Volkswagen stopt sportactiviteiten, investeert nog meer in elektrische auto’s

0

Tot spijt van heel wat autosport liefhebbers gaat de Volkswagen Groep haar activiteiten op dit vlak stopzetten. Het personeel van de Motorsport afdeling zal in de toekomst worden ingezet bij de ontwikkeling van (nog) meer elektrische auto’s van het bedrijf. Deze beslissing valt samen met het besluit van Audi om het fabrieksteam vanaf het seizoen 2021-2022 terug te trekken uit de Formule E.

Vorig jaar had Volkswagen al de fabrieksondersteuning in de autosport teruggebracht tot elektrische raceauto’s, maar nu beëindigt het zijn deelname aan de autosport volledig, nadat Audi al had laten weten vanaf volgend seizoen geen fabrieksteam meer in te zetten in de elektrische Formule E-raceklasse.

De 169 werknemers tellende afdeling Volkswagen Motorsport GmbH zullen elders in het moederbedrijf aan de slag gaan. De knowhow van het team zal worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling en uitbouw van het gamma elektrische personenwagens. De expertise die het team opdeed bij de ontwikkeling van de elektrische ID.R prototyperacewagen (zie foto) zou niet verloren gaan, maar gaat volgens Volkswagen gebruikt worden bij het ontwerp van nieuwe elektrisch aangedreven ID modellen

Volkswagen was in de 50 jaar dat het als fabrikant actief was in de autosport dan wel niet even succesvol als haar dochters Audi en Porsche, maar heeft toch een stevige reputatie in het wereldkampioenschap rally opgebouwd, met 4 wereldtitels bij de constructeurs tussen 2013 en 2016 voor de Polo WRC. Daarnaast had het merk succes in de Formule 3 en won de Dakar-rally 3 keer met de Touareg. Daarnaast boekte Volkswagen ook successen met bovengenoemde elektrische ID.R prototype door het vestigen van een wereldrecord op de Pikes Peak Hill Climb race in de Verenigde Staten, terwijl die bolide ook het allersnelste elektrische model was op de Nordschleife van de Nürburgring.

 

Vertrek Ulbrich

De beslissing van Volkswagen om te stoppen met haar autosport activiteiten vindt plaats terwijl de machtsstrijd tussen de ondernemingsraad en topman Herbert Diess voortwoekert. Thomas Ulbrich (54), die leiding gaf aan de transitie van het autoconcern naar elektromobiliteit, stapt binnenkort op. Hij zou niet meer goed door een deur kunnen met Diess, al worden door het bedrijf “privéredenen” als reden genoemd. Volkswagen grijpt zijn vertrek aan om elektrische mobiliteit niet langer als een aparte post in de directie te zien, maar deze voortaan onder te brengen bij de algemene autoproductie. In het kader van de opschaling van de ontwikkelingsactiviteiten voor emissievrije voertuigen is dat een opvallende ontwikkeling.

Bij de Volkswagen Groep is al maanden een uittocht van hoog geplaatste managers aan de gang. Eerder zijn onder meer directeur Jűrgen Stackmann van het merk Volkswagen, de CEO van vrachtwagendivisie Traton Andreas Renscher, de directeur van MAN Joachim Drees, topman Bernhard Maier van Skoda, zijn collega Thomas Sedran van Volkswagen bestelwagens en hoofd software ontwikkeling Christian Senger opgestapt of de laan uitgestuurd. Voor een deel van hen is de autoritaire bestuursstijl van Diess de reden. Die lijkt tegenspraak niet te dulden. Dergelijk alfa mannetjes gedrag heeft Diess echter wel nodig, onder andere in zijn felle strijd met de ondernemingsraad en haar machtige voorzitter Bernd Osterloh.

 

Reageren is niet mogelijk.