Test: wordt de Seres 5 anders dan de Seres 3 wel een succes?

0

Na de niet bijzonder hoogwaardige ‘3’ lanceert het Chinese Seres naar eigen zeggen nu een elektrische SUV van premium kwaliteit. Zal dat model die belofte waar kunnen maken?

De Seres 5 is een elektrische SUV voor het hele gezin wiens ambitie het is om de Audi Q4 e-tron, BMW iX3 of Mercedes EQC te komen kietelen. Niets minder dan dat. Ik heb dat vandaag aan den lijve kunnen ontdekken. Toeval of niet, het is in het 13e arrondissement van Parijs, niet ver van China town, dat Seres, het jonge Chinese merk opgericht in 2016 door de voormalige CEO van Tesla, Martin Eberhard, en dat onlangs een dochteronderneming is geworden van het gigantische Dongfeng concern, haar jongste model presenteerde. Zoals het cijfer van de modelnaam an doet vermoeden, is de ‘5’ groter, krachtiger en veel luxer dan de ‘3’. De nieuweling wordt zó high-end gepositioneerd dat het woord premium het woord is dat door vertegenwoordigers van Seres wordt gebruikt om het model te definiëren.

De vraag is of de Chinezen daarmee niet te veel hooi op hun vork nemen. Het onervaren automerk belandt immers op een volwassen Europese markt zonder enig imago. En dan claimen de strijd aan te gaan met Audi, BMW en Mercedes in de niche van de elektrische SUV modellen? Ja, het is ambitieus, maar ook realistisch? De verkoopstart van de Seres 3 is immers weinig indrukwekkend. Het model komt niet eens voor op de verkoopradar van de Bovag, RAI Vereniging en RDC.

Maar laten we eens kijken naar de nieuwkomer. Zijn proporties zijn ongeveer gelijk aan die van de BMW iX3. De Seres 5 is 4,70 m lang en 1,93 meter breed. De hoogte bedraagt 1,63 meter. Zijn profiel dat naar achteren schuin afloopt, geeft hem meer de uitstraling van een coupé-SUV, zoals de Audi Q4 e-tron Sportback, of die van de Porsche Macan (maar dat is een thermische SUV). Met name het achterste gedeelte, waarvan de schouders goed gemarkeerd zijn, lijkt vanuit bepaalde hoeken sterk geïnspireerd door de ontwerpen uit Stuttgart-Zuffenhausen.

Aan de voorkant daarentegen is er sprake van een eigen persoonlijkheid, met led verlichting en een gesloten grille, maar ook met ‘valse’ kleine gestileerde openingen. Opvallend is de signatuur van de dag verlichting. Volgens Seres neemt die de vorm aan van de Griekse letter Sigma, voor mij valt vooral de optische verwantschap met het repertoire van DS op. Dat geldt ook voor de in de zijkanten verzonken handgrepen.

Standaard monteert Seres 20 inch velgen. Aan de achterkant zijn de lichten verbonden door een zeer modieuze band en de naam van het merk licht blauw op wanneer het contact wordt aangezet. Ja, dat is absoluut een premium detail. Het ontwerp geheel is oprecht coherent, niet te blingbling. Het geeft een indruk van dynamiek en sportiviteit; eigenschappen die goed naar voren komen in relatie tot de technische kenmerken van de SUV.

Leuk weetje: als je verticaal naar het Seres logo kijkt, zou je denken dat je het logo van Citroën ziet voordat dat werd afgerond. Ja, kijk maar eens goed. Zou het, vanuit deze hoek gezien, inderdaad niet op een Citroën logo lijken?

Als aan de buitenkant de invloeden divers zijn, komt in het passagierscompartiment de inspiratie vrij duidelijk van Tesla’s kant. Een opmerking die voornamelijk het gevolg is van de enorme 17 inch diagonale touch screen in tabletvorm, verticaal gepositioneerd, dat doet denken aan de Model S vóór de restyling.

Het is echter iets minder goed geïntegreerd, maar combineert wel alle essentiële functies van de auto. Er is dus geen knop aanwezig, behalve op het stuur. Dat kan vanuit ergonomisch oogpunt beter. De graphics zijn van goede kwaliteit, maar instructies die aan het aanraakscherm worden doorgegeven, werken een beetje traag.

Het dashboard oogt wat somber, maar het kwaliteitsniveau is indrukwekkend voor een jong Chinees merk. De kunststoffen zijn allemaal geschuimd, zelfs in het onderste deel en de assemblages zijn degelijk. Daarnaast was ik positief verrast door het kwaliteitsniveau van het geheel. Toegegeven, de sfeer is een beetje donker, maar de gebruikte materialen, of beter gezegd de gebruikte kunststoffen (de traditionele premium merken behouden nog steeds het voorrecht van meer edele materialen) zijn van hoge kwaliteit. En geschuimd van vloer tot plafond, zelfs ter hoogte van de achterdeuren, of deurvakken! De bekleding is van leer, de stoelen zijn elektrisch verstelbaar en hebben zowel een massage- als een verwarmingsfunctie.

De bestuurder kijkt uit op een tweede digitaal scherm (dit keer 12 inch groot) voor de rij informatie. Dankzij een royale wielbasis van 2,88 m zitten de achterpassagiers comfortabel, met behoorlijke beenruimte en een goede breedte. De middelste passagier zal blij zijn om te zien dat de midden tunnel erg laag is en hun voeten niet hindert.

Aan de andere kant is het koffervolume, vergeleken met de grootte van de auto, belachelijk laag. Het is 367 liter, niet 1 liter meer. En geen bak onder de vloer om die score te verbeteren. Dat gezegd hebbende, ziet het er visueel groter uit, misschien omdat Seres niet vals speelt met het echte volume? Ter vergelijking: er past 535 liter aan bagage in de Audi Q4 e-Tron en 520 liter in de BMW iX3.

