Stellantis test inductieladen tijdens het rijden

0

In het noorden van Italië heeft autoconcern Stellantis een parcours aangelegd waar elektrische voertuigen via inductie opladen terwijl ze rijden. Is dat de toekomst?

Het testcentrum is ontwikkeld met diverse internationale partners, openbare instellingen en universiteiten. Het draagt de naam Arena del Futuro (“de arena van de toekomst”). Het 1,05 kilometer lange parcours laat elektrische auto’s opladen terwijl ze rijden. Het “Dynamic Wireless Power Transfer” (DWPT) gedoopte systeem werkt met inductie laadkabels onder het asfalt.

Dergelijke wegen zouden het rijbereik van elektrische auto’s aanzienlijk kunnen vergroten en de laadtijden kunnen inkorten. Maar dat is niet het enige interessante aan dit concept. Het zou namelijk ook de veiligheid kunnen vergroten door de constante dialoog tussen de snelwegen en de voertuigen die erop rijden dankzij ioO techniek (Internet of Objects). Stellantis laat weten dat er al tests over “meerdere kilometers” zijn uitgevoerd met “bemoedigende” resultaten.

Een elektrische auto opladen is momenteel niet direct een aangename ervaring, zeker niet bij een openbare laadpaal. Je moet er eerst eentje zien te vinden (die werkt), de (vaak vuile) kabel inpluggen en vervolgens wachten in jouw auto of hem achterlaten en jouw tijd nuttig proberen te besteden. Daarom wordt er al jarenlang onderzoek gevoerd naar draadloos opladen. Via elektromagneten kan stroom via inductie worden overgedragen van het wegdek naar de auto.

Dat is niet zo’n grote uitdaging wanneer het voertuig geparkeerd staat, maar de grote meerwaarde schuilt in de mogelijkheid om dat ‘dynamisch’ te doen: als de auto rijdt, met andere woorden. Renault heeft een tijdje geleden geëxperimenteerd met een elektrische Kangoo en een inductieve teststrook in de buurt van Parijs, maar sindsdien is het stil rond dat project. Nu meldt concurrent Stellantis dat zij een parcours van 1.050 meter heeft voltooid in de buurt van de afrit Chiari Ovest, tussen Brescia en Milaan. De Arena del Futuro beschikt over een elektrisch vermogen van 1 MW. Sinds kort rijden er diverse exemplaren van de Fiat 500e en de Iveco e-Way bus rondjes op het speciale asfalt. Stellantis noemt het systeem Dynamic Wireless Power Transfer (DWPT).

Anne-Lise Richard, hoofd van de Global e-Mobility Business Unit bij Stellantis: “Dit is een baanbrekende oplossing om een concreet antwoord te bieden op de problemen rond actieradius en opladen. We spelen een steeds grotere rol bij het definiëren van de mobiliteit van de toekomst en in die zin lijkt de DWPT technologie ons in overeenstemming met onze wens om een concreet antwoord te bieden op de behoeften van klanten. Het opladen van voertuigen terwijl ze onderweg zijn, biedt duidelijke voordelen op het gebied van oplaadtijden en de benodigde grootte van hun accu’s”. Dat laatste punt is niet onbelangrijk. Als men de batterij van een elektrische auto al rijdend kan opladen, dan hoeft hij niet zo groot te zijn. Dankzij inductieladen zouden elektrische voertuigen dus lichter, efficiënter en betaalbaarder kunnen worden.

Dit project is het eerste voorbeeld van innovatie in samenwerkingsverband voor de emissievrije mobiliteit van personen en goederen. Stellantis heeft voor het project as partners ABB, Electreon, FIAMM Energy Technology, Iveco, Mapei, Pizzarotti, de Polytechnische Universiteit van Milaan, Prysmian, TIM, de Universiteiten Roma Tre plus Parma, de brandweer en de verkeerspolitie. De Arena del Futuro werd onlangs door het gezaghebbende tijdschrift Time genoemd als een van de 100 belangrijkste uitvindingen van 2021.

Helaas komt Stellantis nog niet met cijfers. Welke afstand is tijdens die tests gereden? Hoe snel ging het opladen? En hoeveel kost zo’n kilometer asfalt? Laten we hopen dat Stellantis in de toekomst wel met antwoorden komt. Dan kunnen wij inschatten of deze oplaadwijze tijdens het rijden toekomst heeft.

 

Reageren is niet mogelijk.