Volkswagen werkt aan nieuwe generatie PHEV modellen

0

VW werkt aan de volgende uitbreidingsfase van zijn gamma plug-in hybride auto’s. Die zouden in 2023 op de markt moeten komen en een actieradius hebben van 100 kilometer.

In de auto-industrie wordt de plug-in hybride algemeen beschouwd als een overbruggingstechnologie, bedoeld voor de tijdspanne tussen de verbrandingsmotor en volledig elektrische aandrijving. Volkswagen richt zich op dat laatste en heeft hiervoor de afgelopen jaren het modulaire elektrificatie platform MEB ontwikkeld. Het dient als basis voor de ID familie en de bijbehorende derivaten van de dochter merken Skoda, Cupra en Audi. Tot 70 verschillende elektrische modellen worden op het MEB platform geplaatst en zullen rond het einde van het decennium in grote aantallen van de lopende band rollen in Europa, China en Noord-Amerika.

Tot die tijd wordt in Wolfsburg geschat dat de plug-in hybrides nog een grote bijdrage zullen leveren aan de emissiereductie. Volgens Volkswagen is het CO2 besparingspotentieel net zo groot als dat van elektrische auto’s met pure batterijaandrijving. De reden: 95 procent van de dagelijkse privéritten is minder dan 50 kilometer. Als de eigenaren hun plug-in hybride elke dag met de kabel zouden aansluiten, zou het praktisch hetzelfde zijn als een elektrische auto; de benzine motor blijft dan koud.

Vooral dankzij overheidsfinanciering in Duitsland (innovatiebonus en belastingvoordelen voor zowel privégebruik als bedrijfswagen) kon Volkswagen zelfs in het pandemie jaar 2020 zijn plug-in verkopen verviervoudigen ten opzichte van 2018. Dit jaar zal de afzet waarschijnlijk opnieuw verdubbelen, tot ongeveer 150.000 eenheden. Het gemiddelde plug-in verkoopaandeel is nu ruim 20 procent. De hybride technologie is ingebouwd in MQB modellen zoals de Golf (foto), Passat, Arteon, Arteon Shooting Brake en Tiguan. In het geval van de MLB architectuur is dat de Touareg.

Om volgend jaar in Duitsland in aanmerking te blijven komen voor financiering en om een bonus van 6.750 euro te kunnen ontvangen (een fabrikant als Mitsubishi verhoogt de premie zelfs naar 9.000 euro bij aanschaf van de Eclipse Cross PHEV),  moeten stekker hybride auto’s ofwel maximaal 50 gram CO2 per km uitstoten of een minimale actieradius van 60 kilometer hebben. “De plug-in hybride modellen die nu te bestellen zijn, voldoen al aan de strengere eisen die vanaf begin 2022 gaan gelden”, zegt verkoopdirecteur Klaus Zellmer. Naast de pure aankoopbonus, stelt hij ook voor om gebruikersgedrag op te nemen in toekomstige financieringsscenario’s. “Het is belangrijk om de voordelen van de elektromotor te benutten, vooral bij korteafstandsvluchten. Met extra prikkels kan milieubewust gedrag nog actiever worden bevorderd en de omslag naar duurzame mobiliteit worden versneld”.

Bij de plug-in hybride modellen op basis van het MQB onderstel bestaat de combinatie van een 1,4 liter TSI benzine-unit met 150 of 156 pk en een 110 tot 115 pk sterke elektromotor. Het systeemvermogen is 204 of 245 pk. Beide componenten zijn in eigen huis ontwikkeld. Omdat de hoogspanning accu momenteel een bruikbare capaciteit heeft van 10,4 kWh, is een elektrisch rijbereik tot 60 kilometer mogelijk. De Tiguan eHybrid haalt echter maar 50 kilometer. Als de nieuwe regeling op 1 januari 2022 ingaat, volgens welke de koper van een plug-in hybride alleen financiering krijgt als de auto minimaal 60 kilometer elektrisch kan rijden, zou de Tiguan eHybrid in zijn huidige constellatie niet meer in aanmerking komen voor de bonus. Ook de Touareg zou worden getroffen. Voor Volkswagen is het daarom om met aanpassingen te komen, want hybride technologie is belangrijk voor het behalen van de CO2-vlootdoelstellingen.

De Volkswagen ingenieurs werken dan ook intensief aan een nieuwe generatie van de plug-in aandrijving. Intern spreken de ontwikkelaars van de PHEV II, het zal de laatste uitbreidingsfase van hybridisatie zijn en in 2023 worden geïntroduceerd op de volgende (derde) generatie Tiguan. Kort daarna volgt de nieuwe Passat (B9) die alleen als Variant gebouwd gaat worden en zijn platform deelt met de toekomstige Skoda Superb. Beide rollen dan van de lopende band in Bratislava. De PHEV II generatie omvat enerzijds de integratie van een andere turbobenzinemotor: een viercilinder met een cilinderinhoud van 1,5 liter. Vergeleken met de oude 1,4 liter motor heeft hij meer vermogen en koppel, maar ook een lagere uitstoot. VW zal als instapmodel weer een 204 pk plug-in uitvoering aanbieden, maar de 245 pk versie vervangen door eentje met een hoger vermogen.

Ook de interactie tussen de verbrandingsmotor en de elektromotor verandert. Vooral tijdens tussensprints en bij het inhalen moet de elektromotor langer gaan ‘boosten’ en de inschakeling van het TSI blok zo soepel mogelijk laten verlopen. Doel is om het rijcomfort te verhogen. Punt twee van de plug-in evolutie heeft betrekking op de hoogspanning batterij. “Met nieuwe cel chemie en een beter pakket is het mogelijk om in dezelfde bestaande installatieruimte 2 keer zoveel capaciteit te krijgen”, zegt Hannes Wüstenberg, verantwoordelijk voor het actieradius gebeuren bij Volkswagen. Ondanks de verhoogde capaciteit zou de batterij met 135 kilogram ongeveer hetzelfde gewicht moeten houden. Het hele PHEV-II systeem weegt zo’n 200 kilogram.

Een dubbele energie-inhoud betekent ook een dubbele actieradius. “We mikken op de grens van 100 kilometer”, zegt Wüstenberg. Daarnaast moet het laadgemak worden verbeterd. Terwijl DC laden voorheen als irrelevant werd beschouwd voor plug-in hybrides, is dit nu veranderd door de grotere batterij. Die zou binnen 30 minuten weer ‘vol’ moeten zijn. Sommige premium autofabrikanten zoals Mercedes bieden al modellen zoals de GLE of de nieuwe C klasse met een bereik van 100 kilometer aan; de laatste kan worden opgeladen met 50 kW. 

Reageren is niet mogelijk.