Tesla topman bezoekt Volkswagen en test ID.3

0

Elon Musk heeft tijdens zijn recente bezoek aan Duitsland een ontmoeting gehad met Volkswagen topman Herbert Diess. De grote baas van Tesla heeft daarbij ook een testritje gemaakt in het eerste volledig elektrische model van de concurrent uit Wolfsburg, de ID.3. Hij inspecteerde daarnaast de nieuwste emissievrije auto van Volkswagen, de ID.4, die later dit jaar op de markt komt.

Musk en Diess ontmoetten elkaar op een klein vliegveld in Braunschweig, vlakbij Wolfsburg, voordat de Tesla baas weer terug zou reizen naar de Verenigde Staten. De ontmoeting duurde ongeveer 2 uur. Diess heeft zich in het verleden regelmatig positief uitgelaten over Tesla en Musk. Na de ontmoeting schreef de Volkswagen topman dat de nieuwe fabriek van het Amerikaanse automerk “trendsettende toekomstige autotechnologie” naar Duitsland brengt. Daardoor zal volgens Diess “de concurrentie in Duitsland opgeschud worden en de transformatie van de bestaande industrie aanzienlijk worden versneld”. Musk liet op zijn beurt weten dat “Diess meer doet dan welke andere grote autofabrikant om de transitie naar elektrisch rijden vorm te geven”.

Musk was in Duitsland voor een bezoek aan de nieuwe Gigafactory fabriek van Tesla in Grünheide in de buurt van Berlijn en om de vorderingen aldaar persoonlijk te bekijken. Hij werd daar ontvangen door de premier van deelstaat Brandenburg, Dietmar Woidke, die opnieuw vol lof was voor de Amerikaanse entrepreneur en over zijn Duitse project: “Wij leren elke dag van Tesla, maar Tesla leert ook wel wat van ons”. De bouw van de grote fabriek ligt tot nu toe volledig op schema en Tesla hoopt er in de zomer van 2021 de eerste auto’s van de band te laten rollen.

Daarnaast ging Musk bij farmaceutisch bedrijf CureVac langs en had hij een ontmoeting met de Duitse minister van Economische Zaken, Peter Altmaier. Musk nam de gelegenheid te baat om ook een proefrit te maken met de Volkswagen ID.3 en om een blik te werpen op de komende ID.4. Deze elektrische SUV gaat ook in de Verenigde Staten gebouwd worden en wordt een rechtstreekse concurrent van de Tesla Model Y.

In Duitsland staken na de ontmoeting tussen Diess en Musk direct geruchten de kop op over een mogelijke samenwerking tussen Tesla en Volkswagen, maar daarop werd door geen van beide bedrijven gereageerd. Dat is niet verrassend, want zowel de Amerikaanse als de Duitse autofabrikant is er van overtuigd dat zij op eigen kracht de concurrentie kan verslaan. Toch zijn Musk en Diess geen vijanden van elkaar. Beide heren voelen een sterke ‘drive’ om elektrisch rijden te promoten.

Musk en Diess hebben zelfs samen een stukje gereden in de ID.3. De 2 heren stapten in een grijs exemplaar vanuit de privé-terminal van Volkswagen en Musk mocht de elektrische auto vervolgens aan de tand voelen op een landingsbaan. Musk bleek duidelijk geïnteresseerd in de specificaties en Diess gaf hem graag uitgebreid uitleg over de ID.3. Autointernationaal.nl berichtte eerder al dat Tesla primair voor de Europese markt broedt op een kleinere auto die onder de Model 3 in het gamma moet komen en die rechtstreeks gaat concurreren met de ID.3. Diess lijkt van dat vooruitzicht evenwel geen slapeloze nachten te hebben. “Ik kijk uit naar onze volgende ontmoeting”, aldus de Volkswagen topman na afloop.

 

Vriend of vijand?

Bernd Osterloh, de voorzitter van de ondernemingsraad van Volkswagen, is evenwel minder vriendelijk voor Tesla. Hij stelt dat de tijd is aangebroken dat zijn werkgever de Amerikaanse concurrent voorbij streeft. Volkswagen is volgens de ondernemingsraad voorzitter namelijk in staat om Tesla op het gebied van autoproductie en, jawel, software in te halen. “Als Tesla in 3 fabrieken 300.000 tot 500.000 elektrische auto’s kan produceren, dan praten wij al over aantallen van tussen de 900.000 en 1.500.000 exemplaren. Dat doel willen wij in 2023 realiseren; wellicht al eerder”, aldus Osterloh. Het nieuwe modulaire MEB platform moet daarvoor zorgen, want dat is volgens de ondernemingsraad voorzitter de springplank naar het realiseren van enorme schaalvoordelen door Volkswagen.

De Osterloh geeft toe dat Tesla momenteel voorloopt op het gebied van software omdat de Amerikanen deze technologie nu al kunnen implementeren in hun auto’s en daarmee elke dagt meer data verzamelen over haar klanten, maar “zodra Volkswagen in staat is om hetzelfde te doen, dan zullen wij veel meer data in een veel korter tijdsbestek verzamelen”. Hoe ze dat uiteindelijk in Wolfsburg voor elkaar denken te gaan krijgen, laat de ondernemingsraad voorzitter in het midden.

 

Model Y

Maar ondertussen zit Tesla natuurlijk ook niet stil. Die heeft aangekondigd dat zij in haar eerste Europese fabriek nabij Berlijn een nieuwe versie van de Model Y gaat maken. Dat zei Musk tijdens zijn bezoek aan de in aanbouw zijnde productie faciliteit die over ongeveer 1 jaar klaar moet zijn en die een capaciteit van 500.000 auto’s per jaar krijgt. “Wij gaan niet zomaar een kopie van de Model Y bouwen. Wij hebben de basis van het productieproces helemaal opnieuw ingericht”.

Later deze maand, tijdens de zogeheten Battery Day van Tesla, geeft Musk meer details vrij over de aanpassingen. “Het is voor het eerst dat ons platformontwerp op de schop gaat”, zo verklapt hij alvast. Musk gaf eerder ook al aan dat de Europese versie van de Model Y hierdoor “aanzienlijk makkelijker (lees: goedkoper) om te produceren wordt”. De cross-over op basis van de Model 3 werd in maart 2019 gepresenteerd en wordt sinds dit voorjaar op de thuismarkt geleverd. In Europa moeten klanten nog even geduld hebben. De Model Y beleeft zijn marktintroductie bij ons pas begin 2021. De instapprijs bedraagt 65.018 euro.

03.09.2020, Brandenburg, Grünheide: Ein Straßenschild «Tesla Straße 1» steht an der Einfahrt zur Baustelle der Tesla Gigafactory. In Grünheide bei Berlin sollen ab Juli 2021 maximal 500 000 Fahrzeuge pro Jahr vom Band rollen – dabei soll nach den Plänen des Autobauers so schnell wie möglich das Maximum erreicht werden. Der US-Elektroautobauer rechnet für seine geplante erste Fabrik in Europa vorerst mit bis zu 10 500 Mitarbeitern im Schichtbetrieb. Foto: Patrick Pleul/dpa-Zentralbild/dpa +++ dpa-Bildfunk +++

Reageren is niet mogelijk.