BMW: Tesla hoort niet thuis in het premium segment

0

Het is niet helemaal duidelijk wat Oliver Zipse, de CEO van BMW, na zijn pensioen gaat doen, maar een ding is zeker: hij gaat geen Tesla kopen. Volgens de Duitser dient dit merk niet tot de premium autobouwers van deze wereld gerekend te worden.

“Waar we van elkaar verschillen, zijn onze standaarden op het gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid”, zo laat Zipse in een interview weten. “We hebben verschillende ambities op het gebied van klanttevredenheid. Tesla maakt niet daardoor geen deel uit van het premium segment”. Volgens Zipse groeit de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s momenteel vooral door prijsverlagingen. “Dat zou BMW nooit doen”.

Het is niet de eerste keer dat BMW topman Zipse Tesla op de hak neemt. Eerder dit jaar vroeg de CEO zich ook al af of Tesla het vol zou houden om diens marktleiderschap in het segment voor elektrische auto’s vast te behouden, dit omdat er steeds meer concurrenten in dat deel van de markt actief worden met vaak betere producten. Critici zullen nu zeggen dat Zipse daar niet de eigen i4 en iX mee bedoeld kan hebben. Deze BMW modellen zijn weliswaar aardig bij de tijd, maar niet grensverleggend. En de iX3 oogt als een noodgreep.

Het klopt dat er aan de poten van Tesla gezaagd wordt, maar dan vooral door Kia dat in de vorm van de EV6 een uitstekend rijdende elektrische auto met imponerend korte levertijden heeft weten te lanceren. Maar goed, dat ik (ook) geen premium merk. Porsche heeft in het hogere segment met de Taycan de Tesla Model S wel in het defensief weten te drukken, maar dat is eigenlijk niet zo’n indrukwekkende prestatie aangezien de Amerikaan 8 jaar oud is. Bovendien is de Taycan, kijkend naar het aantal terugroepacties, ook niet echt ‘premium’. Nu heeft Tesla wat dit betreft ook geen onbevlekt blazoen, maar dat valt deze nieuwkomer niet meer aan te rekenen dan BMW in 1961 toen die haar ‘Neue Klasse’ introduceerde. De bouwkwaliteit daarvan was aanvankelijk hopeloos.

Kletst Zipse dus uit zijn nek? Nee, maar dat heeft weinig te maken met de kwaliteit van de Tesla modellen. De Amerikaanse autofabrikant is druk bezig zijn verkoopvolume op te voeren met alleen al in Europa een geplande productiecapaciteit van 500.000 auto’s. Voor China wordt gedacht aan een tweede fabriek. In de Verenigde Staten zijn inmiddels al meerdere productievestigingen. En ja, hoge verkopen staan natuurlijk op gespannen voet met exclusiviteit. De Model 3 en in mindere mate de Model Y zorgen er voor dat Tesla nu (bijna) in hetzelfde prijssegment opereert als Volkswagen, misschien wel hét volumemerk bij uitstek. Maar dat is een bewuste keuze van topman Elon Musk. En heel erg Amerikaans. Kwantiteit is belangrijker dan kwaliteit. Met dat adagium zijn General Motors en Ford groot geworden. En of het nou een Chevrolet of Tesla is: voor een hoogwaardig interieur moet je zulke auto’s niet kopen. Wel als je ‘veel voor weinig’ wilt. Vroeger was dat een dikke V8 motor en nu een concurrentieloos royaal rij bereik.

Over kwaliteit gesproken: volgens Zipse zou Tesla andere standaarden hebben wat betreft kwaliteit en betrouwbaarheid. Ook zou BMW andere doelen hebben qua klanttevredenheid. Maar als je naar de statistieken kijkt met de betrouwbaarheid van auto’s, dan is de fabrikant uit München niet bepaald een hoogvlieger. En door op te merken dat Tesla zijn groeitempo te danken heeft aan prijsverlagingen (“BMW doet dat niet, wij willen namelijk nog lang mee”) impliceert Zipse dat hij liever de consument een poot uitdraait dan een allemansvriend te worden. Kijkend naar de werkplaatstarieven is BMW inderdaad geen allemansvriend. Zipse is daar trots op maar zijn collega Akio Toyoda van Toyota zou er een knoop van in zijn maag krijgen. En anders wel ambitieuze autofabrikanten in China. In dat land is Tesla de nummer 2 op het gebied van elektrische auto’s. Een status dat BMW met zijn iX3 niet voor elkaar krijgt …

 

 

Reageren is niet mogelijk.