Volkswagen ID.Life belandt in de prullenbak

0

Diverse media melden dat de ID.Life intern bij Volkswagen is begraven. Het gaat hierbij om het ontwerp voor een kleine elektrische auto. Volkswagen zou nu met een ander concept het (prijs)segment onder de ID.3 willen betreden.

De conceptstudie ID.Life is intern bij Volkswagen dus uit de gratie geraakt. Het ontwerpteam rond chef Jozef Kaban is teruggestuurd naar de tekentafel en moet een moderner ontwerp op de wielen zetten. Het gerucht gaat dat er dit keer niet ingezet wordt op een cross-over annex SUV model, maar een 5-deurs hatchback à la Polo. De vraag is echter hoe groot de optische verschillen in de praktijk tussen beide carrosserievarianten zullen zijn. Want ook de ID.Life, die in 2021 op de IAA Mobility in München werd getoond, kan bestempeld worden als een 5-deurs hatchback van Polo formaat.

Het is geen verrassing dat een kleine elektrische auto van Volkswagen, die in het echte leven waarschijnlijk later ID.2 zal heten, afmetingen krijgt waarmee hij onder de ID.3 (dus in de richting van de Polo) kan worden gepositioneerd. Ter vergelijking: met een lengte van 4,10 meter en een breedte van 1,75 meter is de huidige Polo liefst 20 centimeter korter en 6 centimeter smaller dan de ID.3. Over de maatvoering is dus geen discussie, maar intern blijkbaar wel over het design. Het idee om de ID.Life met zijn Tupperware-achtige uitstraling ongewijzigd in productie wordt genomen, krijgt maar weinig handen op elkaar.

Daarnaast is het aannemelijk dat de ID.4 geen verkorte versie van het MEB platform van de ID.3 krijgt. Dat zou immers een achterin geplaatste motor plus achterwielaandrijving betekenen. Rijtechnisch is daar niks mis mee, maar het beperkt de hoeveelheid bagageruimte in de auto. Daarom zal het kuiken van de ID modelfamilie à la de Renault Mégane E-Tech Electric waarschijnlijk voorwielaandrijving krijgen. Deze technische koerswijziging zal ook van invloed zijn op het definitieve design. Volkswagen moet daarbij geen tijd verlummelen want de planning is dat de ID.2 in 2025 in productie gaat. Dan zal duidelijk worden hoeveel designelementen van de uit de gratie geraakte ID.Life het productiestadium hebben gehaald.

Reageren is niet mogelijk.