Volkswagen: alle ballen op elektrisch

0

Zo dochter zo moeder: Volkswagen stopt met de ontwikkeling van verbrandingsmotoren. Dat stelt CEO Ralf Brandstätter. Het nieuws komt niet als een verrassing want eerder ging Audi bij monde van topman Markus Duesmann al overstag. De reden: de transitie naar elektrisch rijden is het ‘point of no return’ gepasseerd’.

Volkswagen ziet dus geen brood meer in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren. De vraag is namelijk niet òf de benzine en dieselauto’s van de markt verdwijnen, maar wanneer. De ene fabrikant wil daar nog zo lang mogelijk aan vasthouden (met name sportwagen specialisten, maar ook spelers die goede zaken doen in bijvoorbeeld Rusland), terwijl de ander verbrandingsmotoren zo snel mogelijk wil uitfaseren.

Oliver Zipse, de CEO van BMW, zei vorige week dat ‘zijn’ merk nog niet gaat stoppen met het ontwikkelen van nieuwe verbrandingsmotoren, maar dochter Mini in 2030 wel. Volkswagen en Audi zullen de huidige motoren nog wel aanpassen om ze aan de toekomstige Euro 7 emissienormen te laten voldoen, maar compleet nieuwe ontwerpen zijn niet meer gepland. Duesmann denkt niet dat de ontwikkelingskosten daarvan nog terugverdiend kunnen worden. Audi en Volkswagen zullen naar verwachting nog wel blijven investeren in (stekker) hybride techniek, maar dan met een bestaande verbrandingsmotor als basisunit.

In plaats hiervan zet Volkswagen al zijn ballen in op elektrische auto’s. De ID.3 plus ID.4 staan inmiddels in de showroom en momenteel worden de ID.5, ID.6 plus ID.Nuzz klaargestoomd. Volkswagen is zelfs al bezig met de ontwikkeling van een platform voor elektrische auto’s van de volgende generatie. Die moeten net zo snel op te laden zijn als een traditionele tankhandeling duurt. Het idee is dat daardoor ‘range anxiety’ voorgoed verdwijnt. Het nieuwe platform is pas in de tweede helft van het decennium klaar, maar voor Volkswagen zijn er geen redenen meer om nog te investeren in de ontwikkeling van nieuwe verbrandingsmotoren.

Nu Volkswagen en Audi (dat binnen de groep voorop loopt op R&D gebied) hebben aangekondigd geen nieuwe verbrandingsmotoren te ontwikkelen, is de kans groot dat andere merken van het concern zoals Seat en Skoda de nieuwe koers zullen volgen. Ook voor de ‘kruimelmerken’ (Bentley, Bugatti, Lamborghini) ligt dat voor de hand. Een uitzondering zal wellicht worden gemaakt door Porsche, die zo lang mogelijk zal willen vasthouden aan haar 911 met boxer benzinemotor. In Zuffenhausen weet men ook nog niet of de opvolger van de 718 elektrische aandrijving krijgt of niet.

 

Greep naar de macht: Volkswagen wordt een gigant op het gebied van elektrisch rijden en “gaat Tesla wegvagen”

Over een paar jaar zal Tesla niet meer dé fabrikant van elektrische auto’s zijn. Volkswagen wil op zijn laatst in 2025 de troon bestijgen. Met enorme investeringen willen de Duitsers dat voor elkaar gaan krijgen. Deskundigen denken dat dit gaat lukken, maar vragen zich tegelijkertijd af of Volkswagen dat wel moet willen.

Aan het eind van dit decennium willen de Duitsers 6 accufabrieken hebben. Er wordt dus vol ingezet op het maken van batterijen, het belangrijkste onderdeel van de elektrische auto. De investeringen in de fabrieken moeten er voor zorgen dat Volkswagen straks 5 miljoen elektrische auto’s per jaar kan bouwen. Met deze doelstelling dagen de Duitsers rivaal Elon Musk en zijn Tesla uit. Een recente presentatie van de toekomstplannen leek zelfs afgekeken van de zelfverklaarde Technoking. Volkswagen had daarmee succes: de beurskoers, die dit jaar al flink steeg, staat nu op het hoogste punt in meer dan 12 jaar tijd. Beleggers smullen van de aanvalsplannen op Tesla.

Dat Volkswagen op termijn Tesla zal onttronen in het segment voor elektrische auto’s is logisch, zeggen analisten. Volkswagen is qua verkopen na Toyota de grootste autobouwer ter wereld en heeft veel geld in kas om haar ambities waar te maken. “Ik geloof dat ze Tesla gaan inhalen. Ze hebben het geld, de kunde en de techniek ervoor”, zegt analist Stan Westerper van JNVB Vermogensbeheer. Ook Corné van Zeijl, van Actiam, denkt dat het doel waarschijnlijk gehaald gaat worden. Ondanks de jarenlange voorsprong die Tesla heeft. Al had hij niet zien aankomen dat Volkswagen sexy zou worden onder beleggers. “Als je een jaar geleden dat gezegd dat het aandeel zo populair zou worden, had ik jou voor gek verklaard”.