Is er sprake van eersteklas uitrusting? Het antwoord op die vraag is: ja en nee. Hoewel ik inderdaad niet kan zeggen dat het op uitrustingsgebied absoluut premium is, met bijvoorbeeld tekortkomingen op het gebied van automatisch parkeren bijvoorbeeld, of de internet services (geen Android Auto of Apple Car play) of personalisatie van het interieur of exterieur, dan is de score op dit onderdeel nog steeds vrij sterk. Het instrumentarium is standaard volledig digitaal. Let op de afbeeldingen van de meters aan de zijkanten, die de sigma vorm van de daglichten aannemen.

Seres gaat haar 5 leveren in 2 uitvoeringen, maar de uitrusting is nog niet volledig gedefinieerd. Zo vinden we in deze 5 een panoramisch zonnedak, een elektrisch bedienbare achterklep, deurgrepen met automatische uitschakeling, volledige led verlichting, een 360-graden camera, de mogelijkheid om de telefoon via inductie op de laden, een 12 inch digitaal instrumentarium, een 17 inch touchscreen, enz. Op het gebied van rij hulpmiddelen maken voertuigwaarschuwingen in de dode hoek, autonoom remmen, achteruitrijwaarschuwing, rijstrookbewaking, adaptieve cruisecontrol deel uit van het spel en er kan zelfs op niveau 2 autonoom worden gereden.

Is de mechaniek ook premium? De Seres 5 komt beschikbaar in een plug-in hybride versie en in een volledig elektrische uitvoering. Het hier gepresenteerde model is van het eerste soort, maar het is het 100 procent emissievrije model dat als eerste op de markt zal worden gebracht en waarvan de kenmerken inmiddels bekend zijn. Zo komt deze Chinese SUV met een elektromotor van 347 pk! Ja, dat is krachtig, aangezien de BMW iX3 het moet doen met 286 pk en de Audi Q4 e-Tron tussen de 170 pk en 299 pk biedt. Alleen de Mercedes-Benz EQC is met zijn 408 pk krachtiger. Dat geldt ook voor de Recharge Twin uitvoering van de Volvo XC40, maar niet iedereen vindt dat model in de premium categorie thuishoren.

De geadverteerde prestaties zijn verder ongelooflijk, maar moeten eerst worden geverifieerd. Want met een minimaal gewicht van 2.240 kg lijkt het vanuit stilstand naar 100 km/u accelereren in 3,5 seconden optimistisch. Merk op dat dit de waarde kan zijn van de versie met dubbele motor, met hetzelfde vermogen maar ook met vierwielaandrijving, die ook beschikbaar zal zijn. De elektromotor wordt aangedreven door een 88 kWh batterij. Een zeer comfortabele capaciteit in absolute termen, maar die slechts leidt tot een officiële autonomie van 312 km! Een bijzonder slecht cijfer, als we weten dat met een batterij van 82 kWh een Q4 e-tron met 299 pk op papier 488 km kan afleggen, of een iX3 480 km met 80 kWh. Het is daarom helder: deze Seres 5 zal elektronen verbruiken als gloeilampen en niet als led elementen … En dat, zelfs als het vermogen en de prestaties van topniveau zijn, is niet erg premium. Dit zal in ieder geval bij een praktijktest gecontroleerd moeten worden. De matige prestaties van zijn kleine broertje Seres 3 op dit niveau zijn echter niet bemoedigend.

Aan de oplaadzijde kan de geïntegreerde lader worden gebruikt om de batterij op een Wallbox tot 11 kW te vullen. En snelladen wordt geaccepteerd via een CCS combo-aansluiting, tot 90 kW. Dat is vandaag de dag niet veel, aangezien sommige premium modellen 150 kW accepteren. Maar op papier gaan we van 0 naar 80 procent accucapaciteit in 45 minuten.

Is de prijs premium? De Seres 3 is eigenlijk te duur gepositioneerd in de markt met een basisprijs van 37.995 euro, zeker in vergelijking met de MG ZS EV. De toekomstige prijzen van zijn grote broer worden evenwel nog hoger en ambitieuzer. Seres positioneert de 5 als premium, dus met een prijs die dat ook is. Het tarief is nog niet definitief vastgesteld, werd mij werd echter ingefluisterd dat die rond de 67.500 euro als basisprijs gaat bedragen. Dat is niet niks ! Zeker als je een merk bent dat uit het niets komt, zonder imago. Dat gezegd hebbende, is er in termen van presentatie, materiaalkwaliteit, afwerking, uitrusting, motorkracht en prestaties sprake van voldoende tegenwaarde. Maar niet voor wat betreft de aangekondigde actieradius. De minder krachtige iX3 met niet per se een betere uitrusting wordt aangeboden voor 69.000 en de Mercedes-Benz EQC moet 71.280 euro opbrengen (maar is technologisch hoogwaardiger).Alleen de Audi Q4 e-Tron is goedkoper, want daarvoor moet 64.815 euro worden betaald in de geval van de 299 pk sterke 82 kWh versie.

 

 

60%
60%
Awesome

Conclusie

Met de 3 kwam Seres niet met stip binnen in de verkoopstatistieken. En met de 5 zal dat niet anders zijn. Velen zullen namelijk 67.500 euro voor deze elektrische SUV  erg duur vinden. Persoonlijk zou ik het model op een veel lager prijsniveau positioneren om te kunnen hopen door te breken in de toch al drukke markt voor premium SUV modellen uit het D segment. Maar als jij daar anders over denkt: deze Seres 5 kan nu al gereserveerd worden en vanaf januari of februari 2022 moet de levering op gang komen.

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (9)
    0.4

Reageren is niet mogelijk.