Nieuwstelex: Fiat stopt ontwikkeling eigen platforms

0

+++ ALFA ROMEO heeft de voorbereiding van de productie van de Tonale in Pomigliano hervat. In de betreffende fabriek wordt nu alleen de Panda geproduceerd. De Tonale zal aan de onderkant van het C SUV segment worden gepositioneerd en deelt veel techniek, inclusief de stekker hybride aandrijflijn, met de Jeep modellen Renegade en Compass. Moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles verwacht in 2021 te kunnen starten met de productie van de Alfa Romeo. +++

+++ De competitiestrijd op de automarkt verschuift van paardenkracht naar elektronica. Dat wordt ook door Audi erkend, dat zijn achterstand op het gebied van boordcomputers in de komende jaren hoopt om te buigen in een voorsprong. Het is idee is dat er een uniform softwareplatform ontwikkeld gaat worden dat ook beschikbaar komt voor de andere merken van de Volkswagen Groep. Om de achterstand op Tesla om te buigen in een voorsprong, heeft de nieuwbakken CEO van Audi, Markus Duesmann, het ARTEMIS team in het leven geroepen. Dat moet binnen de stroperige overlegstructuur van de Volkswagen Groep een klein en flexibel team worden dat snel knopen kan doorhakken. Het eerste project van het Artemis team, dat circa 200 man sterk is, is de ontwikkeling van een compleet nieuwe, geheel zelfstandig rijdende auto die in 2024 klaar moet zijn. De regie is in handen van Alexander Hitzinger, een Duitse ingenieur die niet alleen bij Cosworth en Porsche heeft gewerkt, maar ook bij Apple. +++ 

+++ Ook bij AUDI vegen nieuwe bezems het schoonst. Sinds Bram Schot het veld heeft moeten ruimen als topman, waait er een nieuwe wind door het bedrijf. De nieuwe topman Markus Duesmann heeft het door zijn voorganger geplande toekomstige modelgamma kritisch tegen het licht gehouden en besloten om een streep te halen door de opvolgers voor de TT en R8. Deze sportwagens zullen in ieder geval geen vervolg krijgen met een benzinemotor onder de kap. Duesmann investeert liever in elektrisch aangedreven modellen. Het ligt voor de hand dat Audi hiervoor nauw gaat samenwerken met concerngenoot Porsche. In het kader van de elektrificatie van het gamma zullen de komende 5 jaar zeker 30 modellen worden voorzien van een elektromotor. Daarvan zal tweederde volledig emissievrij zijn. Volgend jaar debuteert de Q4 Sportback e-Tron. Dat is het premium alternatief van Audi voor de Volkswagen ID.3 +++

+++ FIAT CHRYSLER AUTOMOBILES stopt de (door)ontwikkeling van haar eigen platform voor compacte auto’s. Dat is gemeld aan toeleveranciers in Italië en Polen. Het betreft het zogeheten Small / Small Wide platform van FCA dat bestemd is voor modellen in het A en B segment. Momenteel maken de Fiat modellen 500 plus Panda en de Lancia Ypsilon daar gebruikt van. In het recente verleden hoorden ook nog de Punto, MiTo, Musa en Idea in dat rijtje thuis. Verder gebruikt Fiat het platform voor modellen die zij op de Braziliaanse markt verkoopt. Maar het huwelijk met PSA is aanstaande en die partner heeft het CMP platform dat veel moderner is. Ook kan in dit onderstel een volledig elektrische aandrijflijn worden gemonteerd. FCA denkt dat dit de ideale basis is voor al haar toekomstige modellen voor het B segment. De investeringsstop is slecht nieuws voor toeleveranciers rondom het Small / Small Wide platform. Een van de eerste FCA producten die op het CMP onderstel gebaseerd zal worden, is een B segment SUV voor Alfa Romeo. Die wordt ook leverbaar in een volledig elektrische uitvoering. +++

+++ FORD stopt met de opblaasbare autogordel. De veiligheidsriem met luchtkussen is geen succes gebleken. Meer airbags zijn dus niet altijd beter, ondanks dat zij het risico op verwondingen bij een ongeluk verlagen. Ford introduceerde de opblaasbare autogordel in 2011. De veiligheidsriem met geïntegreerde airbag was bestemd voor gebruik achterin. Maar er waren montageproblemen, waardoor Ford in het verleden bijna 120.000 auto’s moest terugroepen wegens problemen met het mechanisme. Daarnaast kon de compatibiliteit met kinderzitjes beter. Het is niet de eerste keer dat een nieuw soort airbag met veel tamtam wordt aangekondigd, maar er niet in slaagt een blijvertje te worden. Volvo had hoge verwachtingen van de aanwezigheid van een motorkapairbag, maar die is alweer in de afvalcontainer beland. Zijdelingse airbags zijn ook geen echt succes omdat veel autoconsumenten de meerprijs er van te hoog vinden. Mercedes kondigde vorige maand aan dat de nieuwe S klasse, die na de zomer wordt geïntroduceerd, achterin conventionele airbags voor de passagiers krijgt. Dat is een wereldprimeur. Het kan zijn dat wij dit type airbag in de toekomst ook bij andere merken zien opduiken. Combinatie met de installatie van een kinderzitje is namelijk relatief makkelijk. +++

