Nieuws telex: Hyundai maakt van de Tucson N een ‘Performance SUV’

0

+++ Rijd je echt sneller op de AUTOBAHN waar geen snelheidslimiet is? ‘Wij’ rijden daar in ieder geval niet zo snel als wij doorgaans denken, zo blijkt uit Duits onderzoek. Over een periode van een volle maand voerde slechts 6 procent de snelheid op tot 200 km/u of meer. Van de onderzochte bestuurders reed 31 procent sneller dan 160 km/u, maar het merendeel (69 procent) hield het bij 130 km/u. Dat is de aanbevolen snelheid in Duitsland voor de Autobahn (als er geen lagere maximumsnelheid geldt). +++

+++ In Duitsland was in 2019 de BMW X6 de meest gestolen auto, zo blijkt uit onderzoek van de Duitse verzekeringsvereniging. Van deze SUV wordt per 100 stuks 1,5 exemplaar van zijn rechtmatige eigenaar ontdaan. De Range Rover Velar wordt ook vaak ontvreemd. Bij deze SUV gaat het om 1,04 op de 100 exemplaren. In absolute zin werd in 2019 een Volkswagen het vaakst gestolen, namelijk 2.589 keer. Dat heeft niet zozeer met chauvinisme te maken, maar (natuurlijk) met het grote aandeel van dit automerk in het Duitse wagenpark. Daarna volgen Audi (1.807), BMW (inclusief Mini 1.676) en Mercedes Benz (1.495). Wel opvallend is de relatief hoge vertegenwoordiging van Mazda. Van dit merk werden vorig jaar 987 auto’s gestolen. Ook Toyota en Lexus scoren goed bij de criminelen. Niet alleen de SUV modellen van dit merkenduo, maar ook de GT86, Prius en de Lexus CT 200h. Het totaal aantal autodiefstallen kwam in Duitsland in 2019 uit op 14.229 exemplaren. Het gaat hierbij alleen om personenwagens met een volledig cascoverzekering. In ons land zijn in het eerste semester dit jaar 3.272 personenauto’s zijn gestolen. Het hoogste diefstalrisico heeft de eigenaar van een Lexus RX 450h. Liefst 1 op de 102 exemplaren wordt meegenomen door een crimineel. De Toyota modellen C-HR plus RAV4, de Audi A1 en de Fiat 500 worden in absolute aantallen het meest meegenomen door een boef. In Nederland is Volkswagen niet geheel verrassend ook het meest gestolen automerk. Het VW logo kwam in het eerste semester 673 keer in de statistieken voor. Maar door de grote hoeveelheid auto’s van het merk Volkswagen, bedroeg de diefstalratio ‘slechts’ 1 op de 1.565. Dat is bijna net zo veel als die van BMW (1 op 1.687), maar die landgenoot doet het met 216 gestolen exemplaren in absolute zin ‘beter’, zo blijkt uit gegevens van het Landelijk Informatiecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV). +++

+++ In 2025 is een kwart van alle nieuwe auto’s in Europa ELEKTRISCH . Dat voorspelt een studie van het Duitse Chemnitz Automotive Institute (CATI). “Momenteel zien we al dat de verkopen van elektrische auto’s aan het stijgen zijn, maar die groei gebeurt nog met de handrem aan. De komende 2 jaar gaat dat echter veranderen”, zo schrijven de onderzoekers. Zij merken op dat er vandaag al lange levertijden zijn voor wie een elektrische auto bestelt. Maar de industrie zal zijn productiecapaciteit in de komende jaren sterk opvoeren, ook om enorme boetes vanuit Brussel te vermijden. “In 2019 zijn op 17 verschillende locaties (waarvan 6 in Duitsland) verdeeld over 8 Europese landen 276.500 elektrische auto’s gebouwd. In 2022 zullen er dubbel zoveel productielocaties zijn in minstens 11 landen en zal de productiecapaciteit meer dan verviervoudigd zijn tot 1,2 miljoen exemplaren. In 2025 zal de grens van 2 miljoen eenheden gepasseerd worden”. Meer dan de helft daarvan (1,1 miljoen auto’s) zal dan in Duitsland van de band lopen. Voor waterstofmodellen verwachten de onderzoekers de komende 10 jaar weinig tot geen beweging. Alleen Hyundai en Toyota houden zich met dit soort auto’s bezig. +++

