Elektrische transitie: sneller kan Volkswagen niet

0

De baas van de Volkswagen Groep is van mening dat het niet mogelijk is om de transitie naar een volledig elektrisch gamma verder te versnellen.

Op de IAA van München is de elektrische auto koning. Niets verrassends. Vóór de gezondheidscrisis gaven autoshows een prominente plaats aan met internet verbonden auto’s. Maar deze keer, in München, trokken volledig elektrische auto’s de aandacht naar zich toe. Sommige merken exposeren zelfs alleen dit soort voertuigen. De show vervult daarmee een historische missie: een voorproefje geven van de toekomst. En die is volledig elektrisch.

Deze zomer heeft Europa zijn voornemen geformaliseerd om de verkoop van voertuigen met een verbrandingsmotor vanaf 2035 te verbieden. Fabrikanten hebben daarom hun plannen voor de overstap naar een elektrisch gamma gelanceerd. Zo gebruikt Hyundai de IAA van München als podium om te bevestigen dat zijde verkoop van modellen met een verbrandingsmotor in Europa in 2035 stopzet. Het Koreaanse bedrijf wil dus voldoen aan de Europese regelgeving zonder daar op vooruit te lopen, dit in tegenstelling tot andere autofabrikanten die eerdere data aankondigden. Voor Audi zal het 2033 zijn. Voor Ford het jaar 2030 en voor Opel zal het 2028 zijn. Wat Alfa Romeo betreft, zal vanaf 2027 alles elektrisch zijn. Wie kan het beter? Jaguar met 2025!

Uiteraard geldt: hoe kleiner het merk, hoe makkelijker en sneller de transitie gemaakt kan worden. Smart was de eerste fabrikant. Die stapte in 2019 over. Hiervoor was het voldoende om de productie en verkoop van de thermische versies van de Fortwo en Forfour stop te zetten om alleen de uitvoeringen met een elektromotor te behouden, zelfs als dat betekende dat de verkoop kelderde. Maar voor de giganten in de auto-industrie is de overgang naar volledig elektrisch een zware taak. In het kader van de IAA van München meldt de baas van de Volkswagen Groep, Herbert Diess, dus dat de verandering tijd kost. Tegen de pers zei hij: “Wij veranderen snel. Kunnen we sneller zijn? Nee, dat is onmogelijk”. Voor hem is de transformatie die daarvoor nodig is “gecompliceerd” en vereist “zoveel investeringen” dat het noodzakelijkerwijs jaren zal duren. Hij uit ook “twijfels” dat andere grote spelers op de automarkt sneller de transitie zouden kunnen maken.

Volkswagen wil in 2030 in Europa 70 procent van zijn verkopen realiseren met volledig elektrische modellen. Daartoe heeft het bedrijf reeds de ID.3 en de ID.4 gelanceerd. In München lichtte de Duitser de sluier op over het ID.Life conceptstudie: een showversie van de toekomstige trendy elektrische stadsauto van Volkswagen die, zo belooft Diess, voor minder dan 22.000 euro te koop zal zijn in Nederland. Tijdens zijn interview aarzelde de topman niet om een ​verwijt aan de Duitse regering te maken. Die heeft volgens hem de doorbraak van elektrische mobiliteit afgeremd door een lagere dieselprijs te handhaven.

Zelfs 6 jaar na het begin van het Dieselgate schandaal, dat Volkswagen duidelijk dwong om zijn elektrische transitie met de nieuwe ID familie te versnellen om zo weer een ​​maagdelijk imago op te bouwen, is dat een opmerkelijke en gedurfde uitspraak!

 

Reageren is niet mogelijk.