Porsche op ramkoers met Volkswagen over elektrische auto

0

De transitie van de Volkswagen Groep naar fabrikant van enkel volledig elektrische auto’s zal meer dan een decennium duren, maar het bedrijf legt nu alvast de basis voor die metamorfose. De autofabrikant kondigde eerder deze maand aan dat het een nieuw platform (SSP; Scalable System Platform) aan het ontwikkelen is dat voor een hele grote reeks toekomstige modellen gebruikt gaat worden. Het is de opvolger van de huidige MEB architectuur. Op het hoofdkantoor van de Volkswagen Groep is men van mening dat het autoconcern eigenlijk geen ander platform nodig heeft. Want alleen met een enkel platform kunnen de schaalvoordelen maximaal benut worden.

Maar dat is buiten de waard (Porsche) gerekend. Dit familielid is namelijk van plan is om bij zijn eigen platform te blijven. Porsche ontwikkelt momenteel de Premium Platform Electric (PPE) architectuur. Dat is bestemd voor de nieuwe Macan, die een volledig elektrische aandrijflijn krijgt. Het platform van Porsche zal ook voor verschillende andere modellen gebruikt gaan worden, waaronder toekomstige auto’s van Audi zoals de Q6 e-Tron. Ook de eerste volledig elektrische Bentley krijgt deze basis. Audi en Porsche begonnen in 2018 samen PPE te ontwikkelen en voelt er niets voor om deze architectuur op verzoek van het hoofdkantoor voortijdig af te schrijven.

Porsche gooit daarmee haar kont tegen de krib. Dat komt ook omdat zij minder haast heeft met het volledig elektrificeren van het modelgamma. De Taycan is weliswaar een succes (het merk gebruikt daarvoor het J1-platform en deelt die basis met Audi, dat het gebruikt voor haar nieuwe e-Tron GT), maar dit betekent voor Porsche niet dat haar hele line-up nu op stel en sprong de verbrandingsmotor in de ban moet doen. Vorige week zei de autofabrikant dat het geen concrete plannen heeft om een ​​volledig elektrische versie van zijn iconische 911 aan te bieden. Ook over het type aandrijving voor de volgende generatie 718 wordt nog getwijfeld. Porsche is namelijk van mening dat de huidige batterijtechnologie nog niet goed genoeg is om als basismateriaal te dienen voor volbloed sportwagens.

Het elektrificeren van de 718 en vooral de 911 vormt, zoals de batterijkaarten nu liggen, vooralsnog dus een obstakel. Verder maakt Porsche zich hard voor de ontwikkeling van synthetische brandstoffen. Daarmee probeert zij te voorkomen dat de regering van Angela Merkel overgaat tot een verbod op de verkoop van auto’s met in verbrandingsmotor in eigen land; een maatregel die in veel andere Europese landen wel op de agenda staat. De koers die Porsche vaart staat al met al haaks op het voornemen van het hoofdkantoor van de Volkswagen Groep om het SSP platform vanaf 2030 de ruggengraat te laten zijn voor het hele concern. Volledige elektromobiliteit voor het complete bedrijf blijft daarmee een utopie.

Je zou de verschillende toekomstvisies tussen die van Porsche en Volkswagen ook kunnen verklaren vanuit diepe cultuurverschillen. In Zuffenhausen hield men nooit echt van eenvoud. Voor de topman van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, is dat echter de enige manier om Tesla te verslaan, maar slaat wellicht een beetje door met zijn efficiency fetisj. Hij zou moeten begrijpen dat Porsche, dat specifieke, meer hoogwaardige behoeften heeft, het SSP platform niet kan gebruiken.In Zuffenhausen heeft men grootste plannen met de eigen PPE architectuur. Porsche heeft namelijk samen met Audi uitgerekend dat dit platform als basis kan dienen voor uiteindelijk 7 miljoen auto’s. Maar Diess is niet onder de indruk van die rekensom. Hij wil de afzet van de Volkswagen Groep verdubbelen. Hetgeen betekent dat er uiteindelijk 20 miljoen auto’s van de band zullen rollen. Per jaar.

 

Reageren is niet mogelijk.