Test: verdient de Seres 3 een tweede kans?

0

Waarom deze test?

Wie gevraagd wordt een aantal Chinese fabrikanten van elektrische auto’s te noemen, zegt al snel “MG” of “BYD”, al worden de antwoorden “Lynk & Co”, “Polestar” of “Smart” ook goed gerekend. Zelden zal de naam “Serres” vallen. Terwijl dit Chinese automerk in december 2020 eigenlijk een van de eerste in Nederland was die een elektrisch model introduceerde. Maar na een valse start probeert Seres het met een nieuwe importeur (Astara; een bedrijf dat dankzij vergelijkbare werkzaamheden voor Isuzu en SsangYong (nu KGM) de klappen van de zweep kent).

 

Wat voor auto is het?

Serres debuteerde in Nederland met de ‘3’: een nogal anoniem ogende cross-over van Honda e:NY1 formaat die aangeboden werd voor een introductieprijs van 37.995 euro. Het merk richtte zich met die prijsstelling dus op de onderste helft van het segment voor elektrische auto’s, maar in eigen land wordt er geconcurreerd met merken die aanzienlijk hoger in de markt zitten, zoals Audi en Nio. Althans, is naar eigen zeggen. In Chinese automedia is geen enkele bevestiging te vinden dat Seres daar een premium status heeft. Sowieso is het merk geen vooraanstaande speler op de automarkt.

Seres3h

Vanuit Europees perspectief is de ‘3’ alles behalve premium. En dus een van de meest nietszeggende auto’s die momenteel te koop is. Ook de accucapaciteit en de actieradius van de 4,39 meter lange ‘3’ zijn met 54 kWh en 331 kilometer niet bijzonder. Ook voor wat betreft de prestaties (dankzij een 163 pk en 195 Nm sterke elektromotor kan er in 8,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u worden gesprint; de topsnelheid bedraagt 155 km/u) zorgt Seres niet voor een nieuwe standaard. Voeg daarbij een interieurafwerking die een nogal goedkope indruk maakt en je kan niet anders dan concluderen dat het begrijpelijk is dat de consument de ‘3’ links liet liggen.

Seres………. BYD………… Citroën………… Fiat………..
3 Dolphin C3 Aircross 600
54 kWh 45 kWh ë-C3 50 kWh e 50 kWh
Luxury Boost Max Red
33.990 euro 32.990 euro ca. 34.790 euro 35.990 euro
MG………… Nissan……….. Opel……….. Renault……..
ZS Leaf Frontera Zoé
50 kWh 40 kWh Electric 50 kWh R110 52 kWh
Comfort Acenta Equilibre
35.885 euro 35.090 euro ca. 34.499 euro 34.895 euro

Dat Seres nu wel verkoopkansen ziet, komt niet alleen door een minder amateuristisch werkende importeur, maar ook doordat de ‘3’ nu wél 3-fase kan laden (met maximaal 56 kW; een 11 kW boordlader is standaard). En misschien wel het belangrijkste van alles: de prijs is met 4 mille verlaagd naar 33.990 euro. In vergelijking met de introductie uit 2021 beschikt de huidige Seres 3 over een dichte grille (dat past goed bij een elektrische auto), een andere voorbumper en led koplampen die met elkaar verbonden zijn door een led strip.

Seres3g

Het interieur werd opgefrist met een nieuw infotainment systeem dat draadloos overweg kan met Apple CarPlay en Android Auto. Verder zijn er 2 inductieladers voor de telefoon en de bediening van de klimaatregeling vindt voortaan plaats via het 10,3 inch grote centrale display. De ronde keuzeknop om de rijrichting te kiezen heeft plaatsgemaakt voor een traditionele (in kristal-look uitgevoerde) keuzehendel. De standaarduitrusting van de Seres 3 omvat lederen bekleding, een glazen schuif/kanteldak, elektrisch verstelbare stoelen én een 360-graden camerasysteem.

Seres3b

 

Is het wat?

Ondanks bovengenoemde toeters en bellen wekt de Seres 3 zoals niet de indruk een product van premium kwaliteit te zijn. Ook flair ontbreekt en je kan het interieur ook niet omschrijven als origineel of innovatief. Daardoor doet de cabine nogal eenvoudig aan. Dat komt ook doordat het centrale beeldscherm naar huidige maatstaven erg klein is. Wel is de Seres 3 opvallend ruim voor een auto van dit formaat. Ook de kofferbak is plezierig groot.

Seres3e

Een frunk (dat wil zeggen een bagagevak onder de motorkap) ontbreekt, maar de importeur onderzoekt momenteel of daar wat aan gedaan kan worden. Leuk, maar die kan zich beter richten op het verhelpen van de lacunes op het gebied van de veiligheidsuitrusting. Zelfs zoiets eenvoudigs als dodehoekdetectie ontbreekt. Hetzelfde geldt voor een navigatiesysteem. Tijdens de kennismaking met de Seres 3 bleek dat het koppelen van de telefoon aan de infotainment installatie zeer moeizaam verliep. De bestuurder kan dus beter zijn telefoon onder handbereik hebben, maar dat komt de rijveiligheid niet ten goede. Bovendien ontbreken USB-C aansluitingen.

Seres3d

Positief is dat tijdens de test bleek dat de Seres 3 op een volle acculading 320 km kwam. Dat is slechts 11 kilometer minder dan de fabrieksopgave en dat verdient een compliment. Er zijn 3 niveaus van remenergie recuperatie en dat is keurig. Minder prettig is het feit dat het kunstmatige motorgeluid, bedoeld om voetgangers te waarschuwen, zo luid is dat de Seres rumoeriger is dan een auto met een benzinemotor. Voor een elektrisch model is dat een grote tegenvaller. Het veercomfort wordt verder verstoord door het feit dat de airconditioning allesbehalve stil zijn werk doet.

Seres3f

Dat de Seres 3 niet meer de jongste is (het ontwerp stamt uit 2019) merk je ook aan de rijeigenschappen. Zo heeft de besturing zeer veel speling rond de middenstand. Zelfs wanneer het stuurwiel een kleine slag wordt gedraaid, blijft de Seres 3 rechtuit rijden. Dit betekent dat er op een bochtig traject en in stedelijk verkeer veel stuurbewegingen nodig zijn. Bovendien helt de Seres 3 dan snel over. Een ander nadeel van de indirect werkende besturing is dat de draaicirkel onnodig groot is. Manoeuvreren neemt immers onhandig veel tijd in beslag.

 

40%
40%
Awesome

Conclusie

Heeft de Seres 3 nu wel slaagkansen op de Nederlandse automarkt? Het eerlijke antwoord op die vraag is: nee. De Seres 3 is weliswaar ruim en zit door de bank genomen goed in zijn spullen, maar tijdens het rijden laat hij te veel steken vallen. Bovendien voldoet hij zelfs niet aan huidige veiligheidseisen van de Europese Unie. De besturing is te indirect en in bochten helt de Seres sterk over. Dat is jammer, want met de prestaties van de elektrische aandrijflijn van de '3' is niks mis. Alleen de ongebruikelijk luide kunstmatige rijgeluiden doen afbreuk aan het comfort. Al met al is er nog steeds geen sprake van een aantrekkelijke aanbieding. Ook niet met een relatief scherpe prijs van 33.990 euro. Want de Seres 3 zal ook ooit een keer ingeruild worden en wie zit er dan te wachten op zo'n anoniem, ondermaats product?

  • 4
  • Beoordelingen door bezoekers (8)
    1.6

Reageren is niet mogelijk.