Het duurt naar verluidt 12 uur om de software-update voor de ID.3 of ID.4 binnen te halen, maar dan heb je ook wat. De generatie 3.0 van de zogeheten ‘ID software’ verbetert volgens Volkswagen zowel de gebruikerservaring (met onder andere vlottere spraakbediening en verbeterde menu’s in de boordcomputer en het head-up display), als het laden. Daarnaast zijn er nieuwe snufjes, waaronder semiautonome rij functies. Nieuw geleverde auto’s krijgen de verbeterde software standaard, terwijl bestaande modellen de aanpassing vanaf het tweede kwartaal gratis kunnen downloaden.
Een van de voordelen van de update (die voor iedereen geldt) is dat men hiermee een ID.3 of ID.4 sneller kan opladen. Voor de uitvoeringen met 77 kWh batterij stijgt het DC snelle laadvermogen namelijk van 125 kW naar 135 kW, waardoor men onderweg (tijdens langere reizen) minder lang hoeft te wachten. Daarvoor is ook de online slimme route planning handig, die navigatie instructies geeft en laadbeurten berekent op basis van de verkeersdrukte, de gewenste batterijcapaciteit bij aankomst, het laadvermogen van de stations onderweg enzovoort.
Door een beter thermisch beheer van de batterij, komt men in koud weer, verder. En voor wie zich zorgen maakt over de levensduur van de batterij is er ook goed nieuws: de nieuwe ‘Battery Car Mode’ zorgt ervoor dat men de batterij slechts voor 80 procent oplaadt om die zo minder te belasten, waardoor hij langer mee kan gaan.
Intuïtievere menu’s maken ook onderdeel uit van de update.
Sommige nieuwe functies hebben evenwel extra sensoren nodig, zoals de optionele Travel Assist functie met ‘Swarm Data’. Deze uitgebreide adaptieve cruise controle houdt de auto binnen de rijbaan strepen, maar scant bij snelheden boven de 90 km/u ook de het verkeer rondom de auto. Daarnaast kan hij zelfs half automatisch inhalen wanneer er een tragere voorligger is. Als bestuurder hoef men daarvoor dan enkel de richtingaanwijzer te bedienen.
De ‘Swarm Data’, vrij geïnterpreteerd is dat de kennis van een zwerm Volkswagens op de weg, maakt gebruik van input die verzameld is door andere auto’s met dezelfde technologie om bijvoorbeeld Level 2 autonoom rijden mogelijk te maken op regionale wegen met maar één markering (een middenlijn).
De semiautonome parkeerfunctie Park Assist Plus moet met de software-update vlotter werken en krijgt een optionele ‘Memory Function’. Daarmee kan de Volkswagen tot 5 vooraf geprogrammeerde parkeermanoeuvres opslaan, die je je ID vervolgens kan laten uitvoeren over een afstand van 50 meter aan snelheden lager dan 40 km/u. Van op je oprit je garage binnen rijden bijvoorbeeld, zelfs wanneer daar ingewikkelde bochten voor nodig zijn.