Geen half werk: test Maserati Grecale Trofeo

0
Bijna. Bijna is elke sportwagen specialist gevallen voor de lokroep van de SUV en haar verkooppotentieel. Bugatti en McLaren zijn de enigen die de rug nog recht houden, al kan dat ook eerder een financiële dan principiële kwestie zijn.
Maserati ging in 2016 overstag toen zij de Levante introduceerde. Een tijdloze, sierlijke SUV die in het gamma absoluut niet detoneert. De Levante krijgt nu gezelschap van een kleiner broertje, de Grecale. Die komt als geroepen, want de verkopen van Maserati bevinden zich in mineur. Komt dat doordat de Levante de verwachtingen niet heeft waargemaakt? Nee, de boosdoeners zijn vooral de sedans in het gamma. Die blijven weliswaar een belangrijk onderdeel van het Maserati erfgoed, maar zij spelen niet langer een hoofdrol op de automarkt, vooral niet in de Verenigde Staten, waar het ‘SUV’ is dat de klok slaat. Investeren in het opvullen van de gaten in een sedan line-up zou hetzelfde zijn als het verplaatsen van de ligstoelen op een zinkend cruiseschip. Daarom slaat het Italiaanse bedrijf een andere weg in naar groei: uitbreiding van het SUV assortiment. Concreet betekent dit dat de Ghibli geen opvolger krijgt en dat zijn plek aan de onderkant van het gamma zal worden ingenomen door de Grecale.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest8
.
Vernoemd naar een mediterrane wind, is de Grecale zó gepositioneerd om direct te concurreren met de Porsche Macan. Het is geen supersportwagen, maar de Grecale is misschien wel de belangrijkste auto die Maserati ooit heeft uitgebracht: een model die uiteindelijk bijna de helft van de verkopen op merkniveau zou kunnen vertegenwoordigen. Ik reisde naar een stad genaamd Reno om de kleinste drietand aan de tand te voelen.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest18
.
Laat ik eerst een mythe ontkrachten: de Grecale is niet ‘zomaar’ een opnieuw vormgegeven Alfa Romeo Stelvio. Weliswaar maken beide Italiaanse SUV modellen gebruik van het Giorgio platform (dat ook onder de Giulia en de nieuwste Jeep Grand Cherokee zit), maar Maserati heeft een aantal belangrijke wijzigingen intern aangebracht. “We zijn begonnen met de Giorgio architectuur en hebben de kenmerken toegevoegd die typisch zijn voor de hogere segmenten: een luchtveersysteem bijvoorbeeld”, vertelde Federico de Medio, hoofd voertuigvalidatie bij Maserati. “We kregen de mogelijkheid om dit platform verder te verbeteren en we waren in staat om de wielbasis met (ongeveer 8 centimeter) te vergroten”. Hij voegde er aan toe dat er ook elektronische aanpassingen zijn gedaan.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest10
.
Met afgerond 4,85 meter is de Grecale relatief groot voor zijn segment: Porsche’s Macan, de beoogde grootste concurrent, checkt in met een lengte van 4,77 meter. Het gewicht van de Grecale varieert van 1.870 tot 2.027 kilo. Een blik op de voorkant van de nieuweling laat zien wat Maserati bedoelde toen zij aankondigde dat het exterieurontwerp van de MC20 de rest van het assortiment zou beïnvloeden: de naar achteren geplaatste koplampen zijn boven een brede grille geplaatst met het drietand embleem trots vooraan en in het midden. Het is geen kloon van de MC20, maar de familiegelijkenis is waarneembaar. En dat is eigenlijk jammer, want Autointernationaal vindt die MC20 een nogal inwisselbare vormgeving hebben. Dat geldt dus ook voor de Grecale. Kijk je vluchtig, dan zien je een Ford Puma of een Jaguar E-Pace. 
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest11
.
Achter de neus bevinden zich de 3 ventilatieopeningen die onderdeel zijn geworden van Maserati’s designtaal op elk spatbord, onder het embleem dat het uitrustingsniveau aanduidt, terwijl de daklijn boven de bestuurder piekt en daarna afloopt naar een spoiler die in de achterklep is geïntegreerd. Die geeft de SUV een extra sportieve uitstraling, maar of er ook sprake is van een nuttig toevoeging, is een ander verhaal.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest6
.
De vorm van de achterlichten weerspiegelt de units die zijn gemonteerd op de 3200 GT die in 1998 werd uitgebracht. Een vreemde keuze? Niet echt: vergeet niet dat het bijna een kwart eeuw geleden is toen die Maserati debuteerde! In zekere zin kan je dus spreken van een retro design element.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest16
.
