Volkswagen vliegt uit de bocht met (te vroege) 1 april grap

0

Zoals Autointernationaal eerder deze week al meldde gaat er geen naamsverandering naar Voltswagen voor Volkswagen plaatsvinden. Het automerk heeft laten weten dat het om een 1 aprilgrap ging, ook al is het nog maart. Door de slechte grap daalde de waarde van de Volkswagen aandelen met 3,2 procent. Of beleggers nu met een schadeclaim komen, is nog niet duidelijk.

Eerder deze week berichtten diverse media dat de Duitse autobouwer in de Verenigde Staten zijn naam wil veranderen naar Voltswagen. Toen was eigenlijk al duidelijk dat het om een te vroege aprilgrap ging. In het persbericht waarin de naamsverandering werd aangekondigd viel te lezen: “Meer dan een naamsverandering is Voltswagen een publieke verklaring van de toekomstige investeringen in elektrische mobiliteit. Wij veranderen misschien onze letter K in een T, maar wat wij niet veranderen, is de toewijding om de beste voertuigen te maken”.

Uiteindelijk gaf Volkswagen toe dat het om een uit de hand gelopen 1 april grap gaat. “De Amerikaanse tak van Volkswagen zal zijn naam niet veranderen in Voltswagen”, zei het bedrijf in een verklaring. “De nieuwe naam was bedoeld als een 1 april aankondiging om meer aandacht te geven aan de lancering van de volledig elektrische ID.4 (op de foto in prototype vorm te zien) en om onze toewijding te onderstrepen om elektrische mobiliteit bereikbaar te maken voor iedereen. Wij zullen hier binnenkort aanvullende updates over geven”.

Ondanks de verduidelijking daalde de aandelenkoers van Volkswagen in Frankfurt. Er is een gezegde dat Duitsers geen grappen maken (pikant genoeg maakte Opel op een positieve manier gebruik van dit vooroordeel). Als Volkswagen wel probeert om grappig te zijn, dan slaat zij de plank mis. Het is nog niet zo lang geleden dat de autofabrikant een uitglijer maakte met een reclamespot. Die was ook grappig bedoeld, maar bleek niet vrij te zijn van racistische elementen. Althans, in de ogen van de immer kritische buitenwereld.

Volkswagen, dat 6 jaar geleden onder vuur kwam te liggen vanwege het emissieschandaal diesel­gate, heeft onder de nieuwe topman Herbert Diess een radicale ommezwaai naar de productie van elektrische voertuigen gemaakt. Onlangs nog kondigde de Duitse autobouwer aan dat hij de volgende 10 jaar zes nieuwe ­batterijfabrieken in Europa zal bouwen. Die nieuwe strategie legt Volkswagen aanvankelijk geen windeieren op de beurs. Sinds eind oktober verdubbelde de waarde van het aandeel. Maar nu is er dus weer verlies voor de beleggers. Een bewijs dat schoenmakers zich bij hun leest moeten houden. Voor Volkswagen is dat: het bouwen van (elektrische) auto’s. Humor is een andere tak van sport.

Reageren is niet mogelijk.