BMW werkt aan een nieuw model voor het hoogste niveau van comfort in het luxesegment: de i7. Die elektrische sedan ondergaat momenteel akoestische tests. Naast geoptimaliseerde geluidsisolatie is het doel daarvan om windgeruis te verminderen en het trillingscomfort te maximaliseren. De Duitse autofabrikant streeft naar eigen zeggen naar het best mogelijke comfort ooit in een BMW.
De i7 wordt ontwikkeld met het doel om kenmerkend rijplezier te combineren met een comfortniveau dat een klasse apart is. Een belangrijke factor hierbij zijn de akoestische eigenschappen. Het welzijnsniveau in het interieur van de puur elektrisch aangedreven luxe berline wordt grotendeels bepaald door de mate waarin storende geluiden bij de inzittenden weggehouden kunnen worden. Er is hier een verscheidenheid aan potentiële geluidsbronnen waarmee rekening moet worden gehouden, dus bijna productierijpe prototypes van de i7 (en van alle andere modelvarianten van de toekomstige 7-serie) ondergaan momenteel een uitgebreid programma als onderdeel van hun akoestische tests.
In het onderzoek- en innovatiecentrum (FIZ) in München analyseren test- en ontwikkelingsingenieurs de motor- en rol geluiden, evenals de bronnen van windgeruis en het trillingscomfort. Dit omvat ook een nauwkeurige afstemming van akoestische voetgangersbescherming en het motorgeluid dat wordt uitgezonden in het interieur van de i7; het laatste is ontwikkeld als onderdeel van BMW IconicSounds Electric, een samenwerkingsverband tussen de BMW Group en Hollywood filmmuziekcomponist Hans Zimmer. De bestuurder van de BMW i7 heeft de keuze: karakteristieke stilte of een virtueel rij geluid.
De akoestische testbanken in de nieuwe vestiging van het BMW Group Research and Innovation Center FIZ zijn speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van elektromobiliteit en maken het mogelijk om alle rij situaties realistisch na te bootsen. Hier kunnen eventuele irritante geluiden die door ontwikkelingsingenieurs tijdens testritten op de weg zijn geregistreerd, worden nagebootst en selectief worden geëlimineerd. BMW streeft er bij de i7 naar om de hoge eisen van het luxesegment opnieuw te definiëren; ook als het gaat om akoestisch comfort. Er werd in dit kader veel belang gehecht aan een geruisloze vermogensafgifte van de elektromotor.
Een grotere carrosseriestijfheid aan de voorkant en banden met een schuimrubberen demper aan de binnenkant voor geïntegreerde geluidsisolatie helpen eveneens om het akoestische en trillingscomfort van de nieuwe i7 (en van alle andere modelvarianten van de toekomstige 7-serie) naar een zeer hoog niveau te tillen. Om de effectiviteit van alle maatregelen ook onder extreme klimatologische omstandigheden te kunnen testen, gebruiken de ontwikkelingsingenieurs van FIZ een speciaal hiervoor ontworpen akoestische klimaat testbank. Hier kunnen alle wereldwijd relevante omstandigheden worden gesimuleerd en kan een breed scala aan geluidsbronnen worden geanalyseerd en geoptimaliseerd, zoals de akoestiek van de airconditioning en het ventilatiesysteem in het hele voertuig, vooral bij zeer lage of zeer hoge temperaturen.
Op dezelfde manier als de akoestiek van de motor en het rollen van banden, kan ook omgevingsgeluid selectief worden verminderd. Voor dit doel wordt de akoestiek van de i7 geperfectioneerd in de akoestische windtunnel. Duidelijke carrosserievlakken, verzonken geïntegreerde deurgrepen, aerodynamisch geoptimaliseerde buitenspiegels en een bijna volledig gesloten bodemplaat dragen niet alleen bij aan de lage luchtweerstand van de luxe berline, maar dragen volgens BMW ook bij aan de uitstekende akoestiek. Met de nieuwe akoestische simulator van FIZ kan het geluid van het dagelijkse verkeer onder laboratoriumomstandigheden worden gesimuleerd, inclusief de geluiden die worden gemaakt op wegenbouwlocaties en door passerende vrachtwagens, bijvoorbeeld. Talrijke luidsprekers worden gebruikt om deze geluiden vanuit alle richtingen op de voertuig prototypes te projecteren om de effectiviteit van de interne geluidsisolatie te testen.
Een van de manieren waarop een uitstekende afscherming van extern en intrinsiek geluid wordt bereikt, is door middel van geluidsabsorberende elementen die zijn verwerkt in de stijlbekleding, stoelen, hemelbekleding en hoedenplank. Samen met de comfortbeglazing, die voorkomt dat ongewenst geluid door de ruiten binnendringt, voegt dit volgens BMW de laatste perfectie toe aan de klantervaring van de i7 (en van alle andere modelvarianten van de toekomstige 7-serie). Er zijn ook fleece elementen in de deuren en op de dorpel en wielkast bekleding die het rol geluid verminderen en zo de beleving van comfort maximaliseren.
In de zogeheten EMC absorberhal op het FIZ worden prototypes van de nieuwe luxe sedans van BMW daarnaast blootgesteld aan krachtige elektromagnetische velden om de storingsgevoeligheid van hun elektrische systemen te testen en te zien hoe ze omgaan met de omgeving. De testingenieurs kunnen de diagnostische resultaten die door het voertuig worden verzonden in realtime via glasvezelkabels analyseren. Het testprogramma in de EMC absorberhal maakt een uitgebreide bescherming van het gehele voertuig mogelijk, garandeert volgens BMW een absoluut betrouwbare werking van de ophanging- en assistentiesystemen en een storingsvrije ontvangst van online data, telefoon, radio, tv en navigatiesignalen.