Wel kijken, niet kopen: de nieuwe Mitsubishi Outlander

0

Mitsubishi presenteerde eerder dit jaar de nieuwe Outlander. Daarvan wordt nu de PHEV versie voorgesteld. Die heeft net als de benzine-uitvoering een enorme neus. Niet zozeer om à la BMW de aandacht te trekken, maar om te kunnen voldoen aan de voetgangersveiligheidseisen.

De neuspartij van de nieuwe Outlander PHEV, die gebruik maakt van hetzelfde CMF-C/D platform van de jongste Nissan X-Trail, kenmerkt zich door intensief gebruik van chroom en horizontale spijlen. Daarnaast zijn er specifieke badges, uiteraard een extra klep waar de stekker in kan en een zwart dak.

In het instrumentencluster en op het infotainment scherm is ruimte gemaakt voor extra informatie die de bestuurder alles kan vertellen over het wel en wee van de stekker hybride aandrijflijn. Details daarover ontbreken nog, maar Mitsubishi verklapt wel alvast dat de nieuwe Outlander PHEV meer vermogen krijgt dan voorheen. Daarnaast kunnen wij rekenen op een grotere accu en daarmee dus op een forsere elektrische actieradius.

De nieuwe Outlander PHEV komt niet naar Nederland, ondanks dat Mitsubishi afziet van haar beslissing om zich terug te trekken uit Europa. Dat de stekker hybride SUV bij ons niet verkocht gaat worden is opvallend, want het merk doet momenteel wel goede zaken met een soortgelijke uitvoering van de Eclipse Cross. Sowieso zijn PHEV modellen in trek. Dat is voor Lexus reden om de tweede generatie NX ook te gaan leveren in een stekker hybride uitvoering. De nieuwe Outlander PHEV had daar mooi mee kunnen concurreren.

Mitsubishi meldde begin dit jaar dat er voor Europa 2 op Renault techniek gebaseerde modellen in het vat zitten. Die zullen worden gebaseerd op de Clio en de Captur. Hoewel dat goed verkopende auto’s zijn, zullen de Mitsubishi dealers hier niet vrolijk van worden. Het lenen van andermans techniek is doorgaans het begin van het einde. Bij onder andere Humber, Packard, Saab, Singer en Talbot kunnen ze daar over meepraten …

 

 

Reageren is niet mogelijk.