Indrukwekkend: test nieuwe Mitsubishi Outlander

0

Maak kennis met de beste Mitsubishi sinds lange tijd: de nieuwe Outlander. Het is een indrukwekkend goede auto!

De eerste testrit in de nieuwe Outlander die ik zojuist heb voltooid, bewijst dat deze SUV het modernste en meest concurrerende product is dat de autofabrikant met het drievoudige diamanten embleem in minstens 15 jaar op de markt heeft gebracht. Hij is niet perfect, verre van dat, maar als er ooit een langzame reanimatie van Mitsubishi zal plaatsvinden, zal dat gebeuren met solide SUV modellen zoals deze auto, en niet met kleine boodschappenwagens en rallyspecials. Daarom mag de nieuwe Outlander niet ontbreken in het toekomstige Europese verkoopgamma van Mitsubishi.

Het spijt mij het te moeten zeggen, maar iedereen moet met de tijd meegaan, Evo-fans. Voordat Nissan in 2016 een meerderheidsbelang in Mitsubishi verwierf, leek de Japanse autofabrikant tevreden te zijn met een rol in de marge op menig exportmarkt en niet de moeite te nemen om concurrenten zoals Honda, Toyota of, ja, Nissan, te achtervolgen voor een grotere punt van de taart dan het al op zijn bord had. Maar toen Nissan eenmaal op het toneel verscheen, was het redelijk te verwachten dat de vruchten van een dergelijke krachtenbundeling Mitsubishi langzaam maar zeker uit het slop zouden trekken. Nissan heeft de afgelopen 5 jaar behoorlijk wat reorganisaties, tegenslagen en inzinkingen doorgemaakt, maar naarmate dat bedrijf zijn eigen herstelprogramma voortzet, zou de relatie tussen de 2 autofabrikanten verder versterkt moeten moeten.

De nieuwe Mitsubishi Outlander is daarvan het bewijs. Onder het gedurfde, met chroom beladen exterieur van de nieuwe editie bevindt zich de techniek van de jongste generatie Nissan X-Trail die nog niet in Europa geïntroduceerd is. Er is dus sprake van een gezamenlijk platform, maar in stilistisch opzicht heeft Mitsubishi bij het ontwerpen van de nieuwe Outlander een eigen koers gevaren. Het ontwikkelingsproces van beide SUV voertuigen had evenwel hetzelfde startpunt binnen de alliantie. Daarna scheiden de wegen zich, maar na een paar uur in de nieuwe Outlander gereden te hebben, is duidelijk geworden dat er een aanzienlijke hoeveelheid X-Trail in deze Mitsubishi zit. Dat is een goede zaak, want de Nissan (zelf vernieuwd in 2021) is zelf een enorme verbetering ten opzichte van zijn voorganger.

Er zijn ook wezenlijke verschillen tussen beide SUV modellen. De belangrijkste daarvan is de configuratiemogelijkheid van de Outlander met 3 rijen en 7 zitplaatsen. Dat is niet mogelijk bij de X-Trail. Deze Mitsubishi is voor zijn segment echter een forse jongen. Hij is langer, breder en hoger dan de X-Trail, Toyota RAV4 en Honda CR-V. Hij is ook groter dan de uitgaande Outlander, met een extra breedte van 3 centimeter en een hoogteverschil van 2 centimeter. De wielbasis groeide met 2 centimeter, wat bijdraagt ​​aan een extra beenruimte van 2 centimeter; zowel voorin als achterin.

Er kon worden gereden met de Amerikaanse uitvoering van de nieuwe Outlander. Die is (voorlopig) alleen leverbaar met 1 aandrijflijn: een atmosferische 2,5 liter 4 cilinder motor van Nissan die goed is voor 181 pk / 250 Nm en die gekoppeld is aan een CVT automaat met 8 gesimuleerde versnellingen. Voorwielaandrijving is standaard, maar Mitsubishi’s eigen S-AWC vierwielaandrijving systeem is tegen meerprijs beschikbaar. Mocht de nieuwe Outlander onze kant op komen, dan zal dat echter (alleen) in plug-in vorm zijn. Managers van Mitsubishi hebben de toekomstige komst van een PHEV versie al bevestigd.

