Tesla Model Y zet Chinese markt voor elektrische auto’s op zijn kop

0

Nieuwe modellen zullen de verkoop van elektrische voertuigen in China dit jaar een impuls geven, nadat fabrikanten in 2020 lauwe zaken hebben gedaan in een door virussen doordrenkt 2020. Analisten voorspellen dat de prijsstelling van de Tesla Model Y voor veel onrust zal zorgen in de grootste automarkt ter wereld.

Tesla, dat vorig jaar ‘s werelds meest waardevolle autofabrikant werd, begon deze maand met de verkoop van lokaal gemaakte Model Y in China, voor een prijs die bijna een tiende minder was dan door een benzinemotor aangedreven luxeauto’s met een vergelijkbare marktpositie. De instapprijs werd vastgesteld op 339.900 yuan ($ 52.376), oftewel 10 procent  onder de officiële prijzen van de Mercedes GLC, de BMW’s X3 en de Audi Q5L; allemaal lokaal gemaakte SUV modellen met een benzinemotor en met vergelijkbare afmetingen en een identieke positionering. “Deze prijsstelling zal de markt voor conventionele premium auto’s verstoren en de traditionele overtuiging dat de kosten van een elektrische auto hoger zijn, tenietdoen”, zegt Cui Dongshu, secretaris-generaal bij China Passenger Car Association (CPCA).

De prijsstelling van de Model Y, waaraan de concurrentie zich volgens analisten zal moeten conformeren, en nieuwe modellen van andere fabrikanten, zoals BMW en Mercedes, zullen de vraag in China, dat ook goed is voor bijna de helft van de wereldwijde verkoop van elektrische voertuigen, helpen opdrijven. De verkoop in China van zogeheten New Energy Vehicles (NEV’s), waaronder batterij elektrische, plug-in hybride en waterstof / brandstofcel modellen, zal naar verwachting dit jaar met 30 tot 40 procent groeien tot ongeveer 1,8 miljoen eenheden, aldus analisten van brancheorganisatie China Association of Automobile Manufacturers.

De NEV verkopen zijn vorig jaar met slechts 8 procent gestegen tot 1,3 miljoen exemplaren, wat achterblijft bij een overheidsdoelstelling voor een jaarlijkse verkoop van 2 miljoen eenheden in 2020. Maar de verklaring is natuurlijk simpel: de Covid-19 pandemie dwong mensen binnenshuis te blijven, hetgeen de vraag in de eerste paar maanden van het jaar verminderde. Het besluit van China om de subsidies voor elektrische voertuigen met 2 jaar te verlengen, in plaats van ze tegen eind 2020 uit te faseren, zal ook de vraag in 2021 ondersteunen. Peking wil dat de NEV 20 procent van de totale autoverkopen vertegenwoordigen tegen 2025, tegen ongeveer 5 procent nu. Volgens Yale Zhang, hoofd van het in Sjanghai gevestigde adviesbureau Automotive Foresight, zullen naar verwachting strengere regels in sommige steden om groenere voertuigen te promoten en om de luchtvervuiling te verminderen, stedelijke consumenten er toe dwingen om daadwerkelijk elektrische voertuigen te gaan kopen.

Door te wedden op de groeiende vraag breiden NEV makers van eigen bodem zoals Nio plus Xpeng en buitenlandse spelers, zoals Tesla, de productiecapaciteit uit. Tesla zal naar verwachting dit jaar “ongeveer of meer dan een half miljoen” voertuigen in China produceren, waarvan ongeveer 20 procent bestemd is voor internationale export, aldus bronnen uit de industrie met kennis van Tesla’s bestellingen aan leveranciers. Dat is een grote stijging ten opzichte van 2020, toen Tesla ongeveer 150.000 auto’s produceerde, aldus analisten. Tesla reageerde niet direct op een verzoek om commentaar.

De Chinese website van Tesla laat zien dat klanten die bestellingen voor een Model Y plaatsen, nu moeten wachten tot het tweede kwartaal op de levering. Het bedrijf biedt klanten dezelfde financieringsinstrumenten voor de Model Y als voor de Model 3, waardoor kopers slechts 10 procent van de kosten vooraf hoeven te betalen wanneer ze de auto krijgen. Tesla’s Model 3, dat al meer dan een jaar in China wordt gemaakt, wordt ook als een bedreiging gezien voor de dominantie van Daimler, Audi en BMW in het conventionele premium segment. De in Sjanghai geproduceerde Model 3 wist in november de vergelijkbaar gepositioneerde, maar duurdere Audi A4, BMW 3-serie en Mercedes C-klasse, voorbij te streven in de verkoopstatistieken, zo blijkt uit gegevens van CPCA. “Concurrerende prijzen zijn de sleutel”, zei secretaris-generaal Cui.

Reageren is niet mogelijk.