+++ FERRARI stelt dat een breed modellengamma het merkimago exclusief houdt. Een woordvoerder van de fabrikant deed deze uitspraak naar aanleiding van de lancering van de Roma en de SF90 Stradale (op afzienbare termijn volgen een Spider variant van het laatste model, de 812 TDF plus GTO en de Purosangue (een SUV). Nooit eerder had Ferrari zo’n breed modellengamma. De Italiaanse autobouwer is daar blij mee, want op deze manier kunnen de verkopen toch geleidelijk aan worden opgevoerd zonder dat de individuele modellen minder exclusief worden. 25 jaar geleden legde Ferrari zichzelf nog een productieplafond op van amper 3.000 sportwagens per jaar. Inmiddels ligt de output boven de 10.000 eenheden. Deze groei is vooral te danken aan uitbreiding van het modellengamma. 25 jaar geleden werd de klant bediend met 7 sportwagentypes (carrosserievarianten meegerekend). Op afzienbare termijn gaat het om 17 modellen. Daarmee is de koek nog niet op, zodat het totale repertoire straks richting de 20 soorten sportwagens gaat. Gemiddeld is dat een jaarproductie van 500 auto’s per model. 25 jaar geleden was dat ruim 400. Dus zoveel aan exclusiviteit heeft Ferrari inderdaad niet ingeboet. +++

+++ De best verkochte auto ter wereld wordt elektrisch. FORD is namelijk met een plaag campagne voor haar nieuwe generatie F-150 begonnen. Deze enorme pick-up, waarvoor zich elk jaar afgerond 1 miljoen klanten melden, wordt straks namelijk ook leverbaar met een elektromotor als alternatief voor de stereotype V8. Om de buitenwereld daarover vast te informeren, stuurde Ford deze (heel vage) plaagfoto de wereld in. Daarop is de neus van de nieuwe F-150 te zien. Ford belooft dat de elektrische versie de snelst accelererende F-150 ooit wordt, zonder technische details prijs te geven. De afwezigheid van een dikke V8 (al is de pick-up ook leverbaar met een geblazen V6) in de neus betekent dat daar een groot opbergvak gecreëerd kan worden. De elektrische F-150 wordt duurder dan de conventioneel aangedreven versies, maar de klant kan dat compenseren met uitzonderlijk lage gebruikskosten. Eind 2022 moet de emissievrije pick-up op de markt komen. Hij zal dan de degens gaan kruisen met de Tesla Cybertruck, de Rivian R1T, de Nikola Badger (als dit model geen gebakken lucht blijkt te zijn) en met de elektrische Hummer. +++

+++ HYUNDAI heeft onlangs de nieuwe generatie Tucson gepresenteerd. Daarvan komt ook een N versie. Dat wordt een zogeheten performance SUV. Een woordvoerder van Hyundai laat weten dat er waarschijnlijk veel vraag is naar een dergelijk model. Wanneer de Tucson N gepresenteerd wordt, is nog niet bekend. Autointernationaal.nl meldde eerder al dat hij zal worden aangedreven door een 2,5 liter 4 cilinder turbomotor. Het vermogen van 340 pk zal over alle 4 de wielen worden verdeeld. Daarvoor zal Hyundai de Tucson N-line presenteren. Die ziet er (bijna) net zo sportief uit, maar beschikt over minder motorvermogen en houdt het bij voorwielaandrijving. In Nederland worden de reguliere versies van de Tucson allemaal aangeboden met hybride techniek. Aan de basis staat een milde versie. Die krijgt een 150 pk sterke 1,6 liter T-GDI motor onder de kap die gekoppeld is aan een handgeschakelde 6-bak.
Daarnaast zijn een gewone hybride en een stekker variant gepland. De eerste heeft een systeemvermogen van 230 pk, met dank aan een 60 pk sterke elektromotor en een accupakket met 1,49 kWh. Voorwielaandrijving is standaard, maar aandrijving naar alle wielen (altijd via een 6-traps automaat) behoort tot de mogelijkheden. De stekker hybride Tucson wordt 265 pk sterk. Verdere specificaties over deze versie deelt Hyundai op een later tijdstip met de buitenwereld. +++

+++ KIA gaat in de periode tot 2027 in totaal 7 nieuwe elektrische modellen lanceren. Het doel is om daarmee wereldmarktleider te worden in het segment voor emissievrije voertuigen. Kia streeft er naar dat elektrische auto’s in 2029 een kwart van de totale wereldwijde verkoop vertegenwoordigen. Met name Zuid Korea, Noord-Amerika en Europa worden als veelbelovende afzetmarkten beschouwd. Door de toevoeging van bovengenoemde 7 nieuwe elektrische modellen, zal het totale gamma aan emissievrije auto’s in 2029 bij Kia bestaan uit 11 types. De eerste nieuweling debuteert in 2021 en is bedoeld als antwoord op de Tesla Model 3. Alle elektrische modellen zullen worden gebaseerd op het nieuwe modulaire platform E-GMP. Ook het laadaanbod moet worden uitgebreid, met niet minder dan 2.400 palen die in Europa geïnstalleerd gaan worden. Dit plan heeft Kia inmiddels concreet vorm gegeven door haar investering in Ionity, het Europese snelle laadnetwerk voor elektrische auto’s. +++