Na wat langere tijd in de nieuwe Outlander door de heuvels en snelwegen van Orange County, Californië, te hebben gereden, denk ik dat wij geen traan hoeven te laten om het feit dat wij alleen de PHEV variant voorgeschoteld krijgen. De motivatie daarvoor hoeft niet perse met het milieu te maken te hebben. De 181 pk zijn weliswaar voldoende om met de bijna 2 ton zware Outlander van A naar B te rijden, maar slechts nipt. Accelereren naar 100 km/u neemt circa 8,5 seconden in beslag wanneer de Mitsubishi onbeladen is, maar door hun aard vervoeren SUV modellen vaak hele gezinnen en hun vrienden, honden, meubels, bagage, fietsen en wat dan ook. Het gebrek aan vermogen betekent dat de Outlander zijn maximale acceleratiepotentieel vrij snel zal bereiken, terwijl er geworsteld zal worden bij een volle bepakking. De CVT werkt net zo soepel en naadloos als elke andere vergelijkbare transmissie, maar net als bij veel andere aandrijflijnen van dit type, wordt het rijplezier aangetast door de aandrang van de CVT om de viercilinder op een hoog toerental te houden. Het werpt een schijnwerper op het slecht gedempte motorgeluid, dat een dreunend karakter heeft wanneer jij het gaspedaal tot op de bodem intrapt. En reken maar dat jij hem, met slechts 181 pk en een flinke lading om boord om te slepen, vaak gaat horen.

Met zijn weggedrag en onderstel controle, die zeker bovengemiddeld zijn, scoort de Mitsubishi meer punten. De Outlander is geen Mazda CX-5, maar hij rijdt toch scherper dan je van een 181 pk sterke, bijna 2 ton zware SUV zou verwachten. Overhellen in bochten doet de Mitsubishi wel, maar niet rampzalig en hoewel de besturing niet veel gevoel heeft, is de installatie responsief en licht. Al met al doet een modern platform dus wonderen voor een oud naamplaatje. Veel van de hardware onder de huid van de nieuwe Outlander is lichter en stijver dan die van het oude model, vooral met betrekking tot de ophanging. De remmen zijn ook groter, hetgeen een welkome wijziging is voor een auto die alleen maar groter is geworden. Zoek je de grenzen qua wegligging niet op, maar rijd je als een normaal persoon, dan zal je merken dat de Mitsubishi comfortabel en goed gedempt is, hoewel een wat betere filtering van de kleinste onvolkomenheden in het wegdek niet misstaan zou hebben.

Het interieur is verreweg het meest indrukwekkende aspect van deze generatiewisseling. Vergeleken met de flagrant achterhaalde cockpit van de vorige Outlander, zou dit net zo goed een Rolls-Royce Cullinan kunnen zijn; Nou ja, misschien een Lexus, dan. De meeste kunststoffen, overige materialen, leer, stiksels en aanraakoppervlakken zijn allemaal absoluut vergelijkbaar met Toyota, Subaru en – natuurlijk – Nissan. Het is ook een enorme visuele verbetering. Alle esthetiek van de late jaren 2000 werd weggezuiverd bij de overgang naar deze nieuwe Outlander, waardoor plaats werd gemaakt voor een dashboard met een helder en modern horizontaal thema op 2 niveaus. Aanwezig is een mooi, visueel ononderbroken ontwerp van de luchtopening op het middelste gedeelte van de boordplank. Graaf diep in de optielijst en jij zult de Outlander kunnen voorzien van waardevol couture spullen zoals gewatteerde leren oppervlakken en echte aluminium afwerking.

Over het algemeen was ons royaal uitgeruste testexemplaar een aangename plek om een ​​paar drukke uren door te brengen. De meeste hardware, inclusief de bedieningselementen voor de airconditioning, de infotainment schermen en rij modus selectieknoppen, worden ofwel rechtstreeks gedeeld met de X-Trail of zijn opnieuw ontworpen versies daarvan.

In het laatste geval voegde Mitsubishi zijn eigen onderscheidende gekartelde textuur en afwerking toe, onder meer aan de omvangrijke rij modus selectieknoppen, waar een indrukwekkende reeks modi beschikbaar zijn, waaronder Tarmac (Sport), Gravel, Snow en Mud, afgezien van de standaard setting Normal en Eco. Ik gebruikten de sportieve Tarmac modus voor de meer bochtige delen van mijn testrit, waarbij ik een verandering in de transmissieprogrammering en gaspedaalgevoeligheid opmerkte.

