Cupra kaapt opnieuw elektrische auto voor de neus van Seat weg

0

In de vorm van de ID.Life en UrbanRebel stelden respectievelijk Volkswagen en Cupra hun visie op een elektrische auto voor het B segment voor. Beide modellen zullen in productievorm worden gebaseerd van het nieuwe MEB Small platform. Die architectuur is specifiek bestemd voor modellen die een klasse lager dan de Volkswagen ID.3 gepositioneerd gaan worden. Seat, feitelijk het moedermerk van Cupra, zal de productie van de diverse elektrische modellen voor het B segment gaan verzorgen (naar verwachting komt er ook een Audi en Skoda variant), maar de Spaanse autobouwer krijgt zelf geen eigen versie.

Zowel de ID.Life als de UrbanRebel waren (in conceptvorm) te zien op de IAA Mobility beurs in München. Met deze 2 studiemodellen toonde de Volkswagen Groep de mogelijkheden met het nieuwe platform aan. Niet alleen dat voorwielaandrijving en een elektromotor op enkel de vooras mogelijk is (bij de ID.3 zit de krachtbron achterin), ook welke koetswerkvormen tot de opties behoren. Volkswagen koos voor een SUV, terwijl Cupra op de Duitse autotentoonstelling een hatchback liet zien.

Dat Seat de diverse modellen vanaf 2025 in Martorell (nabij Barcelona) gaat bouwen, heeft Autointernationaal reeds eerder gemeld. De Spanjaarden verwachten er, inclusief de Audi en Skoda versies, 500.000 stuks per jaar van te produceren. Maar Seat zelf komt dus niet met een elektrische auto voor het B segment. Merkchef Wayne Griffiths geeft hierover de volgende toelichting: “We kunnen niet alles in één keer doen”. Hij stelt dat wanneer een fabrikant een compacte elektrische auto uitbrengt, het een onderscheidend product moet zijn oftewel totaal afwijkend van wat Volkswagen van plan is. “Wij hebben gekozen voor een emotioneel ontwerp dat er goed uitziet en lekker is om te rijden”. Een dergelijk product past volgens Griffiths beter bij het Cupra label.

Dat is in het verleden wel anders geweest. De Cupra Leon is namelijk niet bepaald een uniek product. En de Born is nauw verwant aan de Volkswagen ID.3. Maar toegegeven: Cupra lijkt wel werk te maken van een gamma met eigen modellen. Zo is de Formentor een uniek product en de volgend jaar te introduceren Tavascan (een elektrische cross-over voor het D segment) zal dat ook zijn. De Born zou overigens oorspronkelijk als Seat op de markt komen. Dat merk toonde in 2019 een conceptversie. Maar op concernniveau werd geconstateerd dat er aan de Born meer te verdienen valt als er een Cupra badge op zit. Vandaar dat Seat het nakijken had.

Als pleister op de wond mag Seat van het Volkswagen Groep hoofdkantoor wel haar gamma aan (stekker) hybride modellen gaan uitbreiden. Dat kan je amper een doekje voor het bloeden noemen. Deze aandrijftechniek is immers hard op weg om achterhaald te worden. Mercedes en Volvo hebben niet voor niets aangekondigd spoedig te stoppen met het introduceren van stekker hybride modellen. Seat wordt dus blij gemaakt met een mus die al halfdood is. Dat zal de verkopen geen goed doen …

 

 

Reageren is niet mogelijk.