Volkswagen zal Tesla dus van de troon stoten, maar is er wel kritiek. Veel deskundigen denken dat het verleden van de Duitse autobouwer meespeelt bij de keuze om alle ballen in te gaan zetten op elektrisch rijden. Daarmee wordt het dieselschandaal bedoeld. In 2015 kwam het bedrijf daardoor in de grote problemen. Nadat aan het licht was gekomen dat Volkswagen gesjoemeld had met de uitstoot van dieselmotoren moest zij miljarden aan boetes en schikkingen betalen. Daarnaast werden bestuurders veroordeeld. In sommige gevallen belandden die ook achter de tralies. Westerterp denkt daarom dat Volkswagen vanwege de publieke opinie een ommezwaai maakt. Hij zegt dat hij de stap snapt, maar is van mening dat die onder dwang gebeurt. “Het is goed dat traditionele autobouwers zich uitspreken en investeren in elektrisch rijden. Alleen denk ik bij Volkswagen dat deze belijdenis wat weg heeft van greenwashing”.

Andere marktanalisten denken ook dat Volkswagen concurrent Tesla kan inhalen. Sterker nog: Tesla ver achter zich zal laten. “Als Volkswagen en andere autobouwers zo massaal investeren in elektrisch rijden, dan wordt Tesla weggevaagd. Dat kan niet anders, daar ben ik zeker van”. Men denkt dat de nieuwe strategie van Volkswagen niet voortkomt uit jaloezie over het huidige succes van Tesla. “In Wolfsburg heeft men veel goed te maken na het dieselschandaal. Volkswagen wil nu een groen verhaal neerleggen, na die dramatische ontmaskering in 2015”.

Analisten zijn het er in meerderheid dus over eens dat het Volkswagen uiteindelijk kan lukken om ‘s werelds grootste fabrikant van elektrische auto’s te worden. Maar dat gebeurt wel met vallen en opstaan. Zo verliep de marktintroductie van de ID.3 allesbehalve makkelijk. De tijd zal moeten leren of de ID.4 (en derivaten van de dochter merken zoals de Audi Q4 e-Tron, de Cupra Born en de Skoda Enyaq) wel voldoende probleemvrij zijn. Zo niet, dan zal het in de praktijk lang duren voor Volkswagen ook echt miljoenen elektrische auto’s kan verkopen.

Maar stel dat de meeste kinderziektes nu achter de rug zijn en Volkswagen inderdaad de grootste wordt op het gebied van elektrische auto’s: is dat dan zaligmakend?. Er valt namelijk minder te verdienen aan dergelijke personenwagens. Modellen met een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor hebben een veel dikkere winstmarge. Dus Toyota, dat niet al zijn eieren in het mandje van de elektrische auto legt (maar onverstoorbaar blijft investeren in hybride techniek) zou wel eens de lachende derde kunnen zijn. Analisten sluiten dat inderdaad niet uit: “De winstgevendheid van Volkswagen zal naar beneden gaan. Dat krijg je als jij vol inzet op het verkopen van elektrische auto’s”, zegt Van Zeijl. De marges zijn minder groot dan bij benzine- en dieselmodellen, terwijl de productiekosten juist hoger zijn.

Ook Jos Versteeg van InsingerGilissen denkt dat ‘het nieuwe Volkswagen’ nog niet direct een feest zal zijn voor de boekhouders van het concern. Volgens hem gaat er veel tijd en geld zitten in het aanpassen van het bedrijf. “Je moet dat hele proces aanpassen. Ook de toeleveranciers moeten veranderen en fabrieken dienen verbouwd te worden. Bij een autoconcern van het formaat van Volkswagen is het heel moeilijk om het roer om te gooien”. Maar feitelijk dwingt de politiek de Duitsers daartoe. Met subsidies wordt namelijk een markt voor elektrische auto’s gecreëerd. Tegelijkertijd krijgen minder zuinige modellen te maken met een hogere belasting. Op afzienbare termijn dreigt een compleet verkoopverbod. Op die manier krijgt Volkswagen dus een afzetmarkt voor haar elektrische auto’s in haar schoot geworpen.

Maar uiteindelijk dienen de credits niet naar de politiek te gaan, maar naar Elon Musk. Die wilde een revolutie starten en dat is hem gelukt. Als Tesla er niet was geweest, hadden politici nooit een voorbeeld onder ogen gekregen dat mobiliteit ook elektrisch ingevuld kan worden. Ook Volkswagen wil het bedrijf van Musk er nu niet met de buit vandoor laten gaan.

Reageren is niet mogelijk.