Volkswagen komt in 2023 met goedkope elektrische auto

0

Volkswagen broedt op een elektrische auto van het formaat Polo. De nieuweling krijgt een plaats in het elektrische gamma van de Duitse fabrikant onder de ID.3 en moet gaan concurreren met onder andere de Opel Corsa-e en Renault Zoé.

In Wolfsburg heeft het plan voor een kleinere volledig elektrische auto de werktitel “Small BEV” gegeven. Dat zou dus een model moeten worden, dat grosso modo het formaat van de Polo krijgt. De richtprijs van die elektrische auto zou in Duitsland 20.000 tot 25.000 euro bedragen (in Nederland kan je daar circa 10 procent bij optellen).

Daarmee zou dat nieuwe model, waar verder nog niets over bekend is maar die vermoedelijk ID.2 gaat heten, zoals gezegd onder de ID.3 in de catalogus komen te staan. Die elektrische auto heeft het formaat van de Golf en kost in 58 kWh uitvoering minimaal 37.990 euro. Later volgt er nog een instapversie van de ID.3 met een kleiner accupakket die de instapprijs moet doen dalen.

De Volkswagen ID.3 was afgelopen maand de populairste elektrische auto in Europa. Er werden in oktober 10.590 exemplaren op kenteken gezet, zo blijkt uit cijfers van analysebureau Jato Dynamics. Maar op de thuismarkt weet de ID.3 in de ogen van Volkswagen onvoldoende garen te spinnen bij de subsidieregeling van de overheid voor de aanschaf van een elektrische auto. Dat lukt met een goedkoper model à la de Opel Corsa-e en de Renault Zoé beter. Tegen 2030 moet 60 procent van de verkochte Volkswagens in Europa hybride of elektrisch zijn.

Uiteraard staat de nieuwe goedkope elektrische auto van Volkswagen op het MEB platform dat door het Duitse autoconcern gebruikt wordt voor zijn C en D segment elektrische auto’s. De ID.2 wordt in 2023 verwacht, dus enig geduld is nodig. Het ligt voor de hand dat in ieder geval Seat en Skoda eigen varianten van de nieuweling krijgen, en mogelijk ook Audi. Uiteindelijk vervangt de ID-reeks alle geëlektrificeerde ‘normale’ Volkswagen modellen, zoals de e-Up en de e-Golf. De eerste is uitverkocht en de tweede gaat volgend jaar uit productie.

Ondanks een overeenkomst qua formaat, ligt het niet voor de hand dat Volkswagen in 2023 de Polo de nek om zal draaien zodra de ID.2 klaar is. In het C segment laten de Golf en de ID.3 zien naast elkaar voldoende bestaansrecht te hebben. En voor het D segment werkt Volkswagen zowel aan nieuwe elektrische middenklassers (zie onderste alinea) als aan een kersverse Passat Variant. Prijstechnisch wordt de ID.2 wel de opvolger van de e-Up. In Noord Amerika stopt Volkswagen overigens met de verkoop van de Passat, maar dat ligt meer aan het feit dat de vraag naar sedans daar de afgelopen jaren sterk gedaald is (de Variant uitvoering is aldaar niet leverbaar). Polo fans hoeven voorlopig niet ongerust te zijn. Begin volgend jaar ondergaat het huidige model een facelift en uiterlijk in 2024 kunnen wij een compleet nieuwe editie verwachten. Daar zal met name in Oost Europa nog veel vraag naar zijn, zo verwacht Volkswagen.

De ID.2 krijgt overigens een ‘budgetversie’ van het MEB platform en mogelijk een LFP accu met lithium, ijzer en fosfaat als belangrijkste stoffen. Dat type is goedkoper dan de reguliere’ lithium/ion exemplaren, maar daar staat een lagere energiedichtheid tegenover. Volkswagen denkt aan een accupakket van 36 kWh, zoals de e-Golf heeft. Daarmee is een WLTP actieradius van ruim 200 kilometer mogelijk. Daarnaast is een variant met 48 kWh gepland. Prijstechnisch zal de 36 kWh versie onder andere gaan concurreren met de Renault Twingo Electric. De 48 kWh uitvoering gaat zijn pijlen richten op de Zoé.

Tot 2025 pompt het Volkswagen concern 35 miljard euro in de ontwikkeling van elektrische auto’s en in 2030 moeten er, verspreid over alle merken van de groep, 70 verschillende modellen in de showrooms staan. Naast de huidige ID.3 en ID.4 staat de ID5 op stapel. Die wordt binnenkort gepresenteerd en is een SUV-coupé variant van de ID.4. Het jaar 2022 wordt echt een knaller voor Volkswagen: dan moet de sedan ID.Aero in productie gaan, mogelijk aangevuld met de ID.Space Vizzion stationwagon variant. In datzelfde jaar volgt tevens de ID.Buzz. In 2023 moet de ID.6 op de markt komen. Dat wordt een 7-persoons SUV model. Genoeg toekomstig elektrisch vuurwerk bij Volkswagen dus.

Reageren is niet mogelijk.