Hetzelfde, maar toch anders: de nieuwe Maserati GranTurismo

0

De Maserati GranTurismo van de volgende generatie stond centraal tijdens een evenement ter gelegenheid van de nieuwe samenwerking van de Italiaanse autofabrikant met Rokit Venturi Racing in het elektrische 1-zitter kampioenschap Formule E.

De elektrische GT, die naar verwachting spoedig officieel zal worden voorgesteld, verscheen in zijn inmiddels bekende lichte camouflage, maar het is duidelijk dat de styling subtiel geëvolueerd in vergelijking met de editie die vorig jaar met pensioen ging, in plaats van radicaal opnieuw te worden uitgevonden. Maserati volgt hiermee eigenlijk hetzelfde recept als Fiat. Die liet het uiterlijk van de 500 ook grotendeels ongemoeid terwijl onderhuids geen schroef meer dezelfde is. Samen vormen zij min of meer de uitersten van het Italiaanse autoaanbod.

MaseratiGranTurismoFolgoreGrassoSwid

De GranTurismo werd vorig jaar al gespot in een privé testfaciliteit in Italië. Het werd toen afgebeeld met 4 uitlaten aan de achterkant, wat aangeeft dat het de benzineversie was. De officiële ‘spy shots’ voor dat ICE model werden door Maserati zelf in roulatie uitgebracht en lieten zien hoe het design van de Ferrari Roma rivaal subtiel zal evolueren. Modena blijft de mond houden over wat er onder de motorkap ligt, maar de nieuwe Nettuno V6, zoals gemonteerd in de MC20 supersportwagen, is een waarschijnlijke keuze. De van Ferrari afkomstige V8 die door de Levante en Quattroporte wordt gebruikt keert waarschijnlijk niet terug. De GranTurismo zal de Ghibli en Levante volgen bij het adopteren van een hybride optie, maar zijn positionering maakt hun mild hybride 2,0 liter viercilinder benzinemotor onwaarschijnlijk.

De nieuwe afbeeldingen bevestigen dat de nieuwe GranTurismo het slanke silhouet van zijn voorganger zal behouden, evenals zijn naam. Hij lijkt veel op de langverwachte Alfieri, die al in 2016 als concept werd onthuld. Technische details zijn nog niet bevestigd, maar de elektrische variant zal ongetwijfeld de snelste en krachtigste in de GranTurismo reeks zijn. Maserati zegt dat het eraan werkt om ervoor te zorgen dat de aandrijflijn van de zogeheten Folgore uitvoering “een onderscheidend geluid heeft omdat dit een unieke eigenschap is van alle Maserati’s die zijn uitgerust met een traditionele verbrandingsmotor”. Het is nog niet duidelijk hoe dit zal worden bereikt, maar het is onwaarschijnlijk dat het bedrijf het geluid van zijn V6 (of V8) motoren kunstmatig zal nabootsen.

De tests vinden plaats op privéterrein van Maserati en op omliggende wegen, wat betekent dat gecamoufleerde prototypes waarschijnlijk binnenkort in het openbaar te zien zullen zijn, wat meer aanwijzingen geeft over wat wij kunnen verwachten van de nieuwe auto. De aankondiging van de nieuwe GranTurismo volgt op de bevestiging afgelopen september dat Maserati haar productiefaciliteit in Turijn grondig zal upgraden en diverse nieuwe modellen zal lanceren. Voorbeelden daarvan zijn de mild hybride versies van de Ghibli en Levante en de Grecale SUV.

Reageren is niet mogelijk.