+++ SKODA stopt met de Citigo. Een goed jaar geleden deed de Volkswagen Groep nog veel moeite om haar kleinste drieling (de VW Up, de Skoda Citigo en de Seat Mii) extra onder de aandacht te brengen. Dat deed het autoconcern door een elektrische versie te presenteren (in het geval van de Up een verbeterde uitvoering). Daarmee wilde de Volkswagen Groep voorkomen dat er een (al te hoog) boetebedrag aan ‘Brussel’ afgedragen zou moeten worden in verband met overschrijding van de CO2 limiet. Maar nu wordt het kleintje van Skoda voor zijn bewezen diensten bedankt. De Citigo is alleen nog uit voorraad leverbaar. Daarna valt het doek voor de Tsjechische boodschappenauto. Skoda gaat zich voortaan van zijn groene kant laten zien met de Enyaq. Officiële communicatie van Volkswagen over de Up of Seat over de Mii is er (nog) niet, maar het is een vaststaand feit dat ook voor deze modellen het doek binnenkort valt. Wolfsburg had wellicht al eerder de stekker uit de (e-)Up getrokken als er geen aanloopproblemen bij de productie van de ID.3 waren geweest (de e-Golf wordt met name voor de Verenigde Staten langer in de lucht gehouden, waar Volkswagen pas in 2021 begint met de fabricage van een elektrische auto, de ID.4). Seat zou aanvankelijke een eigen versie van de ID.3 krijgen, maar op de valreep is besloten dat die eer voor Cupra is omdat er dan hogere prijzen gevraagd kunnen worden. De Citigo, Mii en Up hebben na een lange carrière (ze werden in 2011 geïntroduceerd) hun plicht gedaan. De verkopen waren heel behoorlijk, maar er valt geen aantrekkelijke businesscase voor een opvolger meer te maken. Dat komt door de strengere eisen op het gebied van veiligheid en uitstoot, die bij kleine auto’s veel harder in de prijs doorwerken dan bij grote modellen. En omdat er toch al nauwelijks geld werd verdient aan dit soort boodschappenwagentjes, is de beslissing dan snel genomen. +++

+++ VOLKSWAGEN doet verwoede pogingen om al te hoge CO2 boetes vanuit ‘Brussel’ te voorkomen. Aanvankelijk was hiervoor de hoofdrol weggelegd voor de ID.3, maar de verkoop daarvan is pas 3 maanden later op gang gekomen dan oorspronkelijk was gepland. Om te voorkomen dat er vanuit Brussel een flinke factuur komt, koopt de Volkswagen Groep nu zogeheten CO2-credits van MG. Concreet betekent dit dat men in Wolfsburg de verkopen van de ZS EV bij haar eigen afzet mag optellen. MG krijgt daar een vergoeding voor. De deal met het Chinese merk, dat in handen is van het SAIC Motor concern, geldt voor 3 jaar. In 2022 denkt de Volkswagen Groep zelf dermate veel elektrische auto’s te produceren dat er geen boekhoudkundig trucje met MG meer hoeft plaats te vinden. De Europese Commissie heeft bepaald dat de gemiddelde CO2 uitstoot van de verkochte modellen niet meer dan 95 gram/km mag bedragen. Dit jaar dient al 90 % van de auto’s aan de norm te voldoen. Voor elke gram boven de grenswaarde van 95 gram/km moet een fabrikant een boete betalen die kan oplopen tot meerdere honderden miljoenen euro’s. Dit jaar telt een verkochte elektrische auto voor 2 exemplaren. Volgend jaar is dat 1,67 maal en in 2022 1,33 maal. Ook stekker hybride auto’s mogen in de berekening met een getal boven de 1,0 worden vermenigvuldigd. Aangezien MG enkel de elektrische ZS EV op het vaste land van Europa verkoopt, zit zij voor wat betreft de CO2 eis van de Europese Commissie op rozen. Hetzelfde geldt natuurlijk voor Tesla. Dat heeft een deal gesloten met Fiat Chrysler Automobiles. Het Italiaans/Amerikaanse autoconcern zal dit jaar nauwelijks elektrische auto’s verkopen, maar kan dankzij een overeenkomst met Tesla een boete vanuit Brussel voorkomen. +++

Reageren is niet mogelijk.