Moderne techniek en klassiek verleidelijk: test Fiat 500e

0

Waarom deze test?

Fiat heeft haar evergreen 500 ‘groen’ gemaakt. Hiertoe krijg hij een volledig elektrische aandrijflijn. Om die in de 500 te kunnen monteren, werd het model compleet vernieuwd. Een interessante ontwikkeling, maar het zorgt wel voor een aanzienlijk hoger prijsniveau. De hier geteste 3-deurs versie met 42 kWh accupakket kost als Passion 28.600 euro, en als luxueuzere Icon 30.600 euro. Prijst de nieuwe Fiat 500 zich daarmee uit de markt? Om die vraag te kunnen beantwoorden, doet Autointernationaal.nl een test.

 

Wat voor auto is het?

Je ziet het er misschien niet meteen aan af, maar dit is een volledig nieuwe 500. De opvolger van de bestverkochte A segment auto van Europa. Die debuteerde in 2007 en oogt nog steeds niet verouderd. Om hem bij de tijd te houden, kreeg hij afgelopen voorjaar mild hybride assistentie voor de benzinemotor. Daarmee kan het brandstofverbruik worden gereduceerd en de CO2 uitstoot dus worden verminderd. Met dit verkoopleven verlengde elixer denkt Fiat dat deze inmiddels 13 jaar oude 500 er nog een tijd tegen aan kan. En voor wie het daar niet mee eens is, is er deze nieuwe 500e.

De nieuwe 500e is langer en breder dan zijn voorganger. Daarmee positioneert Fiat de elektrische versie in het B segment, oftewel in dezelfde klasse als de Mini Hatch Electric en de Honda E. Dat verzacht de hogere prijsstelling al een hoop. Helemaal omdat de 500e voor zijn formaat over een volwassen accucapaciteit beschikt: 42 kWh. Die zorgt voor een actieradius van 315 km. Voor diegenen die niet van plan zijn om het zo ver van huis te zoeken (en/of een kleiner budget hebben), is er de Action uitvoering met 24 kWh batterij. Die heeft een actieradius van 180 km en kost slechts 24.900 euro. Ter vergelijking: de klassieke Fiat 500 kost in 1.2 Star uitvoering 20.806 euro. Inclusief de Nederlandse koopsubsidie voor elektrische auto’s resteert dan een prijsverschil van slechts 6 euro.

Getest werd de Icon uitvoering met 42 kWh batterij, die kost dus 30.600 euro, of 32.600 euro als jij rechtsachter graag een extra portier wil in jouw 500e, of 33.600 indien het de variant met roldak moet zijn. Voor het geld dat deze Fiat moet opbrengen, kan je ook een Opel Corsa-e kopen (30.599 euro) met 50 kWh accupakket maar zijn interieur aankleding is een Duits karige bedoening. Daarvan is bij 500e Icon geen sprake. Deze uitvoering heeft onder meer een 10,25 inch grote display dat bij het Uconnect 5 infomediasysteem hoort (bepaalde functies van de installatie, zoals de klimaatregeling, kunnen met de stem geactiveerd worden) 16 inch lichtmetalen velgen, Keyless Entry (dat gebruik maakt van een slim modieus sleuteltje) en een in carrosseriekleur uitgevoerd dashboard. Als optie levert Fiat een reeks houtaccenten. Ook voor het interieur van de 500e Icon kan men kiezen uit een donkere en een lichte kleurstelling.

De 500e is weer een volbloed Italiaan want hij wordt niet, zoals de vorige generatie, in Polen gebouwd, maar in thuisstad Turijn. Fiat knipoogt daarnaar met een afbeelding van de skyline op de middenconsole en een ‘Made in Torino’ opschrift in de deurpanelen. Esthetisch lijkt er dus weinig verschil te zijn met zijn voorganger, al is er wel degelijk sprake van een volledig nieuwe carrosserie, gemonteerd rond een verlengde en verbrede versie van het bestaande platform. Je kan de elektrische editie het best herkennen aan de andere vorm van de motorkap en de elliptische LED koplampen, terwijl je op de neuspartij niet langer een Fiat logo ziet, maar de modelnaam.

 

Is het wat?

De 42 kWh versie van de 500e wordt aangedreven door een motor die 118 pk / 220 Nm sterk is. Daarmee is hij een stuk krachtiger dan de instapuitvoering met een batterij van 24 kWh die het moet zien te rooien met 95 pk. De topsnelheid van de 118 pk sterke 500e bedraagt 150 km/u en in 9,0 seconden staat er 100 km/u op de klok. Snel laden kan tot 85 kW. De batterij zit in de vloer, terwijl de motor zich achter het leuke snoetje bevindt. Goed om weten is dat die accu, gebouwd door Samsung, zijn eigen koeling en verwarming heeft en dus beter zou moeten opereren in de winter. Er zijn 3 rij standen: Normal, Range en Sherpa, waarbij die laatste 2 instellingen de 1-pedaal functie activeren waarmee het loslaten van het rechter pedaal meteen een remmend, en dus recupererend, effect heeft. De Sherpa stand zorgt voor de eerder genoemde maximale actieradius van 315 kilometer, maar adder onder het gras is dat de topsnelheid dan beperkt is tot 80 km/u. Voor de meeste mensen zal dit dus geen modus zijn om elke dag te kunnen gebruiken.

Fiat heeft er voor gezorgd dat het motorvermogen van de 500e eenvoudig te doseren valt. Daarnaast is er met het prestatieniveau niks mis en springt de Italiaan zuinig met stroom om. Ik noteerde tijdens mijn test een gemiddeld verbruik van 12 kWh/100 km, wat een zeer lage waarde is. Een pluim verdient ook het veercomfort. De 3,63 meter lange 500e heeft een wat grotere wielbasis (2 centimeter) en spoorbreedte dan zijn voorganger. Dat scheelt een slok op een borrel. Ondanks de grote wielen werkt de 500e oneffenheden in het wegdek keurig af. Een wereld van verschil met de vorige generatie, die de neiging heeft te gaan stuiteren wanneer het asfalt niet perfect glad is.

Van binnen is de Fiat ook een stuk verfijnder geworden, met een betere zitpositie (eindelijk!), extra ruimte voor de ledematen van zowel de bestuurder als de bijrijder en een afwerking plus materiaalkeuze die een heel stuk beter is dan bij het oude model 500. Ook het nieuwe multimediasysteem maakt een goede eerste indruk met een overzichtelijke bediening, geen haperingen en een moderne opmaak. Dat was in het verleden wel anders bij de modellen van Fiat Chrysler Automobiles. Hoewel er achterin iets meer beenruimte is, blijft zitten aldaar voor volwassenen een krappe bedoening.

 

80%
80%
Awesome

De nieuwe Fiat 500 is een stuk duurder dan zijn voorganger. Maar daar is geen ontkomen aan bij elektrische auto's. Het prijsverschil illustreert waarom koopsubsidies van de overheid voor de particuliere rijder belangrijk blijven.

Laten wij het benzineperspectief buiten beschouwing, dan staat hier een elektrische auto die de concurrentiestrijd prima aan kan. Okay, ruim is hij niet en dat maakt hem misschien ongeschikt als gezinsauto, maar dat 'gebrek' compenseert hij met een hoge verfijningsniveau, een fraaie afwerking en een volwassen actieradius.

Fiat laat met deze elektrische versie zien dat het 500 boek nog niet gesloten hoeft te worden nu er een ander autotijdperk aanbreekt. Integendeel: het 500e hoofdstuk belooft net zo succesvol te worden als de vorige episode!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    8.9

Reageren is niet mogelijk.