Binnenin biedt de Grecale precies de juiste hoeveelheid technologie. Alle functies die kopers in 2022 van een luxe auto verwachten, zijn aanwezig, zoals een digitaal instrumentarium. Helaas laat geen enkele ’toeter’ of ‘bel’ een overweldigende indruk achter. Bestuurders die op zoek zijn naar een scherm dat breder is dan de originele Mini, zullen ergens anders moeten winkelen. Maserati legde uit dat het niet haar doel was om de Grecale te laten voelen als een iPhone op vier wielen. “Schermen waren nooit iets waar wij om bekend stonden. En eerlijk gezegd denk ik niet dat wij bekend willen staan ​​om schermen. Dat wij desondanks forse displays hebben gemonteerd, komt doordat wij de hoeveelheid ‘rommel’ in de auto te verminderen (in de vorm van fysieke knoppen, red.), dus het resultaat is wat je hier ziet”, vertelde bedrijfsdesignbaas Klaus Busse mij tijdens de onthulling van de auto.
.
.MaseratiGrecaleTrofeoTest13
.
Het is een aanpak die veel komende modellen van Maserati gaat beïnvloeden. Gelukkig werkt het ook: het ontwerp van het dashboard is strak, elegant en alle bedieningselementen zijn geplaatst waar men ze verwacht. Een van de coolste kenmerken is het ronde scherm dat precies in het midden van het dashboard is geplaatst, boven het nog steeds omvangrijke 12,3 inch touchscreen voor het infotainment systeem. Het is bijna een smartwatch in die zin dat het kan worden geconfigureerd om een ​​klok, een kompas, een meter die pedaaldruk toont en een g-kracht meter weer te geven. Het geeft ook een pictogram in telefoonvorm weer wanneer de oplader van het draadloze apparaat stroom naar je telefoon stuurt.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest14
.
Voor een bedrijf dat geworteld is in luxe, heeft Maserati de afgelopen jaren een paar opmerkelijke misstappen begaan: het los gaan in de Fiat Chrysler onderdelenbak voor enkele interieuronderdelen van de Ghibli zag er bijvoorbeeld beter uit op de bedrijfsbalans dan in de showrooms. Gelukkig is daar niet of nauwelijks sprake van in de Grecale. De cabine is gebouwd met hoogwaardige materialen die eruitzien en aanvoelen alsof ze thuishoren in een luxe auto, hoewel de knoppen op het stuur worden gedeeld met de eerder genoemde Grand Cherokee (die, om eerlijk te zijn, een legitiem luxueus interieur heeft).
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest4
.
Mijn testauto was uitgerust met prachtige rode lederen bekleding en coole koolstofvezelpanelen die ‘kaal’ waren gelaten, dus je voelt eerder het reliëf dan glanzende oppervlakken. Er zijn natuurlijk talloze andere manieren om de Grecale te configureren, waaronder verschillende keuzes voor de bekleding, de stiksels en de afwerking. ‘The Sky is the Limit’. Nou ja, realistisch gezien zal dat jouw portemonnee zijn voor wat betreft de bestedingslimiet in Maserati’s Fuoriserie programma.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest19
.
Maserati biedt de Grecale aan in 3 smaken: GT, Modena en Trofeo. Het vermogen voor de GT komt van een 2,0 liter viercilindermotor met turbocompressor die samenwerkt met een 48 volt mild hybride systeem om 300 pk en een koppel van 450 Nm te ontwikkelen. Door naar de Modena over te stappen, wacht jou een teleurstelling: je krijgt dezelfde hoeveelheid koppel van deze aandrijflijn en qua vermogen ontgrendelt zich slechts een evolutie van 325 pk. Wees niet verbaasd dat de op papier nauwelijks sterkere Modena versie in de praktijk niet sneller zal zijn. Dus waarom zou je dan meer betalen? De Grecale Modena is in zijn huidige vorm dus een aanfluiting en maakt pas met minimaal 400 pk (en 550 Nm) zijn naam waar. Maar goed, een motor met die specificaties staat blijkbaar niet tot de beschikking van Maserati. Zowel de GT versie als de Modena uitvoering worden trouwens geleverd met een 8-traps automatische transmissie en vierwielaandrijving.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest17
.
Testauto was de hier afgebeelde, 166.087 euro kostende Trofeo variant. Hij vertegenwoordigd de top bij de Grecale met onder de kap een modelspecifieke versie van de uitstekende Nettuno V6 die in 2020 door de MC20 werd ingehuldigd. Maserati hees de dubbel geblazen 3,0 liter niet rechtstreeks uit de MC20. In de Grecale beschikt de 6 cilinder over een oliesysteem met natte olie, herziene turbocompressoren en cilinder deactivering technologie die de rechteroever afsluit bij lage belasting, zoals tijdens cruisen op de snelweg. Alles bij elkaar zit er bij de Trofeo 530 pk en 620 Nm koppel onder de rechtervoet van de bestuurder. Ter vergelijking: in de MC20 levert de Nettuno krachtbron 630 pk en 730 Nm. Belangrijker is dat het motorvermogen van de Grecale Trofeo superieur is aan die van de cavalerie (460 pk) die wordt losgelaten door de Cayenne GTS (192.900 euro; het maximum koppel is met 620 Nm identiek).
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest
.
