereuzer met ruimte voor de passagiers op de tweede en derde zit rij. Hij is volgens Kia een van de ruimste 7-zitters in het segment.

Autointernationaal.nl besteedt niet per definitie aandacht aan de productiestart van nieuwe modellen. Dat gebeurt om de haverklap. Maar de introductie van deze nieuwe Sorento is toch wel een bijzondere gebeurtenis. Niet alleen omdat die veel meer concurrentiekracht op de Nederlandse markt heeft dan het oude, louter met dieselmotor leverbare, model maar ook omdat Kia afgelopen half jaar duidelijk heeft laten zien het marktleiderschap van Volkswagen geen vanzelfsprekendheid te vinden. Zowel in februari als in mei wisten de Koreanen meer auto’s te verkopen dan de Duitsers. Op jaarbasis gaat Volkswagen nog wel aan kop, maar het is duidelijk dat Kia aan de stoelpoten aan het zagen is van de ‘eeuwige nummer een’. En waarom zou dat onlogisch zijn als je meer dan 2 keer zoveel garantie biedt, de Picanto veel meer waar biedt dan de Up en men in Wolfsburg vooralsnog geen antwoord heeft op de populaire e-Niro. Deze Kia voert niet alleen de statistieken aan bij de elektrische auto’s, maar ook bij de modellen überhaupt.

Ook in Duitsland is het marktleiderschap van Volkswagen geen vanzelfsprekendheid meer. Het merk zit daar weliswaar veel steviger in het zadel dan bij ons, maar het gemor onder de bevolking neemt toe. Er is kritiek op de weigering van Volkswagen om tot een schikking te komen inzake de diesel schadeclaims buiten de rechter om. Door de halsstarrige houding van de autofabrikant wordt het justitieel apparaat in Duitsland onnodig zwaar belast. Volledig ten onrechte, want na slepende rechtszaken wordt Volkswagen vaak alsnog in het ongelijk gesteld. Wat de Duitsers ook met afgrijzen aanschouwen, is het gevecht in de directieburelen van het hoofdkantoor in Wolfsburg. Deze week zijn opnieuw hooggeplaatste managers met slaande deuren vertrokken.

Uit de politiek weten wij dat kiezers (mensen) niet van ruzie houden. Dan wordt de betreffende partij de rug toe gekeerd. Afgaande op de boze ingezonden brieven in Duitse media, is dat bij autofabrikanten niet anders. ‘VW’ lijkt het equivalent te zijn van ‘LPF’. We weten allemaal hoe het is afgelopen met die partij. Zo’n vaart zal het bij Volkswagen niet lopen, maar de autoconsument kijkt met toenemende ergernis toe hoe de autofabrikant wel onderling ruzie weet te maken en regelmatig door de rechter tot de orde wordt geroepen, maar ondertussen niet in staat is om de Golf noch de ID.3 foutloos bij de klant te krijgen. Het bedrijf uit Wolfsburg verspeelt momenteel in hoog tempo krediet.

Ook in Nederland is Volkswagen veelvuldig negatief in de publiciteit. Dat de importeur zich vaak arrogant opstelt, helpt daarbij niet. Concurrent Kia lijkt daarvan aantoonbaar te profiteren. Niet alleen in de vorm van de gedegen Picanto of de allemansvriend (e-)Niro, maar ook met de nieuwe Sorento, extra scherp geprijsde varianten van de e-Soul en een Ceed familie die veel groter is dan het Golf gamma. Volkswagen doet er goed aan haar gamma aan te scherpen, maar het is ook raadzaam als het automerk niet langer met de rug naar de samenleving toe staat. Anders volgen er nog veel meer maanden waarin Kia zich kan ontpoppen als marktleider.

 

Reageren is niet mogelijk.