Waarom wel: Volvo S60 / V60 Recharge T5

0

Net zoals elk ander nieuw model van Volvo, zijn ook de S60 en de V60 leverbaar in stekker hybride uitvoering. Die zijn best populair, maar is 340 pk (Recharge T6) of 390 pk (Recharge T8) niet een beetje te gortig? Waarom heb je zoveel vermogen nodig als de topsnelheid gelimiteerd is op 180 km/u? Bovendien is vierwielaandrijving bij beide uitvoeringen verplichte kost en daar zit ook niet iedereen op te wachten.

Volvo zou zichzelf (en de autoconsument) daarom een plezier doen als zij het gamma van zowel de S60 en de V60 zou uitbreiden met een Recharge T5 versie. Die aandrijflijn is reeds beschikbaar voor de XC40 en kan dus zo uit het onderdelen schap worden getild. De basismotor (een 1,5 liter 3 cilinder blok) is weliswaar bescheiden, maar aangezien in de Land Rover Discovery Sport, de Jaguar E-Pace en de Range Rover Evoque een soortgelijke unit is te vinden, hoeft het Zweedse duo zich daarvoor niet te schamen. Noch voor het systeemvermogen van 262 pk.

Een eenvoudigere stekker hybride aandrijflijn betekent in combinatie met louter voorwielaandrijving dat de Recharge T5 uitvoering van de S60 / V60 tegen een veel lagere prijs kan worden aangeboden dan de T6 en T8 versies. Een snelle rekensom leert dat beide modellen als Business Pro voor een prijs van rond de 40 à 41 mille kunnen worden aangeboden. Voor een dergelijk bedrag krijg je geen stekker hybride BMW 3-serie of Mercedes C klasse. Zelfs geen Volkswagen Passat GTE. Ja, wel een Skoda Superb PHEV met 218 pk. Maar wie slim is, volgt de Volvo S60 / V60 Recharge T5 rijder …

Reageren is niet mogelijk.