Dramatische daling Europees marktaandeel Tesla

0

Matthias Schmidt, een expert gespecialiseerd in marktanalyses over elektrische auto’s in Europa, komt met nieuws dat op het eerste gezicht verrassend lijkt: de dominantie van Tesla op de Europese markt is als sneeuw onder de zon verdwenen. In het derde kwartaal van 2019 had de Californische autobouwer in eentje meer dan een derde van de markt voor elektrische auto’s in Europa in handen (33,8 procent). Maar in dezelfde periode van dit jaar was dar nog maar 13,5 procent van over.

Gaat het dan zo slecht met Tesla in Europa? Niet echt: de verkopen in de periode januari tot en met september zijn weliswaar gedaald van 75.000 auto’s in 2019 naar 63.000 exemplaren dit jaar, maar dat komt omdat de productie in Californië lange tijd hinder heeft ondervonden van het Covid virus. Alle auto’s die Tesla voor Europa heeft kunnen bouwen, zijn verkocht. De reden dat van het marktaandeel desondanks slechts een derde is overgebleven, is dat de markt voor elektrische auto’s in Europa enorm is gegroeid. Daarbij hebben andere spelers zich delen van de taart toegeëigend: de Volkswagen Groep heeft in de eerste 9 maanden van dit jaar 87.000 elektrische auto’s verkocht en de alliantie van Renault met Nissan (en Mitsubishi) kwam tot 83.000 stuks. Ook de Hyundai Motor Groep (inclusief Kia) doet het goed.

Tesla wil nu exemplaren van de Model 3 gaan importeren vanuit China (het bedrijf heeft een fabriek in Sjanghai) om zijn verkoopcijfers in het vierde kwartaal nog wat op te krikken, maar de opgelopen schade bij het marktaandeel zal het niet meer hersteld kunnen worden. In 2021 zal de situatie waarschijnlijk niet anders zijn, want hoewel Tesla dankzij de nieuwe Model Y nog meer auto’s in onze marktregio zal verkopen, barst volgend jaar het elektrische offensief van de VW Groep pas echt los: de basisversies van de ID.3, de cross-over ID.4, de Skoda Enyaq, de Cupra el-Born en de Audi modellen Q4 e-tron plus e-Tron GT zullen in 2021 allemaal in de showroom arriveren. Ook Mercedes heeft grootse plannen (niet alleen met de EQS, maar ook met de EQA plus de EQB) en van de BMW i4 mogen we eveneens veel verwachten. 2021 wordt bovendien het eerste volle verkoopjaar van de Citroën ë-C4, de Dacia Spring, de Fiat 500e, de Ford Mustang Mach-E, de Nissan Ariya, de Opel Mokka-e, de Polestar 2, de Renault Twingo Electric en de Volvo XC40 Recharge P8.

Wanneer de keuze zo snel toeneemt, is de winnaar vooral de consument. Eigenlijk herhaalt de geschiedenis is. Wat Elon Musk met Tesla voor de auto-industrie deze eeuw is, dat was Henry Ford afgerond 100 jaar geleden. Beiden zijn pioniers en verdienen daarom een plaats in de Automotive Hall Of Fame. Elon Musk omdat Tesla op het gebied van elektromotoren en met name accutechniek een enorme voorsprong heeft op de concurrentie. En Ford vorige eeuw met de Model T dankzij de productiewijze, waardoor deze auto voor een ongelooflijk lage prijs kon worden aangeboden. Maar in de jaren twintig piekte niet alleen het marktaandeel van Ford in Europa, maar daalde het daarna ook snel. Dat kwam omdat er, net als nu, allerlei Europese alternatieven beschikbaar kwamen: Citroën met zijn Type A in Frankrijk, Austin met de Seven in Groot-Brittannië, Opel met diverse modellen in Duitsland en Fiat met de 501 in Italië. De autotaart groeide weliswaar gestaag in de jaren twintig (en dertig) van de vorige eeuw, maar Ford moest wel genoegen nemen met een steeds kleinere taartpunt. Ondanks de introductie van de kleinere Model Y in Groot-Brittannië en de Eifel in Duitsland.

Eindigt 2020 voor Tesla in mineur in Europa? Nee, de verkopen zijn tot nu toe dit jaar niet sterk gedaald en de kans is groot dat, als er nieuwe aanvoer vanuit Californië en Sjanghai is, het bedrijf van Elon Musk een goed vierde kwartaal kan draaien. Sterker nog: met een beetje mazzel zal Tesla het in 2019 verkochte aantal auto’s (110.000 exemplaren) kunnen evenaren. Het verschil is dat simpelweg de markt veel groter geworden is. In de jaren twintig van de vorige eeuw kochten veel Europeanen voor het eerst een auto en nu schaffen zij voor het eerst een elektrisch exemplaar aan. De voorsprong en terugval van Ford destijds herhaalt zich nu bij Tesla.

Reageren is niet mogelijk.