+++ GENERAL MOTORS heeft 758 miljoen dollar verlies geleden in het tweede kwartaal, maar wordt daar niet koud of warm van. Noch van het feit dat de omzet met 53 procent daalde. In het tweede kwartaal van 2019 verloor General Motors namelijk 3 miljard dollar. Zonder wereldwijde corona pandemie zou het bedrijf naar alle waarschijnlijkheid winst hebben gemaakt. Dat betekent dat de reorganisatie vruchten afwerpt. General Motors zit bovendien op een berg cash van ruim 30 miljard dollar. Het bedrijf heeft daarmee voldoende financiële reserves om de crisis de komende tijd te kunnen overbruggen. +++

+++ HONDA is in het eerste kwartaal van haar op 1 april begonnen boekjaar hard geraakt door de corona crisis. De Japanse fabrikant tekende een verlies van 635,5 miljoen euro op en denkt dat er in de periode tot en met 31 maart 2020 voor 5,23 miljard euro aan rode cijfers geschreven zal moeten worden. Honda verkocht afgelopen kwartaal wereldwijd liefst 40 procent minder auto’s dan in dezelfde periode vorig jaar. De teller bleef steken bij 792.000 exemplaren. Slechts 16.000 daarvan kregen een Europees kenteken. Dat is 53 procent minder dan vorig jaar. Honda gaat er van uit dat zij dit fiscale jaar wereldwijd 6,1 procent minder auto’s zal verkoopt dan in 2019/2020, namelijk 4,5 miljoen exemplaren. Voor de Europese markt rekenen de Japanners op 105.000 orders; een afname van 21 procent. Ondanks de crisis denkt Honda niet dat haar laatste dagen geteld zijn. Er is genoeg liquiditeit om de verkoopdip het hoofd te bieden. +++

+++ In JAPAN mogen automobilisten weer meer gas geven op de snelweg. Het is voor het eerst in 60 jaar tijd dat de tempolimiet wordt verhoogd. Japan gaat daarmee tegen de trend in, want in diverse andere landen, waaronder Nederland, is de maximum snelheid juist verlaagd. In het Aziatische land ligt de limiet niet langer bij 100 km/u, maar bij 120 km/u. Het is de eerste keer sinds de opening van de eerste Japanse snelweg in 1960 dat het maximale tempo wordt verhoogd. De nieuwe limiet van 120 km/u wordt niet in 1 keer ingevoerd op het hele netwerk, maar stukje bij beetje tot eind dit jaar, en dan enkel op bepaalde stukken. De maximale snelheid van vrachtwagens blijft beperkt tot 80 km/u. +++

+++ MAZDA gaat de MX-30 in eigen land ook met een benzinemotor leveren. Wij kennen het model alleen in elektrische vorm, maar de Japanners zien blijkbaar ook brood in een MX-30 met benzinemotor. Mazda doopt de nieuwe variant ‘e-SkyActiv-G’. De kleine letter ‘e’ slaat op de aanwezigheid van een mild hybride systeem van 24 volt. Onder de motorkap ligt een 2,0 liter benzinemotor en een starter/generator (M-Hybrid). Mazda zegt dat de nieuwe versie deel uitmaakt van een zogeheten “multi-solution strategie om de optimale krachtbron voor elke regio te kunnen leveren”. Niet overal zitten klanten namelijk (al) te wachten op een volledig elektrische auto. Mazda bouwt de MX-30 op basis van het nieuwe Small Car Platform (SCP). Deze bodemplaat vormt ook de basis van de CX-30 en de 3. Het nieuwe Small Car Platform kan Mazda zo aanpassen dat er een accupakket in de bodemsectie geplaatst kan worden. Het onderstel is dus al geschikt voor meerdere soorten aandrijflijnen. De MX-30 e-SkyActiv-G wordt alleen in Japan aangeboden. In Europa zou deze versie de verkopen van de populaire CX-30 te veel kannibaliseren. Die cross-over heeft hetzelfde formaat. Overigens worden de Mazda modellen 3 en CX-30 in Europa ook met een mild hybride aandrijflijn geleverd. Bij deze Skyactiv benzinemotoren met zogeheten Mazda M Hybrid technologie zijn de reguliere startmotor en dynamo vervangen door een elektromotor met riemaandrijving. Deze wordt ook wel een startdynamo of Integrated Starter Generator (ISG) genoemd. De elektromotor wordt gevoed door een compacte lithium/ion batterij of condensator en kan de benzinemotor starten én ondersteunen bij wegrijden vanuit stilstand; een situatie waarin een verbrandingsmotor het meeste profiteert van elektrische assistentie. Tijdens het remmen en uitrollen fungeert de elektromotor juist als generator en wordt de batterij opgeladen met kinetische energie die dan vrijkomt. +++