Daar waar de oude Outlander als ‘versleten’ kan worden bestempeld, daar biedt de nieuwe editie van de SUV een relatieve overvloed aan technisch speelgoed. De belangrijkste verbetering is het standaard 8 inch centrale infotainment scherm met zowel Apple CarPlay als Android Auto, hoewel de testauto was voorzien van het optionele 9,0 inch display. Blijf jij bij het 8,0 inch scherm dan krijg je daarnaast een digitaal paneel van 7,0 inch dat tussen 2 traditionele analoge meters zit. Het 9 inch infotainment scherm daarentegen voegt ook een aantrekkelijk 12,3 inch configureerbaar digitaal instrumentenpaneel toe, evenals een head-up display.

Het gepatenteerde infotainment systeem van Mitsubishi reageert snel en is meestal gemakkelijk in te stellen, net als het configureerbare digitale meter display. Het doet een flatterende imitatie van Audi’s MMI systeem, met een keuze uit verschillende weergaven en manieren om gegevens op het scherm te projecteren. Het zijn dus geen halfbakken functies. Andere optionele accessoires zijn het draadloos opladen van smartphones, een panoramisch zonnedak, verwarmde plus geventileerde stoelen, een verwarmd stuurwiel en een Bose geluidssysteem met 10 luidsprekers. Het vertroetelen strekt zich uit tot de achterpassagiers. Als jij vaak mensen te vervoeren hebt, investeer dan in de optionele verwarmde buitenste stoelen op de tweede rij die ook USB- plus USB-C poorten en intrekbare zonneschermen voor de ramen hebben. De klimaatregeling met 3 zones is ook een primeur voor Mitsubishi, dus verwacht niet veel gekreun van de bestuurders op de achterbank te horen, althans niet over hun temperatuur.

Degenen die op de derde rij zitten, klagen misschien wel. Het meubilair aldaar is strikt bedoeld voor noodgevallen, zoals een rit van 10 minuten naar een familiediner of een last-minute pick-up van de voetbaltraining. Zelfs kleine kinderen kunnen moeite hebben om zich op hun gemak te voelen op de achterste rok met 2 zitplaatsen, maar dat neemt niet weg dat de extra zetels nuttig kunnen zijn.

Bovendien zal men niet alleen in de Nissan X-Trail tevergeefs zoeken naar meubilair op de derde rij, maar ook in de Honda CR-V en Toyota RAV4. Of bij de premium concurrentie (Audi Q5 t/m Volvo XC60). De zetels kunnen worden opgeborgen wanneer deze niet worden gebruikt, om zo een maximale kofferbak capaciteit te creëren. Mitsubishi heeft het literaantal evenwel nog niet verklapt en met het blote oog valt alleen te zien dat er tal van configuraties op de tweede rij zijn, waaronder een 40/20/40 opdeling van de achterbank leuning waarmee elke individuele stoel kan worden neergeklapt.

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De Outlander anno 2022 is een zeer competitieve inspanning van een autofabrikant die gemakkelijk genegeerd kan worden. Deze nieuwe SUV is door en door modern, comfortabel, prettig om in te rijden, goed uitgerust, slim verpakt en mooi geprijsd. De nieuwe Outlander met 2,5 liter motor en voorwielaandrijving kost omgerekend 46.500 euro, terwijl de hier geteste, eersteklas SEL AWD uitvoering met Touring pakket een prijs van 62.500 euro heeft. In PHEV vorm kan de SUV scherper aan de wind gaan zeil. We hebben het dan over een prijs bandbreedte van 42.000 à 56.000 euro. Daarmee is de nieuwe Outlander fors duurder dan het huidige model, maar je krijgt wel waar voor jouw geld: een waanzinnig verbeterd interieur, in dynamisch opzicht indrukwekkende rijeigenschappen, een alert infotainment systeem en een digitaal display. Pas saldo is er sprake van een enorme algehele verbetering ten opzichte van het huidige model. 

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    6.2

Reageren is niet mogelijk.