Prima dieselalternatief: test Volkswagen Tiguan eHybrid

0

Waarom deze test?

Het zal jou waarschijnlijk niet ontgaan zijn dat Volkswagen de Tiguan een facelift heeft gegeven. Al is het alleen maar omdat jij vorige week op deze website een testverslag van de 320 pk sterke R uitvoering hebt kunnen lezen. Dat is misschien wel de meest opwindende toevoeging aan het gamma van de enorm succesvolle SUV van Volkswagen. Maar deze eHybrid versie is misschien wel het belangrijkste.

De redenering hierachter is eigenlijk simpel: het is een stekker hybride. De Tiguan eHybrid biedt dus een relatief vriendelijke CO2-classificatie die Volkswagen kan helpen om te voorkomen dat zij zwaar beboet wordt door de Europese Unie vanwege te hoge emissiewaarden. In Nederland blijft het fiscale voordeel beperkt tot een half tarief voor de wegenbelasting, maar dat kan in combinatie met een fors lagere brandstofrekening voor particuliere rijders. En wagenparkbeheerders kunnen met auto’s als de Tiguan eHybrid hun vloot vergroenen.

 

Wat voor auto is het?

Of stekker hybride auto’s daadwerkelijk helpen om opwarming van onze planeet tegen te gaan, staat of valt natuurlijk of de klant gedisciplineerd de batterij oplaadt. In het geval van de Tiguan eHybrid is die 13kWh groot. Zijn aandrijflijn is dezelfde als die van onder meer de Volkswagen Passat GTE en de Skoda Superb iV. De basis wordt gevormd door een 1,4 liter benzine 4 cilinder met turbocompressor die is gekoppeld aan een elektromotor en een automatische 6 versnellingsbak met dubbele koppeling. Gecombineerd zorgen deze elementen voor een systeemvermogen van 245 pk en 400 Nm aan koppel. Dat wordt allemaal via de voorwielen op de weg gezet.

Selecteer E-Mode indien jij uitsluitend op elektriciteit wilt rijden. Met een volle acculading kan jij dan ongeveer 50 kilometer afleggen. Als de batterij leeg is, dan kan jij de Tiguan eHybrid op een 3,5 kW Wallbox aansluiten. In iets meer dan 3,5 uur tijd is het accupakket dan weer opgeladen.

 

Is het wat?

Dat klinkt allemaal leuk en aardig, maar er is natuurlijk wel een keerzijde aan de stekker hybride medaille. Zo betekent de keuze voor een Tiguan met stopcontact, die een vrij groot accupakket heeft, dat je 139 liter aan bagageruimte verliest. Je houdt dan nog 476 liter over. Het ruimteverlies komt overigens doordat de benzinetank naar de kofferbak vloer is verplaatst. De batterij zelf voegt 135 kg aan het wagengewicht toe.

Hoe dan ook, het blijft een indrukwekkend beschaafde machine om mee te rijden. Laat de elektromotor de leiding nemen en je zult voldoende stuwkracht en een scherpe gaspedaalrespons krijgen bij lagere snelheden; dit alles gaat gepaard met een subtiel zoemend geluid dat met een beetje verbeelding zou kunnen klinken als een Subaru boxermotor.

Terwijl je de stad uitrolt en besluit jouw voet wat dieper in de pedaalslag te begraven, is de manier waarop de benzinemotor vervolgens tot leven komt en tot de arbeid overgaat ook vrij naadloos. Het is een soepele, verfijnde aandrijflijn en een die niet echt buiten adem lijkt te raken, tenzij je opzettelijk het motortoerental tot aan de rode lijn laat draaien.

Als jij er echter voor kiest om de GTE modus in te schakelen en absoluut het gaspedaal maximaal in te trappen, dan zal jij een paar dingen opmerken. Ten eerste is er een nogal dramatische gewichtsverplaatsing naar achteren die de toch al vrij lichte besturing een klein beetje lichter maakt. Ten tweede is er de neiging van de auto om enigszins van links naar rechts te trekken als hij zijn kracht op de weg ontplooit. Maar echt, dit zijn vrij kleine klachten, want de Tiguan weet zichzelf snel te herpakken en de prestaties die hij vervolgens vanuit het vooronder tovert, zijn verrassend krachtig. Je zult niet al te veel moeite hebben om in te halen, dat is zeker.

De bediening van de eTiguan is niet wat je sportief zou noemen, maar toch heel aangenaam. Hij verandert scherp en nauwkeurig genoeg van richting, met een beetje rollende carrosserie en piepende banden als je merkt dat je iets te enthousiast een bocht inrijdt. De grip voelt ook niet drastisch tekort aan, maar als je de Volkswagen goed op zijn staart trapt, dan laat je het tractiecontrolelampje snel knipperen.

De vering is ook redelijk goed. Zijn verticale lichaamsbeheersing over lange golf oneffenheden is behoorlijk en de paar hobbels die ik op mijn testroute kon vinden, werden op een beslist relaxte manier gladgestreken.

 

80%
80%
Awesome

Echt, het is vrij gemakkelijk om te zien hoe de Tiguan eHybrid in jouw leven zou kunnen passen als een aangename gezinswagen die relatief onschadelijk is voor het milieu. Hij is pittig genoeg, zuinig en heeft een voldoende hoogwaardig afgewerkte cabine die gemakkelijk en comfortabel plaats biedt aan 4 grote volwassenen (of aan 2 volwassenen en 3 kinderen).

De prijzen voor de Tiguan eHybrid moeten nog worden bekendgemaakt, maar een bedrag van ongeveer 44.390 euro in combinatie met het uitrusting niveau Life lijkt Autointernationaal.nl een redelijke schatting. Daarmee is de Volkswagen net even goedkoper dan de Opel Grandland X Hybrid.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (26)
    3.9

Reageren is niet mogelijk.