+++ NISSAN heeft besloten om haar fabriek in Barcelona niet dit jaar al te sluiten, maar pas eind 2021. Aanleiding is een staking waardoor er geen auto’s meer van de band konden rollen. Dat is niet in het (korte termijn) belang van Nissan. Daarom heeft zij een akkoord gesloten met de werknemers in Barcelona: de fabriek blijft nog tot eind volgend jaar operationeel. Nissan besloot in mei om de stoppen met de bouw van auto’s in Spanje. Die mededeling leidde direct tot een staking, Nu er een akkoord is, wordt de productie eind augustus weer opgestart. Nissan belooft dat er tot eind 2021 geen grote ontslagrondes plaats zullen vinden. De Spaanse overheid steunt het akkoord. Zij krijgt nu meer tijd om een koper voor de fabriek te vinden. Ineos heeft zijn interesse al getoond om aldaar zijn Grenadier te bouwen, een terreinwagen die sterk op de oude Land Rover Defender is geïnspireerd. Maar die buit is nog lang niet binnen, want de Britten hebben duidelijk gemaakt meer te voelen voor de Franse fabriek waar vandaag de Smart Fortwo worden gebouwd. Voor Nissan past de sluiting binnen het plan om wereldwijd bijna 2,4 miljard euro op de kosten te besparen. In de fabriek in Barcelona worden momenteel de Navara pick-up en de NV200 bestelwagen gebouwd. +++

+++ Wereldwijd zijn er nu al meer dan 1 miljoen OPENBARE LAADPALEN voor elektrische auto’s. Dat becijferde financieel persagentschap Bloomberg. China en Europa trekken de kar, terwijl de Verenigde Staten achterblijft. In de maand mei rondde de wereld de kaap van 1 miljoen publieke laadpunten voor elektrische auto’s. In amper 3 jaar tijd is dat aantal verdubbeld. Meer dan de helft van de openbare laadpalen zijn in China te vinden. De Europese Unie volgt in het kielzog en wil tegen 2025 zelf 1 miljoen publieke laadpunten op haar grondgebied hebben staan. Vooral in Frankrijk gaan de investeringen hard, al hoeft Nederland daar niet voor onder te doen. Ook Duitsland is duidelijk tot actie overgegaan. Volgens Bloomberg zijn laadnetwerk ontwikkelaars, zoals Engie en Allego, op zoek naar de beste locaties voor laadinfrastructuur, terwijl bij onze oosterburen steeds meer laadpunten bij tankstations bijkomen. De Verenigde Staten bevindt zich in de achterhoede. De subsidies en publieke steun voor elektrisch rijden zijn daar veel beperkter, hoewel de ‘gevestigde orde’ van de Amerikaanse auto-industrie (Fiat Chrysler Automobiles, Ford en General Motors) eindelijk met (meer) elektrische modellen komen. “Ook de verkiezingen kunnen een verschil maken”, zegt Bloomberg analist Ryan Fisher. “Presidentskandidaat Joe Biden heeft namelijk zijn zinnen gezet op elektrische auto’s en de hiervoor benodigde laadinfrastructuur”. +++

+++ TESLA is bereid tot het delen van haar technologie met de concurrentie. Het door Elon Musk geleide bedrijf heeft op dit punt een grote voorsprong op de concurrentie. Hij laat weten bereid te zijn om de software technologie te gaan leveren aan de concurrentie. Hetzelfde geldt voor de aandrijflijnen en accupakketten van Tesla. Ook Autopilot wordt nadrukkelijk niet uitgesloten. De concurrentie dient hiervoor wel licentierechten te betalen. Een deal met Tesla kan interessant zijn voor fabrikanten die zelf onvoldoende knowhow in huis hebben om een elektrische auto in de markt te zetten. In de branche is het niet ongebruikelijk om motoren van elkaar te gebruiken, dus waarom zou dat ook niet kunnen met andersoortige technologie? +++

 

Reageren is niet mogelijk.