De Trofeo variant is een uitstekende manier om kennis te maken met de Grecale. In de MC20 is de Nettuno V6 een geavanceerd meesterwerk van een motor vol brio: hij reageert en klinkt geweldig, vooral bij hogere toerentallen. Hij verloor niets van zijn karakter na montage in de Grecale en het supersportwagen hart geeft deze gezinsvriendelijke SUV een dosis Italiaanse flair waarmee hij opvalt in een steeds drukker wordend segment. Dit wil niet zeggen dat de Grecale rijdt als een supersportwagen. Dat doet hij niet en daar is hij ook niet voor ontworpen, maar hij is serieus snel. En de 8-traps automatische transmissie (een stevigere versie van de unit die in op 4 cilinder modellen is gemonteerd) zorgt voor snelle verzet wisselingen, hetzij uit zichzelf, hetzij door gebruik te maken van de enorme op het stuur gemonteerde peddels. Schakel echter niet te snel op: de motor genereert zijn piekkoppel pas bij 3.000 toeren en het piekvermogen komt niet voor 6.500 krukasomwentelingen beschikbaar, dus de Grecale Trofeo komt pas echt tot leven wanneer jij de bovenste regionen van het toerentalbereik verkent.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest15
.
Ondanks het feit dat de Grecale vierwielaandrijving heeft, ontgrendelt het op achterwielaandrijving gerichte Giorgio platform het type sportieve rijgedrag dat normaal gesproken wordt geassocieerd met de naam Maserati. Het is duidelijk dat de rijdynamiek een belangrijke rol speelde bij de ontwikkeling van het chassis. Het totale pakket is echter afgestemd op comfort, wat logisch is gezien het feit dat de belangrijkste missie van de Grecale niet is om een ​​record te vestigen op het circuit van Monza, maar om een ​​gezin en hun bagage comfortabel te vervoeren. De ophanging is stevig maar niet hard (zelfs niet in de meest sportieve setting) en de besturing is redelijk direct zonder een hoop feedback te geven. De Grecale is net atletisch genoeg om de meeste kopers tevreden te stellen, en de tijd van 3,8 seconden om vanuit stilstand naar 100 km/u te accelereren versterkt deze indruk.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest5
.
Enorme remmen houden de Nettuno onder controle. De klauwen aan de voorkant zijn exemplaren met 6 zuigers die door Brembo worden geleverd. Echter, als ik terug in de tijd kon reizen en mij bij het ontwikkelingsteam kon voegen, zou ik meer werk hebben gemaakt van het remsysteem van de Grecale. Het is een opstelling die geruststellend krachtig is, of je nu door het Milanese verkeer zigzagt of afremt voor een tolhuis op de autostrada, maar het duurt een paar kilometer om het pedaalgevoel en de slag ervan echt onder de knie te krijgen.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest3
.
Een van de interessante (en verrassende) aspecten van reizen in de Grecale is dat het mensen reden geeft om te beweren dat auto’s met achterwiel aandrijving (of vier wiel aandrijving) een krap interieur hebben. Onzin. Of je nu voorin of achterin zit, je moet een baskerbal speler formaat hebben om te klagen over ruimtegebrek. Beide rijen stoelen zijn ruim en comfortabel, ondanks de vlezige kussens voorin, en het interieur is stil, met uitzondering van de Nettuno motor die zijn volkslied zingt. Kofferruimte is voldoende ondanks de aflopende daklijn.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest2
.
Op papier begon de renaissance van Maserati in 2020 met de lancering van de MC20. Het luidde een nieuwe ontwerp taal in, het betekende de komst van de Nettuno V6 en illustreerde in grote lijnen een nieuwe benadering van het maken van auto’s door het merk met de drietand. Maar de MC20 is ook een halo-auto, en het is logisch dat ontwerpers en ingenieurs tijdens het ontwikkelingsproces veel meer speelruimte hebben gekregen, want een exotische 2-zitter met een middenmotor is geen erg prijsgevoelige auto.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest20
.
Het was een riskante zet om deze eigenschappen over te brengen naar het SUV D segment; een autoklasse waarin Maserati nog nooit aanwezig is geweest. Maar mijn tijd met het besturen van de Grecale suggereert dat het merk zich daar prima thuis voelt. Maserati heeft simpel gezegd geen half werk afgeleverd. Dit is een serieuze, goed doordachte poging om te groeien (vooral in Noord Amerika) door kopers te lokken met inhoud in plaats van met prikkels.
.
MaseratiGrecaleTrofeoTest9
.
80%
80%
Awesome

Als Trofeo is de Grecale, waarvan de levering komende zomer start, helemaal in vorm. Maar de meeste klanten zullen waarschijnlijk opteren voor de aanzienlijk goedkopere GT versie. Die kost 'slechts' 100.694 euro. Daarmee is hij maar weinig duurder dan de Ghibli die duidelijk uit een ander tijdperk stamt, ondanks dat de aandrijflijn in grote lijnen identiek is. Onderaan het Maserati gamme krijgt die sedan een waardige opvolger. De Grecale is een aantrekkelijke SUV met een concurrerend prijskaartje die is gemaakt voor een enorm segment. Zal hij goed verkopen? Natuurlijk!

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (18)
    7.6

Reageren is niet mogelijk.